Conceptions of the game in the Life in the Nature in the formation of teachers of Physical Education

Main Article Content

Nicolás Viñes
Facundo Ramirez

Abstract

Argentina's Physical Education teaching training programs focused on body practices in the natural environment, and there is usually reference to games. Based on the study of 102 programs, this work analyzes said recurrences. Within the framework of the research project "Teaching Discourses in Bodily Practices", the aim of this work is to identify the relationship established between the practices. Physical Education throughout its theoretical tradition has conceptualized the Game as natural and biological, as a teaching instrument and as a useless act. On the other hand, and in contrast to this theory, there is a position that gives the game the character of bodily practice, highlighting it as knowledge to be taught. Thus, this study seeks to relieve the disciplinary tension between these two conceptual positions in the discourses of the teaching promoted in the subject "Life in Nature" of the Physical Education course of study, focusing on identifying which is the current hegemonic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Viñes, N., & Ramirez, F. (2020). Conceptions of the game in the Life in the Nature in the formation of teachers of Physical Education. Educación Física Y Ciencia, 22(2), e129. https://doi.org/10.24215/23142561e129
Section
Articles

References

Aizencang, N. (2005). Jugar, aprender y enseñar. Buenos Aires: Manantial.

Bordoli, E. (2007). La trí­ada del saber en lo curricular. Apuntes para una teorí­a de la enseñanza. En Bordoli, E. & Blezio, C. (Comps.), El borde de lo (in) enseñable. Anotaciones para una teorí­a de la enseñanza. (pp. 27-52). Departamento de Publicaciones de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad de la República. Montevideo.

Cutrera, J. (1974). Técnicas de Recreación. Buenos Aires: Editorial Stadium.

Giles, M. (2017). Prácticas corporales. En Crisorio, R. & Escudero, C. (Coords.), Educación del cuerpo: Currí­culum, sujeto y saber. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. La Plata

Gómez, J. (1993). La Educación Fí­sica en el nivel primario. Buenos Aires: Editorial Stadium.

Gómez, R. (2000). El aprendizaje de las habilidades y esquemas motrices en el niño y el joven. Buenos Aires: Editorial Stadium.

Miguel Aguado, A. (2005). La escuela municipal de actividades fí­sicas en el medio natural: un modelo de formación. En Bores Calle, N. (Coord.), La formación de los educadores de las actividades fí­sico-deportivas extraescolares (pp. 231-244). Patronato Municipal de Deportes del Ayuntamiento de Valencia. Valencia

Nella, J. (2009). El juego. Un contenido inútil. En Crisorio, R. & Giles, M. (Dir.), Estudios crí­ticos en Educación Fí­sica. (pp. 223-241) La Plata: Al Margen.

Pizzorno, F. y Lopez, E. (2015). Entrada: “Vida en la Naturaleza”. En Carballo, C. Diccionario Crí­tico de la Educación Fí­sica Académica (pp. 443-446). Buenos Aires: Prometeo Libros.

Rivero, I. (2008). ¿Qué aprendemos a enseñar? El juego en la formación del profesor de Educación Fí­sica. Revista Educación Fí­sica y Deporte, 27(1) 43-56.

Rocha Bidegain, A. (2012). El aprendizaje motor: Una investigación desde las prácticas (Tesis de maestrí­a). Recuperada de Memoria Académica http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.813/te.813.pdf

Most read articles by the same author(s)