Expanded language, reduced language. Study on the verbal interactions at Physical Education class

Main Article Content

Maria Victoria Goicoechea Gaona

Abstract

This paper zooms in on an aspect of research findings from a thesis study framed within the doctorate program “Psychological foundation behind sporting and physical activity: action and development,” Education Sciences Department of La Rioja University, Spain. From a combined perspective between Social Interactionism (Bronckart, 2004) and Activity Theory (Leontiev, 1983), studies were performed on the verbal interactions registered in Physical Education classes. Observations were carried out in order to record and analyze the verbal actions displayed by teachers and their effect on the student’s general (not verbal) actions. Mainly, the focus will be placed on what we deem are relevant aspects of the language effect (i.e. literal words from the teacher) on the student’s physical actions. The PE classes we observed show distinctive characteristics regarding language use, which will be referred to as reduced language and expanded language. The purpose is to work from a perspective external to PE, given that the analysis methodology stems from the Language Didactics knowledge area, and provide information about the fundamental role of verbal language in PE.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Goicoechea Gaona, M. V. (2020). Expanded language, reduced language. Study on the verbal interactions at Physical Education class. Educación Física Y Ciencia, 22(2), e121. https://doi.org/10.24215/23142561e121
Section
Articles
Author Biography

Maria Victoria Goicoechea Gaona, Centro Regional Universitario Bariloche Universidad Nacional del Comahue

JTP  de la materia Usos y Formas de la Lengua Escrita de la carrera Profesorado en Educación Física del Centro Regional Universitario Bariloche -UNCo-

Departamento de didactica- orientación didáctica de la lengua.

Licenciada en en letras y doctora en Ciencias de la Educación: Bases psicológicas de la Actividad Físico-deportiva: Acción y Desarrollo

References

Bronckart, J.-P. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo socio-discursivo. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Bronckart, J.-P. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Bronckart, J.-P. & Stroumza, K. (2003). Les types de discours comme traces cristallisées de l'action du langage. En E. Roulet & M. Burger (Eds.). Les analyses de discours au défit d'un dialogue romanesque. Nancy: PUN.

Goicoechea, M. V. (2015). Las interacciones verbales y las consignas de tareas en Educación Fí­sica. Análisis realizado en San Carlos de Bariloche –Patagonia- Argentina. (Tesis de doctorado). Universidad de La Rioja. Edición electrónica. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=44114

Goicoechea, M. V. (2019). La comunicación verbal en las clases de Educación Fí­sica: Estudio realizado en el marco de la Teorí­a del diálogo. 13 º Congreso Argentino y 8 º Latinoamericano de Educación Fí­sica y Ciencias. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina). Recuperado de: http://congresoeducacionfisica.fahce.unlp.edu.ar

Goicoechea, M. V. y Goicoechea M. Á. (2017). Análisis de la actividad registrada en situación de clase: La Educación Fí­sica de Nivel Primario en contexto. Poiésis. Revista do Programa de Pós-Graduaçao em Educaçao, 11(20), 433-450. Recuperado de http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/index

Ivanova, I. (2010). El diálogo en la lingüí­stica soviética de los años 1920-1930. En D. Riestra (Comp.), Saussure, Voloshinov y Bajtin revisitados (pp. 45-71). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Jakubinskij, L. (2018). Sobre el habla dialogal. Viedma: Editorial de la Universidad Nacional de Rí­o Negro.

Leontiev, A. (1983). El desarrollo del psiquismo. Madrid: Akal.

Luria, A. (1984). Conciencia y lenguaje. Madrid: Visor.

Ried, B. (2017). O profesor de educaçao fí­sica “fala bem”? A linguagem verbal usada pero profesor na aula de Educaçao Fí­sica e sua adequaçao í especificidades das situaçoes. Revista Pulsar, 9(2), 49-55.

Riestra, D. (2000). Análisis de la enseñanza de la lengua materna desde la teorí­a de la actividad. En III Conference for Sociocultural Research. Campinas, Brasil [cd-rom].

Riestra, D. (2004). Las consignas de trabajo en el espacio socio-discursivo de la enseñanza de la lengua. (Thèse de Doctorat), Université de Genève. Recuperado de: http://www.unige.ch/cyberdocuments/theses

Riestra, D. (2008). Las consignas de enseñanza de la lengua. Un análisis desde el Interaccionismo socio-discursivo. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Riestra, D. (2019). El diálogo y el plurilingüismo en el aula. Revista Chilena de Pedagogí­a, 1(1), 71-84.