Inclusive practices of students in teacher training

Main Article Content

Norma Guadalupe Màrquez Cabellos
Adriana Isabel Andrade Sánchez, Dra

Abstract

Offering quality education, equality, equity and relevance is not an easy task for professors of students in teacher education; because it implies challenges in how to teach, in what and how to evaluate from an inclusive vision. A quantitative investigation is presented on the inclusive practices in the training of students enrolled in the three degrees offered by the Faculty of Education Sciences of the University of Colima: Sport and Physical Education, Math Teaching and Special Education. 269 students participated completing the Guidelines for the Evaluation of Inclusive Practices in the Classroom -GEPIA- (Garcí­a, Romero y Escalante, 2011). It was identified that there are highly significant differences in the perspective of the students of the three degrees in relation to good inclusive practices. We conclude that it is important to offer methodological theoretical tools to students in teacher training to attend the particularities and characteristics of the students of regular school; that is, to focus the attention of an education for all.


 It was identified that there are highly significant differences in the perspective of the students of the three degrees in relation to good inclusive practices. It concludes in the importance of offering methodological theoretical tools to students in teacher training to attend the particularities and characteristics of the students of regular school; that is, to focus the attention of an education for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Màrquez Cabellos, N. G., & Andrade Sánchez, A. I. (2020). Inclusive practices of students in teacher training. Educación Física Y Ciencia, 22(1), e109. https://doi.org/10.24215/23142561e109
Section
Articles
Author Biographies

Norma Guadalupe Màrquez Cabellos, Universidad de Colima

Dra. en Psicologia por la Universidad Autònoma de Aguascalientes, especialista en atenciòn a las aptitudes sobresalientes y talentos especificos. Profesora investigadora en la Universdad de Colima. Miembro del Sistema Nacional de investigadores, CONACYT.

Adriana Isabel Andrade Sánchez, Dra, Profesora investigadora de la Universidad de Colima

Doctora en estadistica multivariante aplicada (Universidad de Salamanca, España). Profesora por horas y Coordinadora académica de la FCE-Universidad de Colima; México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Candidata. Línea de investigación: aplicación de métodos estadísticos en ciencias sociales. 

References

Booth, T. y Ainscow, M. (2002). Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. CSIE. Disponible en http://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexEnglish.pdf

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guí­a para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. España: Organización de Estados Iberoamericanos-FUHEM.

Blanco, G. N. (2004). El saber de las mujeres en la educación. Revista de Educación, 6(3), 43-53.

Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Colima (2015a). Documento curricular de la Licenciatura en Educación Fí­sica y Deporte. México.

Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Colima (2015b). Documento curricular de la Licenciatura en Enseñanza de las Matemáticas. México.

Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Colima (2019). Documento curricular de la Licenciatura en Educación Especial. México.

Garcí­a, I., Romero, S., Rubio, S., Flores, V. & Martí­nez, A. (2015). Comparación de Prácticas Inclusivas de Docentes de Servicios de Educación Especial en México. Actualidades investigativas, 15(3), 238-254.

Garcí­a, I., Romero, S, y Escalante, L. (2011). Diseño y validación de la guí­a de evaluación de las prácticas inclusivas en el aula GEPIA. Documento presentado en el XI Congreso nacional de investigación educativa. México.

Jiménez, R. (2014). Educación especial. Un seminario invisible. México: Universidad Autónoma de Tlaxcala.

Lopes, S. (2015). Polí­ticas de inclusão e a crise da educação especial. Crí­tica Educativa, 1(1), 147-162.

Márquez, N.; Vargas, M.; Ramos, B. (2016). La dimensión internacional del curriculum para la formación del licenciado en educación especial. En J. Hernández y G. Amador. La dimensión internacional del curriculum. Los primeros pasos”¦ en la Universidad de Colima. México. UCOL.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico –OCDE- (2016). Panorama de la Educación 2016. México. Paris: Organización para la Cooperación y el Desarrollo. Disponible en: https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EAG2016-Mexico.pdf Acceso en 27/06/2019

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura –UNESCO- (2004). Temario abierto sobre educación inclusiva. Inglaterra. Disponible en: http://www.unesco.org/unesco/temario/education/ Acceso el 13/02/2019

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura –UNESCO- (2014). Formación de docentes. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Disponible en: http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/teacher-education/ Acceso el 13/03/2019

Orjuela, G. (2009). Formación pedagógica e investigativa en la licenciatura en educación especial de la Universidad Pedagógica Nacional. Revista pedagogí­a y saberes, (31), 52-57.

Secretarí­a de Educación Pública –SEP- (2006). Propuesta de intervención educativa para alumnos y alumnas con aptitudes sobresalientes. México: SEP. Disponible en https://elisaee.files.wordpress.com/2013/03/propuesta-de-intevenciefbfbdn.pdf Acceso el 03/04/2020

Universidad de Colima (2010). Visión 2030. Universidad de Colima, Universidad sin fronteras. México. Disponible en https://portal.ucol.mx/content/docrevista/documento_1052.pdf Acceso el 03/04/2020

Most read articles by the same author(s)