The importance of teacher development in Baseball Five teaching: challenges and opportunities

Main Article Content

Lernier Borges Primelles
Isabel Primalles Justino

Abstract

The willingness to improve the quality of Physical Education lessons is realized in the pursuit of strategies to ensure the professional
development of Physical Education teachers, specifically aiming at enhancing the teaching-learning process of Baseball Five. Consequently, this research seeks to design a professional development strategy for Physical Education teachers who teach the
Baseball Five program, as well as conducting a diagnostic assessment of these teachers using various methods and techniques, including modeling, document analysis, observation, interviews, surveys and pre-experimental approaches. Statistical and mathematical methods such as frequency distribution tables, percentage analysis, and graphs are used to analyze the data collected through these empirical methods and techniques, which revealed theoretical and methodological deficiencies among teachers of Physical Education teaching Baseball Five. The proposed strategy is designed in four stages. The final results demonstrated the
acceptance of this professional development strategy, particularly highlighting its relevance in preparing Physical Education teachers to improve the teaching-learning process of Baseball Five during Physical Education lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Borges Primelles, L., & Primalles Justino, I. (2024). The importance of teacher development in Baseball Five teaching: challenges and opportunities. Educación Física Y Ciencia, 26(3), e308. https://doi.org/10.24215/23142561e308
Section
Articles

References

Añorga, J. (2014). La educación avanzada y el mejoramiento profesional humano. Varona, 58. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

Bautista Sánchez, A. (2018). Superación profesional del entrenador deportivo. Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE.

Benesse, J. (2018). Estrategia de superación profesional para los directores de escuelas primarias del municipio Linchinga, Mozambique, orientada a la organización escolar. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Bernaza, (2018) La superación profesional: mover ideas avanzar más. Editorial Universitaria Córdoba: el Cid editor. ISBN: 978959163823. Primera Edición.

Calzado, L., Cardoso, A.E., Ramírez, Á.L., y Felipe, E. (2017). Estrategia para la superación de los profesores de Educación Física dirigida al desarrollo de la psicomotricidad en niños del primer ciclo con parálisis cerebral. Editorial Universitaria.

Castro, et al. (2020) Competencias profesionales de los docentes que imparten Educación Física. Revista Cognosis. Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación. Universidad Técnica de Manabí. Ecuador. Vol. V. Año 2020. Edición Especial, Agosto. ISSN 2588-0578.

Cruz, L. (2019). Modelo de dirección para la superación profesional de los profesores universitarios. Ciencias Holguín, 25(2), pp. 30-44. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181559111003

Deschapelles, M. (2015). Sistema de Superación para los docentes de la Escuela de Oficios “Frank País García” de la Educación Técnica y Profesional. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].

Estévez Arias, Y., Sánchez Valdés, X. & Torres Hernández, Y. (2022). La superación de los docentes: desafíos ante las adaptaciones al currículo y la educación inclusiva. Revista de Educación Mendive, 20(3), 1051-1069. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ serial&pid=1815 7696&lng=es&nrm=iso

Ferrat Peláez, J., Maestre Cabrales, D., & Ortiz Guerra, J. G. (2023). Argumentos epistémicos de la superación profesional del jefe de cátedra de educación física. REVISTA EDUCACIÓN FÍSICA, DEPORTE Y SALUD, 6(11), 82-93. https://doi.org/10.15648/redfids.11.2023.3754

Galindo Socarrás, O. E. (2017). La superación de los maestros ambulantes dirigida al desarrollo de la motricidad articulatoria en escolares con diagnóstico de disartria. (Tesis de doctorado). Universidad “Ignacio Agramonte. Loynaz” de Camagüey, Cuba] Archivo digital. https://rediuc.reduc.edu.cu/jspui/bitstream/123456789/1168/1/Odalys%20Emilia%20Galindo%20Socarr%C3%A1s.

González Terán, Valeria Rubí, & Gómez Cardoso, Ángel Luis. (2019). Superación del profesor de Educación Física para la rehabilitación del adulto mayor, desde una visión de ciencia, tecnología y sociedad. Humanidades Médicas, 19(1), 144-159. Recuperado en 28 de diciembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000100144&lng=es&tlng=es.

Hernández, T. (2018). La habilidad profesional dirigir en el proceso de formación del licenciado en Cultura Física. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo de La Habana].

López y Rojas (2021) Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Revista pedagógica de la Universidad de Cienfuegos, 17(80), 304-311.

Martínez, E. (2017). La superación profesional de los cuadros educacionales de la universidad para la formación de sus reservas. [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo de La Habana].

Oberto-Dinza, E. (2022). Sistema de ejercicios e indicadores para la preparación técnica de los atletas universitarios del béisbol five. Arrancada, 22(43), 44–62. Recuperado a partir de https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/498

Suárez, O. (2018). Estrategia de superación para profesores de Educación Física, que imparten baloncesto en la Educación Primaria. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Facultad “Nancy Uranga Romagoza”. Pinar del Río.

Suarez, et al. (2021) Proceso de superación a profesores de Educación Física. https://www.researchgate.net/publication/336748593.

Torres Galindo, & Ramos Yznaga, D. (2020). El béisbol 5 como juego alternativo para incrementar la motivación en las clases de educación física y el deporte universitario. Didáctica Y Educación ISSN 2224-2643, 11(1), 237–247. Recuperado a partir de https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/942

Vergara Izquierdo, M. (2019). Estrategia de superación para mejorar el desempeño del entrenador de fútbol sala. Revista Ciencia y Actividad Física, 5(2), 54-106.

Vygotski, L., I. (1983). Fundamentos de defectología. Obras completas.(T. V). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Zayas Acosta, R. de la C., Camejo León, F., Valdés Portilla, M. R., & Rodríguez Madera, A. (2022). La Educación Física, su finalidad en la Educación Superior. Opiniones del profesor /Physical

Education, its purpose in Higher Education.Teacher’s opinions. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(1), 23-40. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1141