Sports initiation: the concern for the method is an epistemological reduction

Main Article Content

Germán Hours

Abstract

Physical Education has been concerned and occupied for a long time to find the most general ways of being able to intervene in a general way in the practices it deals with, especially sports. With the idea of ”‹”‹sports initiation, now converted into a current of teaching and a theory about sports education, all the theoretical debate on sport was reduced to the methodological question. From the perspective with which this article is configured, as well as the scientific research that enabled it, this reductionism nullifies the possibility of methodological revision, especially because it is the product of a natural conception of the subject, practices and the world . In short, sports initiation and school sports are located within these pre-established evolutionary canons, adapting to the different rhythms of biological maturation of the human being

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hours, G. (2018). Sports initiation: the concern for the method is an epistemological reduction. Educación Física Y Ciencia, 20(4), e059. https://doi.org/10.24215/23142561e059
Section
Articles
Author Biography

Germán Hours, Universidad Nacional de La Plata

Ayudante Diplomado en la FaHCE, UNLP

References

Blázquez Sánchez, D. (1986). Iniciación a los deportes de equipo; Madrid; ed. Martí­nez Roca.

Canguilhem, G. (diciembre de 1980). El cerebro y el pensamiento. Conferencia presentada en Mla Sorbone para el M.U.R.S. Primera publicación en Prospective et Santé, n ° 14. Traducción al español: Ernesto Hernández B., Abril de 2004. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/142121481/SEM09-Canguilhem-ElCerebroyelPensamiento

Crisorio, R. (Septiembre, 2007). La enseñanza como herramienta en la divulgación y apropiación del Conocimiento. Trabajo presentado como ponencia em 'Divulgação e Apropriação do Conhecimento Cientí­fico: Intervenção, Agentes e Instituições da Educação Fí­sica'. XV CONBRACE/II CONICE. Recife, Brasil. Recuperado de: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/download/197/204

Dussel, I. y Caruso, M. (2003). La invención en el aula. Una genealogí­a de las formas de enseñar. Buenos Aires, Ediciones Santillana.

Emiliozzi, V. (2011).Fragmentos de cuerpos despojados: Una arqueologí­a y una genealogí­a de los discursos del cuerpo en el Diseño Curricular de Educación Fí­sica (Tesis de Maestrí­a).Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.440/te.440.pdf

Giles, M. (2008). Educación corporal: Algunos problemas [En lí­nea]. Jornadas de Cuerpo y Cultura de la UNLP, 15 al 17 de mayo de 2008, La Plata. Recuperado de: http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.691 /ev.691.pdf

Hours, G. (2014).Los discursos de la enseñanza deportiva. Mitos, tradiciones y naturalizaciones. Análisis del discurso de la Iniciación Deportiva española (Tesis de Maestrí­a). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, Recuperado de: http://hdl.handle.net/10915/34673

Llorente Pastor, B. (10 de octubre, 2000). Pedagogí­a del entrenamiento deportivo adaptado a escolares. Educación en valores. Jornadas de Deporte Escolar. Bilbao. Recuperado de: http://www.bizkaia.eus/Kultura/kirolak/pdf/ca_PedagogiaEducacionValores.pdf?hash=03005be31a4774bf1140cc37fab24641&idioma=CA

Merlin, N. (2017). Colonización de la subjetividad: las neurociencias [Exclusivo en lí­nea] Revista de Cultura y Polí­tica.; Buenos Aires, 15 de marzo de 2017. Recuperado de: http://consultoriobosch.com.ar/colonizacion-de-la-subjetividad-las-neurociencias/

Morales Achig, C. (2015). La actividad fisica y su incidencia en las destrezas motrices basicas en los niños de entre 8 y 10 años de edad, de la parroquia de conocoto, canton quito por medio de un campamento vacacional en el periodo 2015. Universidad de las Fuerzas Armadas, Ecuador. Recuperado de: https://repositorio.espe.edu.ec/bitstream/21000/11481/3/T-ESPE-049283.pdf

Orta Cantón, A.; Pino Ortega, J. y Moreno Contreras, I. (2000). Propuesta de un método de entrenamiento universal para deportes de equipo basado en el análisis observacional de la competición [Exclusivo en lí­nea] Revista EFDeportes, Buenos Aires, año 5, N ° 27. Noviembre del 2000. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd27a/de1.htm

Postman, N. (1995). The End of Education: Redefining the Value of School. New York, Vintage Books.

Rodrí­guez Giménez, R. (2015). La vida en la encrucijada de lo humano (o lo pedagógico y el hombre en tanto que “vive”). Dossier “Gubernamentalidad y educación”. Pedagógica (Montevideo), N º 3, marzo 2015 – ISSN: 1688-8146. Recuperado de: http://www.academia.edu/34035169/La_vida_en_la_encrucijada_de_lo_humano

Suárez, R. y Mirkin, A. (2000). Caracterí­sticas del proceso metodológico en natación [Exclusivo en lí­nea]. EFDeportes, Buenos Aires, año 5, N ° 25. Setiembre de 2000. Recuperado de: http://www.efdeportes.com/efd25a/metod1.htm

Weber, M. (1964). ¿Qué es la burocracia? Buenos Aires, Tauro Ediciones.

Wein, H. (1995). La clave del éxito en el hockey: un óptimo modelo para desarrollar la capacidad de juego. Buenos Aires, Ediciones Preescolar.