Expanded language, reduced language. Study on the verbal interactions at Physical Education class
Main Article Content
Abstract
This paper zooms in on an aspect of research findings from a thesis study framed within the doctorate program “Psychological foundation behind sporting and physical activity: action and development,” Education Sciences Department of La Rioja University, Spain. From a combined perspective between Social Interactionism (Bronckart, 2004) and Activity Theory (Leontiev, 1983), studies were performed on the verbal interactions registered in Physical Education classes. Observations were carried out in order to record and analyze the verbal actions displayed by teachers and their effect on the student’s general (not verbal) actions. Mainly, the focus will be placed on what we deem are relevant aspects of the language effect (i.e. literal words from the teacher) on the student’s physical actions. The PE classes we observed show distinctive characteristics regarding language use, which will be referred to as reduced language and expanded language. The purpose is to work from a perspective external to PE, given that the analysis methodology stems from the Language Didactics knowledge area, and provide information about the fundamental role of verbal language in PE.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Bronckart, J.-P. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo socio-discursivo. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Bronckart, J.-P. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Bronckart, J.-P. & Stroumza, K. (2003). Les types de discours comme traces cristallisées de l'action du langage. En E. Roulet & M. Burger (Eds.). Les analyses de discours au défit d'un dialogue romanesque. Nancy: PUN.
Goicoechea, M. V. (2015). Las interacciones verbales y las consignas de tareas en Educación Física. Análisis realizado en San Carlos de Bariloche –Patagonia- Argentina. (Tesis de doctorado). Universidad de La Rioja. Edición electrónica. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=44114
Goicoechea, M. V. (2019). La comunicación verbal en las clases de Educación Física: Estudio realizado en el marco de la Teoría del diálogo. 13 º Congreso Argentino y 8 º Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina). Recuperado de: http://congresoeducacionfisica.fahce.unlp.edu.ar
Goicoechea, M. V. y Goicoechea M. Á. (2017). Análisis de la actividad registrada en situación de clase: La Educación Física de Nivel Primario en contexto. Poiésis. Revista do Programa de Pós-Graduaçao em Educaçao, 11(20), 433-450. Recuperado de http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/index
Ivanova, I. (2010). El diálogo en la lingüística soviética de los años 1920-1930. En D. Riestra (Comp.), Saussure, Voloshinov y Bajtin revisitados (pp. 45-71). Buenos Aires: Miño y Dávila.
Jakubinskij, L. (2018). Sobre el habla dialogal. Viedma: Editorial de la Universidad Nacional de Río Negro.
Leontiev, A. (1983). El desarrollo del psiquismo. Madrid: Akal.
Luria, A. (1984). Conciencia y lenguaje. Madrid: Visor.
Ried, B. (2017). O profesor de educaçao física “fala bem”? A linguagem verbal usada pero profesor na aula de Educaçao Física e sua adequaçao í especificidades das situaçoes. Revista Pulsar, 9(2), 49-55.
Riestra, D. (2000). Análisis de la enseñanza de la lengua materna desde la teoría de la actividad. En III Conference for Sociocultural Research. Campinas, Brasil [cd-rom].
Riestra, D. (2004). Las consignas de trabajo en el espacio socio-discursivo de la enseñanza de la lengua. (Thèse de Doctorat), Université de Genève. Recuperado de: http://www.unige.ch/cyberdocuments/theses
Riestra, D. (2008). Las consignas de enseñanza de la lengua. Un análisis desde el Interaccionismo socio-discursivo. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Riestra, D. (2019). El diálogo y el plurilingüismo en el aula. Revista Chilena de Pedagogía, 1(1), 71-84.