Initial assessment and diagnostic evaluation in physical education
Main Article Content
Abstract
This paper examines educational assessment, with a specific focus on initial and diagnostic evaluation in elementary school physical education. A critical review of evaluation is presented, considering it as a didactic practice that has been naturalized within teachers’ pedagogical practices, as well as in its relationship with methodologies and planning. The aim is to encourage teachers’ reflection on this topic, by providing a brief historical overview, an analysis of general and technical aspects, and conclusions that may serve as contributions to its development in educational practice.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Barbier, J. M. (1993). La evaluación en los procesos de formación. Paidós.
Bertoni, A., Poggi, M. y Teobaldo, M. (1996). Evaluación: nuevos significados para una práctica compleja. Kapelusz.
Blázquez Sánchez, D. (1998). Evaluar en Educación Física. INDE.
Camilloni, A., Celman, S., Litwin, E. y Palou de Maté, M. d. (2001). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Paidós.
Chevallard, I. (1992). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Aique.
Chevallard, Y. (2010). ¿Cuál puede ser el valor de evaluar? Notas para desprenderse de la evaluación “como capricho y miniatura”. Segundo Congreso Internacional de Didácticas Específicas, (pág. 12). http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Conferencia_YC_30-09-2010_esp.pdf
Fernández Pérez, M. (1998). La profesionalización del docente. Siglo XXI.
Fernández Pérez, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar. Siglo XXI.
Gimeno Sacristán y Pérez Gómez (2008). Comprender y transformar la enseñanza. Morata.
Giraldes, M. (1994). Didáctica de una Cultura de lo Corporal. Edición del autor.
Gronlund, N. (1973). Medición y evaluación en la enseñanza. Pax.
Litwin, J. y Fernández, G. (1977). Medidas, evaluación y estadísticas aplicadas a la educación física y el deporte. Stadium
Monedero Moya (1998). Bases teóricas de la evaluación educativa. Málaga. Aljibe.
Sales, M. T., Sarni, M. y Rodriguez Cattaneo, L. (2014). ¿Es la evaluación lo que parece? entre el fondo y las formas. Trecho.
Sarni, M. (2011). La evaluación en Educación Física Escolar. Para qué, qué y cómo evaluar. Un asunto sujeto a concepciones. EAE.
Sarni, M. (2018). Evaluación en Educación Física: entre teorías y prácticas. En G. Pampeano, La Educación Física. Prácticas escolares y prácticas de formación (págs. 118-130). Editores Asociados.
Sarni, M., Corbo, J. L. y Noble, J. (2021). Constelaciones de la evaluación en programas de ISEF-Udelar. InterCambios, 8(2), 66-79. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/310 DOI: https://doi.org/10.29156/INTER.8.2.7
Torres, G. y Sales, M. T. (1995). Hacia una teoría contrahegemónica de la evaluación. Espacio Pedagógico, 2(1), 155-178. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a07 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a07
Velázquez Buendía, R. y Hernández Álvarez, J. (2004). La evaluación en educación física: investigación y práctica en el ámbito escolar. Morata.