Characterization and analysis of the experience of Physical Education students in Statistics Applied to Physical Education (2017-2020)

Main Article Content

Román Fornessi

Abstract

This article explore the experience of Physical Education students with Statistics applied to Physical Education. For that aim, some tools from other studies that explore some attitudes, abstractions and emotional issues from people that study social sciences or humanities were taken. For the analysis the proposal is to take three dimensions: behavioral, attitudinal, and emotional to tackle the emerging field work process in its complexity. The fieldwork consisted in non-structural interviews to Physical Education students, that took the course Statistics applied to Physical Education between 2017 and 2020. Informal records about verbal and non-verbal expressions from the students facing to statistics activities have also been used. The main results show some student´s apprehension to statistics, based on discourses in circulation between the students about the subject, related specifically to the difficult that math operations has, and that they are necessary to deal with statistics contents. However I could also identified some satisfactory reactions not just related to the correct learning of the contents but because Statistics is identified as a difficult subject between social sciences and humanities students. In that order, students of Physical education are studying a difficult subject and that is a reason to them to rank.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fornessi, R. (2022). Characterization and analysis of the experience of Physical Education students in Statistics Applied to Physical Education (2017-2020). Educación Física Y Ciencia, 24(4), e237. https://doi.org/10.24215/23142561e237
Section
Articles

References

Aparicio Pereda, A. (2006). Aspectos afectivos na aprendizagem da Estadística: atitudes e suas formas de avaliação. (Tesis de maestría). Facultad de Educación. Universidad de Sao Paulo. Recuperado a partir de: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-05122007-115240/pt-br.php

Aparicio Pereda, A. y Bazán Guzmán, J. (diciembre 2008). Aspectos afectivos intervinientes en el aprendizaje de la estadística: las actitudes y sus formas de evaluación. Ponencia presentada en Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. Recuperado a partir de: http://funes.uniandes.edu.co/4906/1/AparicioAspectosALME2008.pdf

Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática-estadística en las enseñanzas medias y universitaria. Características y medición. Bilbao: Mensajero.

Batanero, C. (2002). Los retos de la cultura estadística. Conferencia inaugural de las Jornadas interamericanas de Enseñanza de la Estadística, Buenos Aires.

Blanco, A. (2008). Una revisión crítica de la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Revista complutense de educación, 19(2), 311-330. Recuperado a partir de: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808220311A/15466

Castañeda Rodríguez, T., López Domínguez, A., y Morales Ferrer, A. (2021). La asimilación de técnicas estadísticas: una necesidad en la formación del profesional de Cultura Física y Deporte. Revista PODIUM, 16(2), 451-466. Recuperado a partir de: http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1017

Comas, C., Alexandre Martins, J., Nascimento, M. y Estrada, A. (2017). Estudio de las actitudes hacia la estadística de estudiantes de psicología. Boletim de Educação Matemática, 31(57), 479-496. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a23

Cortada de Kohan, N. (1994). Diseño estadístico. Buenos Aires: EUDEBA.

Cazorla, I., Silva, C., Vendramini, C. y Brito, M. (1999). Adaptaçãoevalidação de uma escala de atitudes em relação à Estatística. Ponencia presentada en Anais da Conferência Internacional. Experiências e perspectivas do ensino de Estatística, desafios para o século XXI. Recuperado a partir de: https://www.researchgate.net/publication/277620070_Adaptacao_e_validacao_de_uma_escala_de_atitudes_em_relacao_a_fracoes

Eudave Muñoz, D. (2007). El aprendizaje de la estadística en estudiantes universitarios de profesiones no matemáticas. Educación Matemática, 19(2), 41-66. Recuperado a partir de: https://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v19n2/1665-5826-ed-19-02-41.pdf

Estrella, S. (2017). Enseñar estadística para alfabetizar estadísticamente y desarrollar el razonamiento estadístico. En A. Salcedo (Comp.), Alternativas Pedagógicas para la Educación Matemática del Siglo XXI (pp. 173-194). Caracas: Centro de Investigaciones Educativas, Escuela de Educación. Universidad Central de Venezuela.

Gil Flores, J. (1999). Actitudes hacia la estadística. Incidencia de las variables sexo y formación previa. Revista española de pedagogía, 57(214), 567-590.

Grasso, L. (1999). Introducción a la estadística en Ciencias Sociales y del comportamiento. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Levin, J. y Levin, W. (2005). Fundamentos de estadística en la investigación social. México: Harla.

Maureira Cid, F. (2017). Estadística Básica para Educación Física. España: Bubok Publishing S.L.

Mora Catalá, R. (2011). Introducción a la Socioestadística. Universidad de Alicante. Alicante: Open Course Ware.

Pérez Laverde, L. E., Aparicio Pereda, A. S., Bazán Guzmán, J. L., & Jõao Abdounur, O. (2015). Actitudes hacia la estadística de estudiantes universitarios de Colombia. Educación Matemática, 27(3), 111-149. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40544202004

Piovani, J. (2007). El diseño de investigación. En A. Marradi, N. Archenti, y J. Piovanin (Ed.), Metodología de las ciencias sociales (pp. 71-86). Buenos Aires: Emecé.

Ramos Vargas, L. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: retos y oportunidades. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 3(2), 67-82. http://doi.org/10.19083/ridu.2019.1081

Roberts, D. y Bilderback, E. (1980). Reliability and validity of statistics attitudes survey. Educational and phsychological measurement, 40, 235-238.

Sosa Escudero, W. (2020). Qué es (y qué no es) la estadística. Usos y abusos de una disciplina clave en la vida de los países y las personas. Buenos Aires: Siglo XXI.

Tejero González, C. y Castro Morera, M. (2011). Validación de la escala de actitudes hacia la estadística en estudiantes españoles de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista colombiana de estadística, 34(1), 1-14. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89921357001