20 years of Artistic Gymnastics at UNLP. Physical Education Teaching Course, FaHCE
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the teaching practices of Artistic Gymnastics belonging to the Artistic and Sports Gymnastics 1 axis in the Physical Education Teaching and Bachelor's degrees from Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE) in Universidad Nacional de La Plata (UNLP), from a historical perspective, which helps to understand the process by which certain logics were established, some of them very different from each other. This article aims to retrace the territories built, in order to understand the configuration of the practices that are manifested within our institution in the professional training in Physical Education.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Alliaud, A. (2004). La experiencia escolar de maestros ‘inexpertos’. Biografías, trayectorias y práctica profesional. Revista Iberoamericana de Educación, 34(1). https://doi.org/10.35362/rie3412888
Blázquez Sánchez, D. (1999). Métodos de Enseñanza de la práctica deportiva. En D. Blázquez Sánchez, La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 251-271). Barcelona: Ed. I.N.D.E. publicaciones.
Bridoux, A. (1991). La gymnastique sportive: son enseignement en milieu scolaire. Amphora
Crisorio, R. (2001). El deporte en la escuela ¿cuándo, cómo, para qué, por qué?. Artículo inédito
Crisorio, R. (2015), El punto de vista crea el objeto: Actividad(es) Física(s) Y Prácticas Corporales. Revista por escrito, 10.
Crisorio, R. y Giles, M. (1999). Apuntes para una didáctica de la educación física en el tercer ciclo de la E.G.B. Artículo inédito.
Estape, E., Lopez, M. y Grande, L. (1999). Las habilidades gimnásticas y acrobáticas en el ámbito educativo. El placer de aprender. España: Ed. I.N.D.E.
Giles, M. (2008). Programa Educación Física 1. Profesorado y Licenciatura en Educación Física. Departamento de Educación Física. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. , Universidad Nacional de La Plata. Buenos Aires, Argentina.
Giles, M. (2012). Proyecto de Investigación “Los discursos de la enseñanza de la prácticas corporales”. H616. Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (Universidad Nacional de La Plata-CONICET).
Giles, M. y Villa, M. E. (2017). Proyecto de Investigación “Las Prácticas Corporales en la Educación Superior”. H831. Centro Interdisciplinario de Cuerpo Educación y Sociedad. - Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales - Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. – CONICET).
Giles, M.; Molina Neto, V. y Kreuusburg Molina, R (2003). Educación física y formación profesional, En V. Bracht y R. Crisorio (coords.), La educación física en Argentina y en Brasil (pp. 203-244). La Plata: Al Margen. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=libros&d=Jpm612
Gvirtz, S. y Palamidessi, I. (2008). El ABC de la tarea docente: currículum y enseñanza. Buenos Aires: Editorial Aique.
Le Goff, J. (1997). Mercaderes y banqueros en la Edad Media. Madrid: Alianza Editorial.
Programa de Gimnasia Artística 1. (2000). Profesorado en Educación Física. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.
Programa de Gimnasia Artística y Deportiva 1 (2004). Profesorado en Educación Física. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.
Programa de Gimnasia Artística y Deportiva 1. (2006). Profesorado y Licenciatura en Educación Física. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.
Programa de Gimnasia Artística y Deportiva 1. (2008). Profesorado y Licenciatura en Educación Física. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.
Programa de Gimnasia Artística y Deportiva 1. (2019) en Programa Educación Física 1, (pp. 23 - 28). Profesorado y Licenciatura en Educación Física. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata.
Thomas, L., Fiard, J., Soulard, C. y Chautemps, G. (1997). Gimnasia Deportiva “de la escuela a las asociaciones deportivas”. Lérida: Ed. Deportiva Agonos.