Legitimation of orientation in Physical Education at the Argentine high school level: the case of schools in clubs from a socio-anthropological perspective

Main Article Content

Franco Balaguer

Abstract

This research article stems from a master's thesis which investigates the processes of subjectivation of young students who attend a school in a sport club in the city of Córdoba. The focus of the research is on the Physical Education-oriented course offered by this educational institution, which gives prominence to sport practices and to their appropriation by school members. The aim of this article is to historically contextualize the process of legitimation of the orientation in Physical Education at the high school level, to then link it to the opening of schools in sport clubs in the context of a process of expansion, fragmentation and diversification of the educational system. In methodological terms, a socio-anthropological approach with resource to ethnographic tools are used, such as open individual interviews, field observations, review and analysis of educational standards and news in the media, among others. The results presented in this work are partial, since the thesis has not yet been completed. However, the conclusions reached point out that club schools make a differential use of sport as compared to the State institutions with orientation in Physical Education, based on the social legitimacy that the sport practices have and the opportunity to provide a distinctive educational offer within the framework of educational privatization and diversification.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Balaguer, F. (2022). Legitimation of orientation in Physical Education at the Argentine high school level: the case of schools in clubs from a socio-anthropological perspective. Educación Física Y Ciencia, 24(4), e239. https://doi.org/10.24215/23142561e239
Section
Articles

References

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Rosario: Laborde Editor.

Aguirre, J. y Otero, M. (2016). Estudiar con la camiseta puesta. La Voz del Interior. Recuperada de: https://www.lavoz.com.ar/ciudadanos/estudiar-con-la-camiseta-puesta

Argentina, Ministerio de Cultura y Educación de la Nación, Consejo Federal de Cultura y Educación. (1995). Contenidos Básicos Comunes para la Educación General Básica, 1a edición.

Argentina, Ministerio de Educación y Congreso de la Nación. (2006). Ley Nº 26.206, Ley de Educación Nacional.

Argentina, Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. (2012). Diseño curricular de educación secundaria córdoba, orientación educación física, 2012-2015, tomo 15.

Argentina, Consejo Federal de Educación. (2009). Resolución N° 84/09, Lineamientos políticos y estratégicos de la educación secundaria obligatoria.

Argentina, Consejo Federal de Educación. (2011). Resolución N° 142/11, Marco de referencia: Bachiller en Educación Física.

Carranza, A. (2011). Las políticas y la gestión de las escuelas secundarias. Ponencia en VII Jornadas de Investigación en Educación. Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades. Facultad de Filosofía y Humanidades-Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba.

Chaves, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Una antropología de la juventud urbana. Buenos Aires: Espacio Editorial.

Córdoba, Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. (s/f). Educación secundaria: Orientación Educación Física, Recomendaciones.

Costa, F. (2008). El dispositivo fitness en la modernidad biológica. Democracia estética, just-intime, crímenes de fealdad y contagio. En Jornadas de Cuerpo y Cultura de la UNLP. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.

Danguise, J.L., Ferreyra, H., Ligorria, V., Ruffinatto, P., Stricker, G. y Vidales, S. (2011). El bachillerato con orientación en educación física en la provincia de Córdoba. Una propuesta con potencial inclusivo y emancipador. Revista Educ@rnos,3, 127-144.

Levoratti, A. (2016). El "Deporte social" en la política deportiva nacional. En A. Levoratti y V. Moreira (Comps.), Deporte, cultura y sociedad: Estudios socio-antropológicos en Argentina (pp. 103-123). Buenos Aires: Teseo.

Otero, M. (2021). Una apuesta social con enorme potencial. La Voz del Interior. Recuperada de: https://www.lavoz.com.ar/deportes/y-mas/una-apuesta-social-con-enorme-potencial/

Quirós, J. (2015). Etnografiar mundos vividos. Desafíos de trabajo de campo, escritura y enseñanza en antropología. PUBLICAR- En Antropología y Cs Sociales, 17(13), 47-65.

Reyna, F. (2014). La difusión y apropiación del fútbol en el proceso de modernización en Córdoba (1900-1943). Actores, prácticas, representaciones e identidades sociales (Tesis doctoral). Facultad de Filosofía y Humanidades-Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba.

Segura, R. (2014). El espacio urbano y la (re)producción de desigualdades sociales. Desacoples entre distribución del ingreso y patrones de urbanización en ciudades latinoamericanas. En Working Paper Series 65. Berlin: International Research Network on Interdependent Inequalities in Latin America.

Servetto, S. (2014). Clases medias, escuela y religión: socialización y escolarización de jóvenes en colegios secundarios católicos en Córdoba (Tesis doctoral). Facultad de Filosofía y Humanidades-Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba.

Vivanco, E. (2021). Educación y deporte: clubes y escuelas, unidos para una formación integral. La Voz del Interior. Recuperada de: https://www.lavoz.com.ar/deportes/y-mas/educacion-y-deporte-clubes-y-escuelas-unidos-para-una-formacion-integral

Ziegler, S. (2009). Variaciones en los territorios de la excepción: retratando las experiencias escolares de las elites. En G. Tiramonti y N. Montes (Comps.), La escuela media en debate: problemas actuales y perspectivas desde la investigación (pp. 153-166). Buenos Aires: Manantial/FLACSO.

Ziegler, S., Gessaghi, V. y Fuentes, S. (2017). Las propuestas curriculares en escuelas de élite en Buenos Aires: diferenciación institucional para educar en el privilegio. Revista Páginas de Educación, 11(2), 40-60. https://doi.org/10.22235/pe.v11i2.1640