Causes of drop-out from rugby among children and adolescents in Argentina

Main Article Content

Juan Casajus

Abstract

This paper presents a first analysis of a study of 302 rugby coaches at child and youth age in Argentina during the sporting year 2019. This inquiry is included in the writing lines of a doctoral thesis. The survey addresses study categories such as number of players (at the beginning and end of the year), recruitment formats and causes of dropout in rugby. This analysis is focused precisely on the causes of dropout in order to propose a first approach to understand the possible modifications in the number of players at the end of a sports year. The results show that the absence of empathy, the lack of adequate commitment and the ways of training (which include pedagogical proposals and the teaching of contact in the game) represent 68% of the reasons for dropping out of all participants. The rest of the percentage of the causes of abandonment are attributed to economic causes (fees or transfers), the relationship and role of the parents and, finally, the type of competition. Analyzing the inquiries, reliable information will be available so that rugby clubs can modify this situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Casajus, J. (2023). Causes of drop-out from rugby among children and adolescents in Argentina. Educación Física Y Ciencia, 25(2), e254. https://doi.org/10.24215/23142561e254
Section
Articles

References

Anguera, M. T. y Blanco, A. (2003). Registro y codificación en el comportamiento deportivo. En A. Hernández Mendo (coord.), Psicología del Deporte (Vol. 2). Metodología (pp. 6-34). Buenos Aires: Efdeportes (https://www.efdeportes.com) [Reimpreso en A. Hernández Mendo (coord.) (2005). Psicología del Deporte, Vol. II, Metodología (pp. 33-66). Sevilla: Wanceulen]

Carballo, C. (2015). Padrón de instituciones deportivas y relevamiento del deporte infanto-juvenil en el Gran La Plata (2014-2015). En A. Levoratti, y D. Zambaglione (comp.), La recreación y el deporte social como medio de inclusión: Conceptualización reflexiones y debates (pp. 85-106). Berazategui: Engranajes de la Cultura. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=libros&d=Jpm3513

Carlin, M. (2015). El abandono de la práctica deportiva, motivación y estados de ánimo en deportistas. Wanceulen Editorial Deportiva.

Carlin, M., Salguero, A., Márquez, S. y Garcés de Los Fayos, E. (2009). Estudio de las orientaciones de meta en deportistas universitarios: Análisis del género, tipo de deporte y nivel competitivo. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 4, 201-216.

Casajús, J. (2019). El rugby y los entrenadores de categorías formativas: hallazgos para pensar la práctica. 13 Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12867/ev.12867.pdf

Cei, A. (1996). La motivación en la práctica deportiva de atletas jóvenes. IV Congreso Nacional y Andaluz de la Actividad Física y el Deporte. Investigación y Aplicación. Instituto Andaluz del Deporte. Málaga.

Cervelló, E., Escartí, A. y Guzmán, J. (2007). Youth sport dropout from the Achievement Goal Theory. Psicothema, 19, 65-71.

Chu, T. y Zhang, T. (2018). Motivational processes in Sport Education programs among high school students: A systematic review. European Physical Education Review, 24(3), 372–394. https://doi.org/10.1177/1356336X17751231 DOI: https://doi.org/10.1177/1356336X17751231

Cienfuegos Velasco, M., García Manzano, P. J. y González Pérez, C. (2022). Lo cuantitativo y cualitativo desde un tratamiento estadístico. RICSH Revista Iberoamericana De Las Ciencias Sociales Y Humanísticas, 11(21), 18-49. DOI: https://doi.org/10.23913/ricsh.v11i21.275

Davis, L., Appleby, R., Davis, P., Wetherell, M. y Gustafsson, H. (2018). The role of coach-athlete relationship quality in team sport athletes’ psychophysiological exhaustion: implications for physical and cognitive performance. Journal of sports sciences, 36(17), 1985-1992. https://doi.org/10.1080/02640414.2018.1429176 DOI: https://doi.org/10.1080/02640414.2018.1429176

Enoksen, E. (2011). Drop-out rate and drop-out reasons among promising Norwegian track and field athletes: A 25-year study. Scandinavian Sport Studies Forum, 2, 19-43.

Fraser-Thomas, J., Côté, J. y Deakin, J. (2008). Understanding dropout and prolonged engagement in adolescent competitive sport. Psychology of Sport and Exercise, 9, 645-662. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.08.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2007.08.003

García, M. (2009). La dualidad globalizadora del deporte contemporáneo. Apunts. Educación Física y Deportes, 97, 29-36.

Gómez Escribano, L. (2017). Revisión y análisis de los motivos de abandono de práctica de actividad física y autopercepción de competencia motriz. Journal of Negative and No Positive Results: JONNPR, 2(2), 56-61. https://doi.org/10.19230/jonnpr.1225

Gould, D., Feltz, D., Horn, T. S. y Weiss, M. R. (1982). Reasons for attrition in competitive youth swimming. Journal of Sport Behavior, 5, 155-165.

Martin, D. E. (1997). Interscholastic sport participation: reasons for maintaining or terminating participation. J Sport Behav, 20, 94-104.

Martínez Baena, A., Chillón, P., Martín-Matillas, M., Pérez López, I., Castillo, R., Zapatera, B., Vicente-Rodríguez, G., Casajús, J., Álvarez-Granda, L., Romero Cerezo, C., Tercedor, P. y Delgado-Fernández, M. (2012). Motivos de abandono y no práctica de actividad físico-deportiva en adolescentes españoles: estudio Avena. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 45-54. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-84232012000100005&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.4321/S1578-84232012000100005

Martínez Migueles, M. (2006). Validez y confiabilidad en la metodología cualitativa. Paradígma, 27(2), 7-33. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512006000200002&lng=es&tlng=es

Molinero, O., Salguero, A., Tabernero, B., Tuero, C. y Márquez, S. (2005). El abandono deportivo: propuesta para la intervención práctica en edades tempranas. EF Deportes. Revista Digital, 10(90).

Nascimento Junior, J. R., Silva, E. C., Freire, G. L. M., Granja, C. T. L., Silva, A. A. y Oliveira, D. V. (2020). Athlete’s motivation and the quality of his relationship with the coach. Apunts. Educación Física y Deportes, 142, 21-28. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/4).142.03 DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/4).142.03

Pujol Leyva, O., Guerra Martínez, N., Esteves Fajardo, Z. I. y Rodríguez Elías, A. O. (2022). Acciones motivacionales para prevenir el abandono deportivo en practicantes de Atletismo. Ciencia y Educación, 3(6), 19-24. Recuperado de https://cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/138

Saura, J. (1996). El entrenador en el deporte escolar. Lleida: Fundació Pública Institut d’Estudis Llerdencs.

Salguero del Valle, A., Tuero del Prado, C., González Boto, R. y Márquez Rosa, S. (2003). Factores que inducen al abandono de la natación de competición: validación del cuestionario de causas de abandono de la práctica deportiva para jóvenes nadadores. Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, Universidad de León.

Tabachnick, B. y Fidell, L. (2001). Using multivariate statistics. New York: Harper & Row. Torre, E., Cárdenas, D. y García, E. (2001). La motivación en la práctica físico deportiva. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 39.

Velasco Valencia, J. y Sinisterra Idrobo, J. (2020). Estudio sobre los factores de deserción deportiva competitiva de futbolistas de la comuna uno en la ciudad de Palmira, Valle del Cauca. Universidad del Valle.

Weiss, M. y Williams, L. (2004). The why of youth sport involvement: A developmental perspective on motivational processes. En M. Weiss, Developmental sport and exercise psychology: A lifespan perspective (pp. 223-268). Morgantown, WV: Fitness. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:146918893

Weis, G. (2013). Orientación de meta ego y tarea de los atletas y entrenadores y su relación con los motivos de abandono del deporte federado: caso del sur de Brasil (Tesis doctoral). Universidad de Santa Cruz do Sul (UNISC).

Most read articles by the same author(s)