Exploration of discourses on the body in physical education training
Main Article Content
Abstract
This study aimed to analyze, understand, and reflect on the discourses related to the body across the various disciplines of the Bachelor’s Degree program in Physical Education and Sports at Universidad de los Llanos, in Villavicencio, Colombia. A qualitative approach was employed, drawing on Foucault’s genealogical-archaeological analysis supported by documentary review, observation, and in-depth interviews. For the latter, the sample consisted of teachers with more than ten years of experience. Additionally, the program’s curriculum was analyzed to identify the specific discourses addressed by each disciplinary field. The results indicated that discourses on the body and its history are reflected in the evolution of academic works produced by the physical education teachers from the Bachelor’s Degree program in Physical Education and Sports at Universidad de los Llanos.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Crisorio, R. (2014). Educación corporal. Cadernos de Formação RBCE, 4(2). http://rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/download/2021/965.
Crisorio, R. L. y Escudero, C. (Eds.). (2017). Educación del cuerpo: Currículum, sujeto y saber. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. http://dx.doi.org/10.19137/anclajes-2018-22312 DOI: https://doi.org/10.19137/anclajes-2018-22312
Denzin, N. K y Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). El manual Sage de investigación cualitativa. Sage.
Fernández, R. G. (2018). Hacia una construcción del sujeto en Michel Foucault. Wímb. http://dx.doi.org/10.15517/wl.v13i1.32740 DOI: https://doi.org/10.15517/wl.v13i1.32740
Foucault, M. (1980). El orden del discurso. Tusquets editores.
Gallo Cadavid, L. E. (2009). El cuerpo en la educación da qué pensar: perspectivas hacia una educación corporal. Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(2), 232-242. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052009000200013 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000200013
Gervilla, E. (2000). Valores del cuerpo educando. Antropología del cuerpo y educación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 38, 183-189. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.16.2.184021 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.16.2.184021
González, J. I. B. (2005). La escolarización del cuerpo: reflexiones en torno a la levedad de los valores del capital «cuerpo» en educación física. Revista Iberoamericana de educación, 39, 25-51. http://dx.doi.org/10.35362/rie390803 DOI: https://doi.org/10.35362/rie390803
Grasso, A. E. (2001). El aprendizaje no resuelto de la Educación Física: La corporeidad. Noveduc Libros.
Guest, G., Bunce, A. y Johnson, L. (2006). ¿Cuántas entrevistas son suficientes? Un experimento con saturación y variabilidad de datos. Métodos de campo, 18(1), 59-82.
Gutiérrez, P. A. S. y Cardozo, E. C. (2017). Arqueología y genealogía, operadores conceptuales para investigar en educación. Praxis y Saber, 8(18), 105-126. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.v8.n18.2017.7246 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n18.2017.7246
Herrera Beltrán, C. X. y Scharagrodsky, P. A. (2016). Cuerpo, saberes y subjetividad en la educación y la pedagogía. Pedagogía y Saberes, (44), 7-8. http://dx.doi.org/10.17227/01212494.44pys7.8 DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.44pys7.8
Martiarena, Ó. (1995). Michel Foucault: historiador de la subjetividad (Doctoral dissertation). Universidad de Barcelona, Facultad de Filosofía.
Moreno, A. y Álvarez, N. (2010). Creencias del profesorado universitario de educación física en relación a los conceptos de cuerpo y salud. Estudios pedagógicos (Valdivia), 36(1), 159-175. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052010000100009 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000100009
Patton, M. Q. (2002). Dos décadas de desarrollos en la investigación cualitativa: una perspectiva personal y experiencial. Trabajo social cualitativo, 1(3), 261-283.
Pedraz, M. V. (2005). El cuerpo de la educación física: dialéctica de la diferencia. Revista Iberoamericana de educación, 39(1), 53-72. http://dx.doi.org/10.35362/rie390804 DOI: https://doi.org/10.35362/rie390804
Rodríguez, N. B., Oltolina Giordano, M. T., Taladriz, C., Galvani, I. y Barriola, I. (2017). Educación del cuerpo y sistema educativo. In XII Congreso Argentino y VII Latinoamericano de Educación Física y Ciencias (Ensenada, 2017). http://dx.doi.org/10.35537/10915/87199 DOI: https://doi.org/10.35537/10915/87199
Romero, N. y Villasmil, E. (2018). La Genealogía como método histórico-filosófico para el estudio de la cultura organizacional pública. Encuentros: Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, (7), 91-114. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctvn5tzs8.8 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvn5tzs8.8
Sánchez, M. L. Z. (2002). Corrientes y tendencias de la Educación Física (Vol. 571). Inde.
Soto, C. Á. y Vargas, J. J. L. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (35), 413-421. http://dx.doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035
Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Fundamentos de las técnicas de investigación cualitativa. Sage Publication.
Zuluaga Garcés, O. L. (2019). Foucault: una lectura desde la práctica pedagógica. Revista Uniminuto, 21(28), 232-252. http://dx.doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.21.28.2021.232-252