Conceptions of the game in the Life in the Nature in the formation of teachers of Physical Education
Main Article Content
Abstract
Argentina's Physical Education teaching training programs focused on body practices in the natural environment, and there is usually reference to games. Based on the study of 102 programs, this work analyzes said recurrences. Within the framework of the research project "Teaching Discourses in Bodily Practices", the aim of this work is to identify the relationship established between the practices. Physical Education throughout its theoretical tradition has conceptualized the Game as natural and biological, as a teaching instrument and as a useless act. On the other hand, and in contrast to this theory, there is a position that gives the game the character of bodily practice, highlighting it as knowledge to be taught. Thus, this study seeks to relieve the disciplinary tension between these two conceptual positions in the discourses of the teaching promoted in the subject "Life in Nature" of the Physical Education course of study, focusing on identifying which is the current hegemonic perspective.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Aizencang, N. (2005). Jugar, aprender y enseñar. Buenos Aires: Manantial.
Bordoli, E. (2007). La tríada del saber en lo curricular. Apuntes para una teoría de la enseñanza. En Bordoli, E. & Blezio, C. (Comps.), El borde de lo (in) enseñable. Anotaciones para una teoría de la enseñanza. (pp. 27-52). Departamento de Publicaciones de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de la República. Montevideo.
Cutrera, J. (1974). Técnicas de Recreación. Buenos Aires: Editorial Stadium.
Giles, M. (2017). Prácticas corporales. En Crisorio, R. & Escudero, C. (Coords.), Educación del cuerpo: Currículum, sujeto y saber. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. La Plata
Gómez, J. (1993). La Educación Física en el nivel primario. Buenos Aires: Editorial Stadium.
Gómez, R. (2000). El aprendizaje de las habilidades y esquemas motrices en el niño y el joven. Buenos Aires: Editorial Stadium.
Miguel Aguado, A. (2005). La escuela municipal de actividades físicas en el medio natural: un modelo de formación. En Bores Calle, N. (Coord.), La formación de los educadores de las actividades físico-deportivas extraescolares (pp. 231-244). Patronato Municipal de Deportes del Ayuntamiento de Valencia. Valencia
Nella, J. (2009). El juego. Un contenido inútil. En Crisorio, R. & Giles, M. (Dir.), Estudios críticos en Educación Física. (pp. 223-241) La Plata: Al Margen.
Pizzorno, F. y Lopez, E. (2015). Entrada: “Vida en la Naturaleza”. En Carballo, C. Diccionario Crítico de la Educación Física Académica (pp. 443-446). Buenos Aires: Prometeo Libros.
Rivero, I. (2008). ¿Qué aprendemos a enseñar? El juego en la formación del profesor de Educación Física. Revista Educación Física y Deporte, 27(1) 43-56.
Rocha Bidegain, A. (2012). El aprendizaje motor: Una investigación desde las prácticas (Tesis de maestría). Recuperada de Memoria Académica http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.813/te.813.pdf