Pedagogy of teacher training: An articulation between teaching and outreach

Main Article Content

Andrea Anahí Rodríguez

Abstract

This article aims to share a pedagogical proposal in the training of Physical Education teachers developed to open up the possibilities for trainees who are doing their teaching practices to broader areas of performance and intervention. This pedagogical proposal was implemented in teaching practice courses, one of whose objectives is the initiation of trainee students within schools in the formal education system as well as the actualization of their performance as teachers in Physical Education classes. Due to the debates that were taking place, the implementation of other practices emerged as necessary, aside from school practices, so as to enable the analysis of situations from other perspectives and to contrast different and diverse logics. Thus, the pedagogical proposal for teacher training in Physical Education consisted of articulating the training processes and the actions of an outreach project that had been under development since before making this decision. In this sense, teaching how to teach Physical Education is a complex issue that represents a dynamic process. For this reason, on this occasion, a possible alternative that articulates outreach and teaching is presented, which makes it possible to broaden debates on teaching practices and teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez, A. A. (2022). Pedagogy of teacher training: An articulation between teaching and outreach. Educación Física Y Ciencia, 24(4), e238. https://doi.org/10.24215/23142561e238
Section
Articles
Author Biography

Andrea Anahí Rodríguez, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

Departamento Educación Física - JTP

References

Althusser, L. (1974). Ideología y aparatos ideológicos de Estado. (Notas para una investigación). Colombia: La oveja negra.

Bourdieu, P. y Passeron, J. (1996). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Editorial Laia S.A.

Bourdieu, P. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo veintiuno.

Butelman, I. (2006). Pensando las instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación. Buenos Aires: Paidós.

Caruso, M. y Dussel, I. (2001). De Sarmiento a los Simpsons. Cinco Conceptos para Pensar la Educación Contemporánea. Buenos Aires: Kapelusz.

Cullen, C. (2012). Crítica de las razones de educar. Temas de filosofía de la educación. Buenos Aires: Paidós.

Davini, C. (2015). La formación en la práctica docente. Buenos Aires: Paidós.

Dubet, F. (2006). El declive de la Institución. Profesiones, sujetos e individuos ante la reforma del Estado. Barcelona: Gedisa.

Foucault, M. (1992). Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.

Jacotot, J. (2008). Enseñanza Universal. Lengua Materna. Buenos Aires: Cactus.

Kohan, W. (2003). Un ejercicio de filosofía de la educación. Cuaderno de Pedagogía.Rosario, 6(11), 73-78.

Meirieu. (2010). Frankenstein Educador. Barcelona: Laertes.

Profesorado en Educación Física - Licenciatura en Educación Física. (Plan de estudios 2000) (en línea). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/planes/pl.2/pl.2.pdf

Rancière J. (1988). Escuela, Producción, Igualdad. En L’école de la démocratie. France: Fondation Diderot. Recuperado de: http://www.horlieu‐editions.com/textes‐en‐lignes/politique/ranciere‐ecole‐production‐egalite.pdf

Rancière, J. (2003). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.

Rancière, J. (2016). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Rodríguez, A. (dir.). (2015). Inclusión y Educación Física. (Proyecto de extensión). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/extension/px.244/px.244.pdf

Rovelli, C. (2018). El orden del tiempo. Barcelona: Anagrama.

Sosa Velásquez, M. (2012). ¿Cómo entender el territorio? Guatemala: Editorial Cara Parens.