Initial assessment and diagnostic evaluation in physical education

Main Article Content

Mariana Sarni
José Luis Corbo

Abstract

This paper examines educational assessment, with a specific focus on initial and diagnostic evaluation in elementary school physical education. A critical review of evaluation is presented, considering it as a didactic practice that has been naturalized within teachers’ pedagogical practices, as well as in its relationship with methodologies and planning. The aim is to encourage teachers’ reflection on this topic, by providing a brief historical overview, an analysis of general and technical aspects, and conclusions that may serve as contributions to its development in educational practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sarni, M., & Corbo, J. L. (2025). Initial assessment and diagnostic evaluation in physical education. Educación Física Y Ciencia, 27(1), e320. https://doi.org/10.24215/23142561e320
Section
Articles

References

Barbier, J. M. (1993). La evaluación en los procesos de formación. Paidós.

Bertoni, A., Poggi, M. y Teobaldo, M. (1996). Evaluación: nuevos significados para una práctica compleja. Kapelusz.

Blázquez Sánchez, D. (1998). Evaluar en Educación Física. INDE.

Camilloni, A., Celman, S., Litwin, E. y Palou de Maté, M. d. (2001). La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo. Paidós.

Chevallard, I. (1992). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Aique.

Chevallard, Y. (2010). ¿Cuál puede ser el valor de evaluar? Notas para desprenderse de la evaluación “como capricho y miniatura”. Segundo Congreso Internacional de Didácticas Específicas, (pág. 12). http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/IMG/pdf/Conferencia_YC_30-09-2010_esp.pdf

Fernández Pérez, M. (1998). La profesionalización del docente. Siglo XXI.

Fernández Pérez, M. (1994). Las tareas de la profesión de enseñar. Siglo XXI.

Gimeno Sacristán y Pérez Gómez (2008). Comprender y transformar la enseñanza. Morata.

Giraldes, M. (1994). Didáctica de una Cultura de lo Corporal. Edición del autor.

Gronlund, N. (1973). Medición y evaluación en la enseñanza. Pax.

Litwin, J. y Fernández, G. (1977). Medidas, evaluación y estadísticas aplicadas a la educación física y el deporte. Stadium

Monedero Moya (1998). Bases teóricas de la evaluación educativa. Málaga. Aljibe.

Sales, M. T., Sarni, M. y Rodriguez Cattaneo, L. (2014). ¿Es la evaluación lo que parece? entre el fondo y las formas. Trecho.

Sarni, M. (2011). La evaluación en Educación Física Escolar. Para qué, qué y cómo evaluar. Un asunto sujeto a concepciones. EAE.

Sarni, M. (2018). Evaluación en Educación Física: entre teorías y prácticas. En G. Pampeano, La Educación Física. Prácticas escolares y prácticas de formación (págs. 118-130). Editores Asociados.

Sarni, M., Corbo, J. L. y Noble, J. (2021). Constelaciones de la evaluación en programas de ISEF-Udelar. InterCambios, 8(2), 66-79. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/310 DOI: https://doi.org/10.29156/INTER.8.2.7

Torres, G. y Sales, M. T. (1995). Hacia una teoría contrahegemónica de la evaluación. Espacio Pedagógico, 2(1), 155-178. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a07 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v39n1a07

Velázquez Buendía, R. y Hernández Álvarez, J. (2004). La evaluación en educación física: investigación y práctica en el ámbito escolar. Morata.