Effects of progressive jogging in the Physical Education session on the percentage of body fat and VO2max in students with overweight and obesity. Pilot test
Main Article Content
Abstract
The present quasi-experimental and prospective study aimed to determine if 10-minute progressive jogging during the Physical Education session characterized by developing moderate to vigorous activities had an effect on the percentage of body fat and VO2max in overweight and obese students. The population under study was 59 boys (57.63%) and girls (42.37%) organized in control and experimental groups. Among the main results of this research after four months of intervention, we found that girls and boys in the experimental group significantly decreased the percentage of body fat (p. < 005) and that both groups (control and experimental) significantly increased maximum aerobic capacity (p. < 005).
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Arnau, J. y Bono, R. (2008). Estudios longitudinales. Modelos de diseño y análisis. Escritos de Psicología, 2(1), 32-41.
Banville, D. (2006). Analysis of exchanges between novice and cooperating teachers during internships using the NCATE/NASPE standards for teacher preparation in physical education as guidelines. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2), 208-221.
Bernal, C. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc
Blanchard, C., Shilton, T. y Bull, F. (2013). Global Advocacy for Physical Activity (GAPA): global leadership towards a raised profile. Global Health Promotion, 77(2), 208-221.
Daniels, S., Khoury, P. y Morrison, J. (1997). The utility of body mass index as a measure of body fatness in children and adolescents: differences by race and gender. Pediatrics, 99(6), 804-807
Dávila-Torres, J., González-Izquierdo, J. y Barrera-Cruz, A. (2015). Panorama de la obesidad en México. Rev Med Inst Mex Seguro Soc., 52(2), 240-9
Denay, K. L., Breslow, R. G., Turner, M. N., Nieman, D. C., Roberts, W. O. y Best, T. M. (2020). ACSM call to action statement: COVID-19 considerations for sports and physical activity. Current sports medicine reports, 19(8), 326-328.
Flores, M., Margarita, S., Gómez, F., Barreto, V., Valdovinos, G., Vicente, R. y Del Río, E. (2017). Medición del tiempo efectivo de la clase de educación física y su impacto en el gasto calórico en escolares de nivel primaria del municipio de Colima, México. Sportis, 3(1), 34-49. doi: https://www.doi.org/10.17979/sportis.2017.3.1.17
Hall-López, J., Ochoa-Martínez, P., Macías, C., Zuñiga, B. y Sáenz-Lopez, B. (2018). Actividad física moderada a vigorosa en educación física y recreo en estudiantes de primaria y secundaria de la frontera México-USA. Sportis, 4(3), 426-442.
Hall-López, J., Ochoa-Martínez, P., Zamudio, B., Sánchez, L., Uriate, G., Almagro, T., Moncada-Jiménez, J. y Sáenz-López, B. (2017). Efecto de un programa de actividad física moderada a vigoroza de diez meses sobre el VO2Máx y el porcentaje de grasa corporal en niños con sobrepeso y obesidad. MHSalud,14(1), 1-12. doi: https://www.doi.org/10.15359/mhs.14-1.6
Hamer, M., Kivimäki, M., Gale, C. R., & Batty, G. D. (2020). Lifestyle Risk Factors for Cardiovascular Disease in Relation to COVID-19 Hospitalization: A Community-Based Cohort Study of 387,109 Adults in UK. medRxiv, 1. 1-11. doi: https://www.doi.org/10.1101/2020.05.09.20096438
Jennings-Aburto, N., Nava, F., Bonvecchio, A., Safdie, M., Gonzalez-Casanova, I., Gust, T. y Rivera, J. (2009). Physical activity during the school day in public primary schools in Mexico City. Salud Publica Mex., 51(2), 141-147.
Lizarzaburu R, J. (2013). Síndrome metabólico: concepto y aplicación práctica. An Fac med, 74(4), 315-320.
Manterola, C., Quiroz, G., Salazar, P. y García, N. (2019). Metodología de los tipos y diseños de estudio más frecuentemente utilizados en investigación clínica. Revista Médica Clínica Las Condes, 30(1), 36-49.
Mckenzie, T. L., Sallis, J. F. y Nader, P. R. (1992). Sofit - System for Observing Fitness Instruction Time. Journal of Teaching in Physical Education, 11(2), 195-205.
Mercado, P. y Vilchis, G. (2013). La obesidad infantil en México. Alternativas en psicología, 17(28), 49-57.
Nieman, D. C. (2020). Coronavirus Disease-2019: a tocsin to our aging, unfit, corpulent, and immunodeficient society. J Sport Health Sci, 9(4), 293-301. doi: https://www.doi.org/10.1016/j.jshs.2020.05.001
Northrup, K. L., Cottrell, L. A., y Wittberg, R. A. (2008). L.I.F.E.: a school-based heart-health screening and intervention program. J Sch Nurs, 24(1), 28-35. doi: https://www.doi.org/10.1622/1059-8405(2008)024[0028:LASHSA]2.0.CO;2
Oganización Mundial de la Salud (2021). Obesidad y sobrepeso. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight
Organización Mundial de la Salud. (2015). Inactividad física: un problema de salud pública mundial. Boletin Epidemiologico.
Organización Mundial de la Salud. (2017a). Peso para la edad en niños. Recuperado de https://www.who.int/growthref/cht_wfa_boys_perc_5_10years.pdf?ua=1
Organización Mundial de la Salud. (2017b). Peso para la edad en niñas. Recuperado de https://www.who.int/growthref/cht_wfa_girls_perc_5_10years.pdf?ua=1
Pérez, B. A. (2009). Impacto de la clase de educación física sobre la actividad moderada y vigorosa en niños de primaria. Revista Mexicana de Investigación en Cultura Física y Deporte, 1(1), 150-172.
Puri, K. S., Suresh, K. R., Gogtay, N. J. y Thatte, U. M. (2009). Declaration of Helsinki, 2008: implications for stakeholders in research. Journal of Postgraduate Medicine, 55(2). doi: https://www.doi.org/10.4103/0022-3859.52846
Quidequeo, D., Ibarra, J., San Martin, M. y Monroy, M. (2015). Validez del Talk Test como método para estimar la intensidad de ejercicio en un grupo de uniformados sanos entre 18 y 25 años de la comuna de Valdivia. Revista de Estudiosos en Movimiento, 2(1), 41-46.
Ruiz, J.R., Castro-Pinero, J., Espana-Romero, V., Artero, E. G., Ortega, F. B., Cuenca, M. M. y Castillo, M. J. (2011). Field-based fitness assessement in youg people: the ALPHA Health-related fitness test battery for children and adolescents. British Journal of Sports Medicine, 45(6), 518-524.
Salazar, C., Moreno, F., Valencia, M., Valencia, Ch. y Camacho, A. (2017). Evaluación del tiempo efectivo de la clase de educación física en escolares del ámbito rural. Revista Edu-fisica.com., 9(19), 34-46.
SEP. (2017). Aprendizajes Clave. Para la educación integral. Aprendizajes Clave. Plan y programas de estudio para la educación básica.
Shamah-Levy, T., Cuevas-Nasu, L., Gaona-Pineda, E., Gómez-Acosta, L., Morales-Rúan, M., Hernández-Ávila, M. y Rivera-Dommarco, J. (2018). Sobrepeso y obesidad en niños y adolescentes en México, actualización de la Encuesta Nacional de Salud y Nutrición de Medio Camino 2016. Salud Pública de México, 60(3), 244-253. doi: https://www.doi.org/10.21149/8815
Shamah-Levy, T., Cuevas-Nasu, L., Rivera-Dommarco, J. y Hernández-Ávila, M. (2016). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición de Medio Camino 2016. (ENSANUT MC 2016). Instituto Nacional de Salud Pública y Secretaría de Salud, 2016(Ensanut), Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/209093/ENSANUT.pdf%0Ahttps://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/209093/ENSANUT
Sharma, S., Chuang, R. J., Skala, K., y Atteberry, H. (2011). Measuring physical activity in preschoolers: Reliability and validity of The System for Observing Fitness Instruction Time for Preschoolers (SOFIT-P). Meas Phys Educ Exerc Sci, 15(4), 257- 273. doi: https://www.doi.org/10.1080/1091367X.2011.594361
Sierra, A. (2003). Actividad física y salud. El compromiso Fisiológico en la clase de eduación física. Sevilla: Wanceulen.
Thomas, J.R., Nelson, J.K., Silverman, S. y Silverman, S.J. (2001). Research Methods in Physical Activity (6a Ed.). Champaign, Ilinois: Human Kinetics.
Travieso, G. y Pavón, R. (2006). Valoración de la utilidad del tiempo en las clases de educación física de tercer graado en municipio Las Tunas. Efdeportes.com Recuperado de https://www.efdeportes.com/efd100/tiempo.htm
Unicef. (2019). Estado Mundial de la Infancia 2019. Informe niños, alimentos y nutrición: crecer bien en un mundo cambiante. Recuperado de https://www.unicef.org/mexico/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2019#:~:text=En%20M%C3%A9xico%20el%205%25%20de,aumentando%20en%20todo%20el%20mundo.
Welk, G. J., De Saint-Maurice Maduro, P.F., Laurson, K. R. y Broyn, D. D. (2011). Field evaluation of the new FITNESSGRAM® criterion-referenced standards. American Journal of Preventive Medicine, 41(2), 131-142.