Sexist teaching of rugby and soccer

Main Article Content

Juan Casajús
Lorena Berdula

Abstract

This written advance proposes to investigate in a preliminary way the practices of teaching in rugby and soccer by examining the categories that emerge from them, using our own voice when trying to explain themand describing as it happens. This article aims to show some lines of didactic proposals for teaching rugby and soccer playing in amixed-non-binary way up to a certain age (up to 14 years old in rugby& up to 12 years old in soccer), taking as a basic consideration, the inclusion of subjects of different sexes and physical condition, in acontext of teaching and learning activities based on the characteristics that define these sports. We partially address gender conceptions that cross rugby and soccer, focusing on the voices of coaches in both sports. It is important to think about the perspective of genders and sexualities, intersectionality, feminisms and transfeminisms to then address inclusion, human rights, equity, equal opportunities and rights in the teaching and access to the practice of rugby and soccer, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Casajús, J., & Berdula, L. (2021). Sexist teaching of rugby and soccer. Educación Física Y Ciencia, 23(2), e170. https://doi.org/10.24215/23142561e170
Section
Articles

References

Berdula, L. I. (2015). Escuela, deporte y género. De singularidades y diversidades. En O. Ron, J. L. Fridman (coord.), Educación física, escuela y deporte: [Entre]dichos y hechos. La Plata: UNLP FAHCE.

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Editorial Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Editorial Anagrama.

Butler, J. (1990). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

Casajús, J. (2020). ¿Cómo aprenden los entrenadores a enseñar rugby?: El caso de los entrenadores de rugby de M14 en los clubes del Gran La Plata. Tesis de posgrado (Magíster en Deporte). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of Race and Sex: A Black feminist Critique of Antidiscrimiation Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. Feminist Theory and Antiracist Politics, University of Chicago Legal Forum, 139-167.

Curso Género y Deporte. (2020). Lo que no podés dejar de saber sobre género, masculinidades y violencia. Taller Online. Ministerio de Turismo y Deporte, Argentina. Disponible en: https://view.genial.ly/5ea17b40efce850db1f1095c?fbclid=IwAR1LCcuYYDrKoxAnNUO-JrslpkqasxySRxLj06LHvWGhUvfd0jjSkO3lJck

Formación en perspectiva de género. (2016). Material de capacitación sobre Masculinidades. Secretaria de Derechos Humanos de la Provincia de Buenos Aires.

Galofré, P. (18 de diciembre de 2017). Construir la masculinidad de forma consciente. TEDx Reus. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=RhUYfwVb6dg

Gamba, S.; Diz, T. (2007). Diccionario de Estudios de género y feminismos. Buenos Aires: Biblos.

Gómez, R.H. (2002). Género y didáctica de la Educación Física-Subjetividad y cuerpo propio en la infancia. Educación Física y Deportes. Revista Digital. 8(47), Abril de 2002, Buenos Aires. http://www.efdeportes.com [Consulta: Noviembre 2004]

Lamas, M. (1999). Género, diferencias de sexo y diferencia sexual. Debate feminista, 10 (20) 84 – 106, octubre 1999

Lamas, M. (1997). La perspectiva de género. En: Taller Interdisciplinario sobre Género y Derechos Humanos (1o.: 1997 oct. 9-11: México, D.F.). México, D.F., Comisión Nacional de Derechos Humanos; Programa Interdisciplinario de Estudios de la Mujer del Colegio de México, 1997.

Mansilla, G. (2016). Yo nena, yo princesa: Luana, la niña que eligió su propio nombre. 1a ed. 6a reimp. - Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Mansilla, G. (2018). Mariposas libres. Derecho a vivir una infancia trans. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Orlick, T. (2002). Libres para cooperar, libres para crear: (nuevos juegos y deportes cooperativos). Editorial Paidotribo. Madrid: España.

Parise, M., Pagani, A., Cremascoli, V. y Iafrate, R. (2015). Rugby, Self-perception and prosocial behaviour: evidence from the italian. “Rugby Project for Schools”. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte. Las Palmas, España.10 (1), 57-61.

Ron, O., Fridman, J. (coord.) (2015). Educación Física, escuela y deporte: (Entre) dichos y hechos. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. (Diálogos en Educación Física; 2). Disponible en: http://libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/44

Zagalaz Sánchez. M, Lara Sánchez, A. (2013). El deporte como vehículo de integración. Wanceulen, editorial deportiva. Sevilla: España.