Weak Children in Parque Sarmiento: Historical approaches to the configuration of Physical Education in Córdoba (1936–1946)
Main Article Content
Abstract
This article reviews two educational programs carried out in the province of Córdoba during the 1936–1946 period. Using a genealogical approach, the Escuela Mixta de Niños Débiles “Parque Sarmiento” (Mixed School for Weak Children “Parque
Sarmiento”) and its Summer Camp are analyzed as educational policies that influenced the creation of the Directorate of Physical
Education in Córdoba and, consequently, the physical culture practices in Cordoba at the time. The selected empirical corpus is
based on the Memorias de la Escuela Mixta (Memoirs of the Mixed School) from the Historical Archives of the Province of
Córdoba, alongside news from the newspapers La Voz del Interior and Los Principios. Among the findings, both programs are
characterized as educational policies, allowing the identification of pedagogical approaches, meanings attributed to weak bodies, and
political figures that, in connections and tensions, can be thought of as factors in the institutionalization process of physical
education in Córdoba.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Aisenstein, A. & Martinez, M. D. (2013). El dispositivo de educación corporal estatal al aire libre dirigido a la infancia en Buenos Aires y las cuestiones sociales: Cambios y continuidades 1880-1945. 10mo Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 9 al 13 de septiembre de 2013, La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3275/ev.3275.pdf
Armus, D. (2007). La ciudad impura. Salud, tuberculosis y cultura en Buenos Aires, 1870-1950. Edhasa.
Bertely Busquets, M. (2007). Conociendo Nuestras Escuelas. Maestros y Enseñanza. Paidós.
Caruso, M. (2001). ¿Una nave sin puerto definitivo? Antecedentes, tendencias e interpretaciones alrededor del movimiento de la Escuela Nueva. En P. Pineau (Comp), La escuela como máquina de educar (pp. 93-134). Paidós. https://colombofrances.edu.co/wp-content/uploads/2013/07/escaner%20la%20escuela%20como%20maquina%20de%20educar%5B1%5D.pdf
Camaño Semprini, R. (2021). Educar para la democracia: la formación docente como proyecto político para la transformación cultural (Córdoba-Argentina, 1941-1943). Espacio, Tiempo y Educación, 8(1), 171-191. http://dx.doi.org/10.14516/ete.340
Cena, M. & Bologna, C. (2021). Un pasaje por la Educación Física en Córdoba. Inicios del siglo XX hasta la creación del IPEF. En E. Rebolledo (Comp.), Tramas en la historia de la educación desde Córdoba. Textos y fuentes para aprender y enseñar (pp. 217-244). Clacso. https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/10/Tramas-historia.pdf
Cena, M. & Scharagrodsky, P. (2015). Circulación, transmisión y recepción de la propuesta educativa de Enrique Romero Brest en Córdoba, Argentina en las primeras décadas del siglo XX. 11º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Ensenada, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7367/ev.7367.pdf
Di Liscia, M. & Salto, G (2004). Higienismo, Educación y discurso en la Argentina (1870-1940). Universidad Nacional de La Pampa.
Foglino, A. (2005). Democracia, laicismo y escuela nueva en Córdoba: el debate en torno a los proyectos de ley durante los años 30”. Serie de Investigaciones en Historia de la Educación Argentina 1. En S. Roitenburd y A. Foglino, Tradiciones pedagógicas de Córdoba. Educación e imaginarios reformistas (pp. 91-164). Editorial Brujas.
Galak, E. (2016). Educar los cuerpos al servicio de la política: cultura física, higienismo, raza y eugenesia en Argentina y Brasil. UNDAV Ediciones, Universidad Nacional de Avellaneda.
García, A. (2001). Creación del I.P.E.F. de Córdoba y validación nacional de sus títulos. Universidad Nacional de Río Cuarto.
Garella, I. (2009). La progresiva construcción del estado social. La cuestión sanitaria en Córdoba en la década del treinta. Segundas Jornadas Nacionales de Historia Social, 13, 14 y 15 de mayo de 2009, La Falda, Córdoba. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.9710/ev.9710.pdf
Gerlero, J. (2004). ¿Ocio, Tiempo Libre o Recreación? Aportes para el estudio de la recreación. Educo, Universidad Nacional del Comahue.
Lamelas, G. (2020). La religión, el clericalismo y las escuelas. La lucha por la hegemonía en la educación: legislación, currículum y prácticas escolares. Córdoba (1880-1930) (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Córdoba). http://hdl.handle.net/11086/546595
Lida, M. & Lopez, I. (2023). Un golpe decisivo: La dictadura de 1943 y el lugar de Juan Domingo Perón. Edhasa.
Reyna, F. (2012). La Irrupción y difusión de la educación física en la Córdoba de entre siglos. Congreso ICA, Cuestión social, políticas sociales y construcción del Estado Social en América Latina, siglos XIX y XX. Viena.
Reggiani, A. (2019). Historia mínima de la eugenesia en América Latina. El Colegio de México.
Reyna, F. (2014). La difusión y apropiación del fútbol en el proceso de modernización en Córdoba (1900-1943). Actores, prácticas, representaciones e identidades sociales (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Córdoba.
Rigotti, A. (2011). Viviendas para los trabajadores. El municipio de Rosario frente a la cuestión social. Prohistoria Ediciones.
Roitenburd, S. N. (2000). Nacionalismo católico Córdoba [1862-1943]. Educación en los dogmas para un proyecto global restrictivo. Ferreyra Editor.
Roldán, D. (2012). La invención de las masas: Ciudad, corporalidades y culturas. Rosario, 1910-1945. UNLP. FAHCE. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.292/pm.292.pdf
Tcach, C. (2017). Ni laica ni mixta ni curiosidad malsana: la educación en Córdoba entre generales y almirantes (1943-1944). Coordenadas. Revista de Historia Local y Regional, 4(2), 21-35. http://hdl.handle.net/11086/548653
Vera de Flachs, M. C. (2020). La vida de dos maestras normalistas en Córdoba y su influencia en la educación argentina. Trayectorias Humanas Trascontinentales, 8. https://doi.org/10.25965/trahs.3078
Viveros Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005