Metodología para el estudio de la actividad en el área de la Educación Física. Resultados del análisis
Main Article Content
Abstract
In the research project entitled Analysis of Teaching Work: The task instructions in the area of Physical Education (Disclosed), we worked in collaboration with Didactics and Physical Education teachers and with students in practice of the Physical Education Teaching Training. The aim is to study the relationship between the students' effective work in their first classes and the prescribed work (planning). We are looking for information that will allow us to guide the work in the Residence area (teaching practices).
We follow a line of research called Analysis of task instructions (Riestra, 2008) which, articulated with the perspective of Teacher Work Analysis (Bronckart, 2007, Filliettaz and Bronckart, 2005), leads us to focus on the instructions that students prepare for their classes.
The following is a description of the methodology implemented and the results of the analysis of a primary level class by a student intern. The proposed games were very elaborate and complex, so the slogans were extensive and had to be reformulated.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Anguera, M. T. (2003). La observación. En C. Moreno Rosset (Ed.), Evaluación psicológica. Concepto, proceso y aplicación en áreas del desarrollo y de la inteligencia (pp. 271-308). Madrid: Sanz y Torres.
Anguera, M. T. y Blanco, A. (2011). ¿Cómo se lleva a cabo un registro observacional? Red: Revista de Entrenamiento Deportivo, 25(1), 23-28. Recuperado el 15 de septiembre de 2013 en http://www.revistaentrenamientodeportivo.com
Bronckart, J.-P. (1997/2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo socio-discursivo. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Bronckart, J.-P. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Bronckart, J.-P., Jobert, G. y Friedrich, J. (2001). L’analyse des actions et des discours en situation de travail et son exploitation dans les démarches de formation. Projet déposé au Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique (2001-2003).
Bronckart, J.-P., Bulea, E. y Fristalon, I. (2004). Les conditions d’émergence de l’action dans le langage. (Actes du 9ème Colloque de Pragmatique de Genève et Colloque Charles Bally: Les modèles du discours face au concept d’action). Cahier de Linguistique Française, 26, 354-369.
Clot, Y. (2004). Le travail entre fonctionnemet et développement. Bulletin de Psychologie, 57(1), 5-12. DOI: https://doi.org/10.3406/bupsy.2004.15292
Clot, Y. (2005). L´autoconfrontation croisée en analyse du travail: L'apport de la théorie bakhtinienne du dialogue. En L. Filliettaz, y J.-P. Bronckart (Eds.), L'analyse des actions et des discours en situation de travail: Concepts, méthodes y applications (pp. 37-55). Louvain: Peeters, BCILI.
De Tezanos, A. (1981). La escuela primaria: Una perspectiva etnográfica. Revista Colombiana de Educación, 8, 63-90. DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5062
De Tezanos, A. (1995). Investigación educacional-investigación pedagógica: Significados posibles y propuestas. Chile: Estudios Sociales CPU.
Dejours, C. (2009). Travail et emancipation: Vol. 2. Travail vivant. Paris: Payot.
Faïta, D. (2003). De los géneros de discurso a los géneros de la actividad: Reflexiones a propósito de la investigación acerca de las relaciones lenguaje-trabajo. Calidoscopio, 1(1), 117-136.
Faïta, D. y Vieira, M. (2003). Réflexions méthodologiques sur l´autoconfrontation croisée. D.E.L.T.A., 19(1), 123-154. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502003000100005
Filliettaz, L. & Bronckart, J. P. (2005). L'analyse des actions et des discours en situation de travail: Concepts, método y applications. Louvain: Peeters, BCILI.
Goicoechea, M. V. (2015). Las interacciones verbales y las consignas de tareas en Educación Física. Análisis realizado en San Carlos de Bariloche –Patagonia- Argentina. (Tesis de doctorado. Servicio de publicaciones de la Universidad de La Rioja. Edición electrónica). Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=44114
Goicoechea, M. V. (2021). Prácticas formativas: las consignas implementadas por estudiantes de Educación Física. En Actas del 14º Congreso Argentino y 9º Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. Disponible en http://congresoeducacionfísica.fahce.unlp.edu.ar/
Leontiev, A. (1983). El desarrollo del psiquismo. Madrid: Akal.
Leontiev, A. (1984). Actividad, conciencia y personalidad. México: Cartago.
Machado, A. R., Lousada, E. y Fereira, A. (2011). O Professor e seu trabalho. A linguagem revelando práticas docentes. Campinas: Mercado de Letras.
Riestra, D. (2000): Análisis de la enseñanza de la lengua materna desde la teoría de la actividad [cd-rom]. En III Conference for Sociocultural Research. Campinas: Universidade Estadual de Campinas.
Riestra, D. (2004). Las consignas de trabajo en el espacio socio-discursivo de la enseñanza de la lengua. Thèse de Doctorat FPE 328, Université de Genève. http://www.unige.ch/cyberdocuments/theses
Riestra, D. (2008). Las consignas de enseñanza de la lengua. Un análisis desde el Interaccionismo socio-discursivo. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Rodríguez Hernández, B. A. (2021). Entre el plan de clase y la implementación: Análisis del trabajo docente. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(90), 815-839.