The meaning of “ludic practices” in Physical Education

Main Article Content

Nicolás Viñes
Maria Cecilia Renati
Soledad Luján Perazzo
Juana Inama

Abstract

This paper presents advances of a research that focuses on the theoretical perspectives on the game as content to be taught, in the Jurisdictional Curriculum Designs (Diseños Curriculares Jurisdiccionales, DCJ) of higher education in Physical Education in Argentina. Specifically, this work is focused on three DCJs, since they name their subjects as “Ludic practices” and, therefore, represent up-to-date meanings of what this paper seeks to analyze: the “ludic” as a category. For this analysis, first, some interesting criticisms by Grillo are presented, about thinking of the ludic as a natural quality, together with Rivero’s critical perspective on the adjectival use of the concept; this choice because both offer local views that directly discuss the meaning that circulates in the designs. Secondly, Benveniste’s ideas are developed, as they prove theoretically useful at the moment of thinking about the ludic, overcoming the aforementioned criticisms, in order to later advance with the analysis of the training curricula regarding the ludic for a triangulation with the social and analytical categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Viñes, N., Renati, M. C., Perazzo, S. L., & Inama, J. (2022). The meaning of “ludic practices” in Physical Education. Educación Física Y Ciencia, 24(4), e240. https://doi.org/10.24215/23142561e240
Section
Articles

References

Benveniste, E. (1947). El Juego como estructura. «Le jeu comme sctructure». Deucalion, 2, 161-167.

Beillerot, J. (1998). Los saberes, sus concepciones y su naturaleza. En J. Beillerot, C. Blanchard-Laville y N. Mosconi (Ed.), Saber y relación con el saber (pp. 19-42). Buenos Aires: Editorial Paidos.

Bordoli, E. (2007). La tríada del saber en lo curricular. Apuntes para una teoría de la enseñanza. En E. Bordoli, & C. Blezio (Comps.), El borde de lo (in) enseñable. Anotaciones para una teoría de la enseñanza (pp. 27-52). Departamento de Publicaciones de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de la República: Montevideo.

Crisorio, R. y Lescano, A. (2021) Juego y Realidad. Lúdicamente, 10(20), Mayo-Septiembre 2021.

Dirección General de Cultura y Educación. Provincia de Buenos Aires. República Argentina. (2009). Diseño curricular: Profesorado de Educación Física. Recuperado de: https://abc.gob.ar/secretarias/sites/default/files/2021-05/Dise%C3%B1o%20Curricular%20Profesorado%20de%20Educaci%C3%B3n%20F%C3%ADsica.pdf

Ministerio de Cultura y Educación. Provincia de La Pampa. República Argentina. (2016). Diseño Curricular Jurisdiccional: Profesorado de Educación Física. Recuperado de: https://repositorio.lapampa.edu.ar/index.php/materiales/superior/item/profesorado-educacion-fisica

Foucault, M. (1996). La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI.

Grillo, R. (2018). Mediação semiótica e jogo na perspectiva histórico-cultural em educação física escolar. (Tesis de doctorado). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, Brasil. Disponible en: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/332964

Laclau, E. (1996). Emancipación y diferencia. Buenos Aires: Ariel.

Consejo Provincial de Educación. Provincia de Neuquén. República Argentina. (2013). Plan de Estudios Profesorado de Educación Física. Recuperado de: https://ifd2-nqn.infd.edu.ar/sitio/wp-admin/upload/Plan_de_Estudio_525_Ed._Fisica.pdf

Rivero, I. (2012). El juego desde la perspectiva de los jugadores: Una investigación para la didáctica del jugar en educación física. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina.