Inclusive practices of students in teacher training
Main Article Content
Abstract
Offering quality education, equality, equity and relevance is not an easy task for professors of students in teacher education; because it implies challenges in how to teach, in what and how to evaluate from an inclusive vision. A quantitative investigation is presented on the inclusive practices in the training of students enrolled in the three degrees offered by the Faculty of Education Sciences of the University of Colima: Sport and Physical Education, Math Teaching and Special Education. 269 students participated completing the Guidelines for the Evaluation of Inclusive Practices in the Classroom -GEPIA- (García, Romero y Escalante, 2011). It was identified that there are highly significant differences in the perspective of the students of the three degrees in relation to good inclusive practices. We conclude that it is important to offer methodological theoretical tools to students in teacher training to attend the particularities and characteristics of the students of regular school; that is, to focus the attention of an education for all.
It was identified that there are highly significant differences in the perspective of the students of the three degrees in relation to good inclusive practices. It concludes in the importance of offering methodological theoretical tools to students in teacher training to attend the particularities and characteristics of the students of regular school; that is, to focus the attention of an education for all.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Booth, T. y Ainscow, M. (2002). Index for inclusion. Developing learning and participation in schools. CSIE. Disponible en http://www.csie.org.uk/resources/translations/IndexEnglish.pdf
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. España: Organización de Estados Iberoamericanos-FUHEM.
Blanco, G. N. (2004). El saber de las mujeres en la educación. Revista de Educación, 6(3), 43-53.
Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Colima (2015a). Documento curricular de la Licenciatura en Educación Física y Deporte. México.
Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Colima (2015b). Documento curricular de la Licenciatura en Enseñanza de las Matemáticas. México.
Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Colima (2019). Documento curricular de la Licenciatura en Educación Especial. México.
García, I., Romero, S., Rubio, S., Flores, V. & Martínez, A. (2015). Comparación de Prácticas Inclusivas de Docentes de Servicios de Educación Especial en México. Actualidades investigativas, 15(3), 238-254.
García, I., Romero, S, y Escalante, L. (2011). Diseño y validación de la guía de evaluación de las prácticas inclusivas en el aula GEPIA. Documento presentado en el XI Congreso nacional de investigación educativa. México.
Jiménez, R. (2014). Educación especial. Un seminario invisible. México: Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Lopes, S. (2015). Políticas de inclusão e a crise da educação especial. Crítica Educativa, 1(1), 147-162.
Márquez, N.; Vargas, M.; Ramos, B. (2016). La dimensión internacional del curriculum para la formación del licenciado en educación especial. En J. Hernández y G. Amador. La dimensión internacional del curriculum. Los primeros pasos”¦ en la Universidad de Colima. México. UCOL.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico –OCDE- (2016). Panorama de la Educación 2016. México. Paris: Organización para la Cooperación y el Desarrollo. Disponible en: https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EAG2016-Mexico.pdf Acceso en 27/06/2019
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura –UNESCO- (2004). Temario abierto sobre educación inclusiva. Inglaterra. Disponible en: http://www.unesco.org/unesco/temario/education/ Acceso el 13/02/2019
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura –UNESCO- (2014). Formación de docentes. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Disponible en: http://www.unesco.org/new/es/unesco/themes/icts/teacher-education/ Acceso el 13/03/2019
Orjuela, G. (2009). Formación pedagógica e investigativa en la licenciatura en educación especial de la Universidad Pedagógica Nacional. Revista pedagogía y saberes, (31), 52-57.
Secretaría de Educación Pública –SEP- (2006). Propuesta de intervención educativa para alumnos y alumnas con aptitudes sobresalientes. México: SEP. Disponible en https://elisaee.files.wordpress.com/2013/03/propuesta-de-intevenciefbfbdn.pdf Acceso el 03/04/2020
Universidad de Colima (2010). Visión 2030. Universidad de Colima, Universidad sin fronteras. México. Disponible en https://portal.ucol.mx/content/docrevista/documento_1052.pdf Acceso el 03/04/2020