Assessment in Physical Education: a problem of Contemporary Education
Main Article Content
Abstract
This paper questions a transcendental aspect of education and which our discipline, Physical Education (hereinafter EF), fails to incorporate and define clearly and precisely: evaluation. For this, they will be analyzed, from the first instance to the evaluation as a problem of education in general, to later introduce ourselves in our discipline; to the paradigms that prevailed, and prevail in our practices, and the conceptions that underlie them, which understand the body and movement as something natural and given, and the quantitative method as the most used for it. Trying to demonstrate how this position not only hinders and renders ineffective the process of granting a value judgment in the classes, but also that of all our daily practice, which denotes an urgent change.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Anijovich, R. y Capelletti, G. (2017). La Evaluación como oportunidad. Paidós.
Blázquez Sánchez, D. (2006). Evaluar en Educación Física (9° ed.). INDE.
Carballo, C. y Crespo, B. (2003). Aproximaciones al concepto de cuerpo. Perspectiva, 21(01), 229-247. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10215/9470
Diaz Barriga, A. (2007). Didáctica y Curriculum. Paidós Educador.
García Carrillo, L. E. (2021). Procesos curriculares y evaluativos en la Educación Física escolar. Sello
editorial de la Universidad de Tolima.
Meirieu, P. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Conferencia Ministerio de
Educación de la República Argentina.
Milstein, D. y Méndez, H. (2017). La escuela en el cuerpo. Estudios sobre el orden escolar y la construcción
social de los alumnos en escuelas primarias. Miño y Dávila.
Pérez Iribar, G., Beleño Fuentes, M. y Ramírez Guerra, D. M. (2013). El desarrollo de las habilidades motrices en la Educación Física Escolar. OLIMPIA. Revista de la Facultad de Cultura Física de Granma, 10(33), 57-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6210850
Sarni, M. (25-27 de octubre 2017). Evaluación del aprendizaje, conocimiento e ideología. [Jornadas de Investigación en Educación Superior]. Universidad de la República, Instituto Superior de Educación Física, Uruguay. https://www.cse.udelar.edu.uy/jies2017/wp-content/uploads/sites/5/2018/04/CO11-SARNI.pdf
Scharagrodsky, P. y Southwell, M. (2007). El cuerpo en la escuela. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. (Explora, las ciencias en el mundo contemporáneo. Pedagogía). En Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.869/pm.869.pdf
Tenti Fanfani, E. (2004). Viejas y nuevas formas de autoridad docente. Todavía, 7, 39-43. http://www.revistatodavia.com.ar/todavia07/notas/tenti/txttenti.html