Sports initiation: the concern for the method is an epistemological reduction
Main Article Content
Abstract
Physical Education has been concerned and occupied for a long time to find the most general ways of being able to intervene in a general way in the practices it deals with, especially sports. With the idea of ”‹”‹sports initiation, now converted into a current of teaching and a theory about sports education, all the theoretical debate on sport was reduced to the methodological question. From the perspective with which this article is configured, as well as the scientific research that enabled it, this reductionism nullifies the possibility of methodological revision, especially because it is the product of a natural conception of the subject, practices and the world . In short, sports initiation and school sports are located within these pre-established evolutionary canons, adapting to the different rhythms of biological maturation of the human being
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Blázquez Sánchez, D. (1986). Iniciación a los deportes de equipo; Madrid; ed. Martínez Roca.
Canguilhem, G. (diciembre de 1980). El cerebro y el pensamiento. Conferencia presentada en Mla Sorbone para el M.U.R.S. Primera publicación en Prospective et Santé, n ° 14. Traducción al español: Ernesto Hernández B., Abril de 2004. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/142121481/SEM09-Canguilhem-ElCerebroyelPensamiento
Crisorio, R. (Septiembre, 2007). La enseñanza como herramienta en la divulgación y apropiación del Conocimiento. Trabajo presentado como ponencia em 'Divulgação e Apropriação do Conhecimento Científico: Intervenção, Agentes e Instituições da Educação Física'. XV CONBRACE/II CONICE. Recife, Brasil. Recuperado de: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/download/197/204
Dussel, I. y Caruso, M. (2003). La invención en el aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Buenos Aires, Ediciones Santillana.
Emiliozzi, V. (2011).Fragmentos de cuerpos despojados: Una arqueología y una genealogía de los discursos del cuerpo en el Diseño Curricular de Educación Física (Tesis de Maestría).Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.440/te.440.pdf
Giles, M. (2008). Educación corporal: Algunos problemas [En línea]. Jornadas de Cuerpo y Cultura de la UNLP, 15 al 17 de mayo de 2008, La Plata. Recuperado de: http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.691 /ev.691.pdf
Hours, G. (2014).Los discursos de la enseñanza deportiva. Mitos, tradiciones y naturalizaciones. Análisis del discurso de la Iniciación Deportiva española (Tesis de Maestría). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, Recuperado de: http://hdl.handle.net/10915/34673
Llorente Pastor, B. (10 de octubre, 2000). Pedagogía del entrenamiento deportivo adaptado a escolares. Educación en valores. Jornadas de Deporte Escolar. Bilbao. Recuperado de: http://www.bizkaia.eus/Kultura/kirolak/pdf/ca_PedagogiaEducacionValores.pdf?hash=03005be31a4774bf1140cc37fab24641&idioma=CA
Merlin, N. (2017). Colonización de la subjetividad: las neurociencias [Exclusivo en línea] Revista de Cultura y Política.; Buenos Aires, 15 de marzo de 2017. Recuperado de: http://consultoriobosch.com.ar/colonizacion-de-la-subjetividad-las-neurociencias/
Morales Achig, C. (2015). La actividad fisica y su incidencia en las destrezas motrices basicas en los niños de entre 8 y 10 años de edad, de la parroquia de conocoto, canton quito por medio de un campamento vacacional en el periodo 2015. Universidad de las Fuerzas Armadas, Ecuador. Recuperado de: https://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/11481/3/T-ESPE-049283.pdf
Orta Cantón, A.; Pino Ortega, J. y Moreno Contreras, I. (2000). Propuesta de un método de entrenamiento universal para deportes de equipo basado en el análisis observacional de la competición [Exclusivo en línea] Revista EFDeportes, Buenos Aires, año 5, N ° 27. Noviembre del 2000. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd27a/de1.htm
Postman, N. (1995). The End of Education: Redefining the Value of School. New York, Vintage Books.
Rodríguez Giménez, R. (2015). La vida en la encrucijada de lo humano (o lo pedagógico y el hombre en tanto que “vive”). Dossier “Gubernamentalidad y educación”. Pedagógica (Montevideo), N º 3, marzo 2015 – ISSN: 1688-8146. Recuperado de: http://www.academia.edu/34035169/La_vida_en_la_encrucijada_de_lo_humano
Suárez, R. y Mirkin, A. (2000). Características del proceso metodológico en natación [Exclusivo en línea]. EFDeportes, Buenos Aires, año 5, N ° 25. Setiembre de 2000. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd25a/metod1.htm
Weber, M. (1964). ¿Qué es la burocracia? Buenos Aires, Tauro Ediciones.
Wein, H. (1995). La clave del éxito en el hockey: un óptimo modelo para desarrollar la capacidad de juego. Buenos Aires, Ediciones Preescolar.