Assessment in Physical Education: a problem of Contemporary Education

Main Article Content

Eduardo David Llapur

Abstract

This paper questions a transcendental aspect of education and which our discipline, Physical Education (hereinafter EF), fails to incorporate and define clearly and precisely: evaluation. For this, they will be analyzed, from the first instance to the evaluation as a problem of education in general, to later introduce ourselves in our discipline; to the paradigms that prevailed, and prevail in our practices, and the conceptions that underlie them, which understand the body and movement as something natural and given, and the quantitative method as the most used for it. Trying to demonstrate how this position not only hinders and renders ineffective the process of granting a value judgment in the classes, but also that of all our daily practice, which denotes an urgent change.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Llapur, E. D. (2023). Assessment in Physical Education: a problem of Contemporary Education. Educación Física Y Ciencia, 25(2), e255. https://doi.org/10.24215/23142561e255
Section
Articles

References

Anijovich, R. y Capelletti, G. (2017). La Evaluación como oportunidad. Paidós.

Blázquez Sánchez, D. (2006). Evaluar en Educación Física (9° ed.). INDE.

Carballo, C. y Crespo, B. (2003). Aproximaciones al concepto de cuerpo. Perspectiva, 21(01), 229-247. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10215/9470

Diaz Barriga, A. (2007). Didáctica y Curriculum. Paidós Educador.

García Carrillo, L. E. (2021). Procesos curriculares y evaluativos en la Educación Física escolar. Sello

editorial de la Universidad de Tolima.

Meirieu, P. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Conferencia Ministerio de

Educación de la República Argentina.

Milstein, D. y Méndez, H. (2017). La escuela en el cuerpo. Estudios sobre el orden escolar y la construcción

social de los alumnos en escuelas primarias. Miño y Dávila.

Pérez Iribar, G., Beleño Fuentes, M. y Ramírez Guerra, D. M. (2013). El desarrollo de las habilidades motrices en la Educación Física Escolar. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de Granma, 10(33), 57-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6210850

Sarni, M. (25-27 de octubre 2017). Evaluación del aprendizaje, conocimiento e ideología. [Jornadas de Investigación en Educación Superior]. Universidad de la República, Instituto Superior de Educación Física, Uruguay. https://www.cse.udelar.edu.uy/jies2017/wp-content/uploads/sites/5/2018/04/CO11-SARNI.pdf

Scharagrodsky, P. y Southwell, M. (2007). El cuerpo en la escuela. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. (Explora, las ciencias en el mundo contemporáneo. Pedagogía). En Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.869/pm.869.pdf

Tenti Fanfani, E. (2004). Viejas y nuevas formas de autoridad docente. Todavía, 7, 39-43. http://www.revistatodavia.com.ar/todavia07/notas/tenti/txttenti.html