Selected areas in undergraduate projects in Initial Teacher Training in Physical Education Pedagogy

Main Article Content

Claudia Quintana Figueroa
Vanessa Obando-Casanova
Laura Léniz-Maturana
Pablo del Val Martin
Gustavo Pavéz-Adasme
Pedrona Serra-Payeras
Rodrigo Gallardo-Rodríguez
Pere Palou-Sampol
Angélica Vera Sagredo
Felipe Poblete-Valderrama

Abstract

This study sought to describe and classify the final graduation projects developed between 2009 and 2019 in the Physical Education Pedagogy program at a public non-state university in southern Chile. A quantitative approach was employed, using descriptive statistics for data analysis. A total of 212 theses were analyzed; for classification, a proposal was devised establishing three thematic areas. Results indicate that the largest number of graduation works are in the pedagogical area, followed by the disciplinary area and finally the integral area. In conclusion, descriptive studies on the analysis of theses within a given period allow for understanding and redirecting the processes of initial teacher training in Physical Education around the demands for quality training in relation to the curriculum and established institutional norms.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Quintana Figueroa, C., Obando-Casanova, V., Léniz-Maturana, L., del Val Martin, P., Pavéz-Adasme, G., Serra-Payeras, P., Gallardo-Rodríguez, R., Palou-Sampol, P., Vera Sagredo, A., & Poblete-Valderrama, F. (2024). Selected areas in undergraduate projects in Initial Teacher Training in Physical Education Pedagogy. Educación Física Y Ciencia, 26(2), e299. https://doi.org/10.24215/23142561e299
Section
Articles

References

Bernate, J. (2021). Educación Física y su contribución al desarrollo integral de la motricidad. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(2), 643-661.

Betancur-Agudelo, J. E., López-Ávila, C. R. & Arcila-Rodríguez, W. O. (2018). El docente de educación física y sus prácticas pedagógicas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(1), 15-32.

Brasó, J. J. B. & Flix, X. T. (2018). Reflexiones para (re) formular una educación física crítica. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 18(71), 441-462.

Cabrera Ramos, J. F. (2020). Producción científica sobre integración de TIC a la Educación Física. Estudio bibliométrico en el periodo 1995-2017. Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 37.

Carreiro Da Costa, F., González Valeiro, M. & González Villalobos, M. (2016). Innovación en la formación del profesorado de educación física. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deportes y recreación, 29, 251-257. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/43564

Castillo-Retamal, F., Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, M. y Bássoli de Oliveira, A. (2020). Formación de profesores de Educación Física en Chile: una mirada histórica. Retos: Nuevas tendencias en educación física, 38(38), 317-324. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73304

Devís, J., Valenciano, J., Villamón, M. & Pérez,V. (2010). Disciplinas y temas de estudio en las ciencias de la actividad física y el deporte. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte, 10(37), 150-166. http://cdeporte.rediris.es/revista/revista37/artdisciplinas147.htm

Facultad de Filosofía y Humanidades (2016). Carrera de Pedagogía en Educación Física deportes y recreación. http://web.archive.org/web/20161118145309/http://humanidades.uach.cl/carreras/pedagogia-en-educacion-fisica-deportes-y-recreacion/

Fernández-Río, J. & Méndez-Giménez, A. (2016). El aprendizaje cooperativo: Modelo pedagógico para Educación Física. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 201-206.

Gallo, L. E. & Urrego, L. (2015). Estado de conocimiento de la Educación Física en la investigación educativa. Perfiles educativos, 37(150), 143-155.

Gallo, L. E. & Martínez, L. J. (2015). Líneas pedagógicas para una educación corporal. Cadernos de pesquisa, 45, 612-629.

González, V. H., Sans-Rosell, N., Jové-Deltell, C. & Reverter-Masia, J. (2022). Análisis bibliométrico de las tesis doctorales españolas en artes marciales y publicaciones científicas de sus autores. Movimento, 24, 367-382.

Henríquez, V., Hernández, C., Arcay, R. & Pavez, G. (2018). Análisis bibliométrico: tesis de grado de la carrera de pedagogía en educación física de la Universidad de los Lagos, Chile (2009-2015). Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 19(1), 1-8. http://doi.org/10.29035/rcaf.19.1.7

Hernández, R. I. L. & Pérez-Gutiérrez, M. (2016). Análisis bibliométrico de las tesis de pregrado: el caso de Pedagogía en Educación Física de la Universidad Autónoma de Chile (2007-2012). Revista iberoamericana de Educación, 70(1), 181-200. https://rieoei.org/RIE/article/view/80

Jiménez, E. (2004). Análisis bibliométrico de tesis de pregrado de estudiantes venezolanos en el área educación: 1990-1999. Revista Iberoamericana de Educación, 31. https://rieoei.org/historico/deloslectores/623Jimenez.PDF

Lagos Hernández, R. I. & Pérez Gutiérrez, M. (2016). Análisis bibliométrico de las tesis de pregrado: el caso de Pedagogía en Educación Física de la Universidad Autónoma de Chile (2007-2012). Revista Iberoamericana de Educación.

Madrid-López, P. D., Prieto-Ayuso, A., Samalot-Rivera, A. & Gil-Madrona, P. (2016). Evaluación de una propuesta extraescolar de conductas apropiadas en educación física y deportiva. Retos: Nuevas tendencias en educación física, deportes y recreación, 30, 36-42.

Moreno Fernández, O. & Moreno Crespo, P. (2016). Análisis bibliométrico de las tesis doctorales españolas indexadas con el descriptor “Sector de la educación”(1976/2014). Revista Española de Documentación Científica, 39(3), e146.

Olmedilla, A., Ortega, E., González, J. & Villarejo, D. (2013). Análisis de los proyectos de investigación de financiación pública en Psicología del Deporte. Anales de psicología, 29(3), 714-723. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.175851

Ortega, E., Valdivia-Moral, Hernán-Villarejo, D. & Olmedilla, A. (2014). Análisis de los proyectos de investigación concedidos por el Consejo Superior de Deportes (2006- 2012), desde una perspectiva de género. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 95-100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4872357

Pérez-Gutiérrez, M. & Gutiérrez-García, C. (2015). Historia de la revista Educación Física-Chile: aproximación bibliométrica (1929-2013). Revista Movimento, 21(3), 603-616. https://doi.org/10.22456/1982-8918.53234

Pérez Gutiérrez, M. & Lagos Hernández, R. (2020). 40 años de Estudios Pedagógicos: análisis bibliométrico. Estudios pedagógicos, 46(1), 93-106. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000100093

Peset, F., Ferrer-Sapena, A., Villamón, M., González, L. M., Toca- Herrera, J. L. & Aleixandre, R. (2013). Scientific literature analysis of Judo in Web of Science. Archives of Budo, 9(2), 81- 91. http://eprints.rclis.org/21008/1/fulltext564.pdf

Poblete-Valderrama, F., Linzmayer Gutiérrez, L., Matus Castillo, C., Garrido Mendez, A. & Flores Rivera, C. (2018). Percepción de estudiantes de Pedagogía en Educación Física hacia sus profesores. Revista Retos, 33, 143 – 147.

Poblete-Valderrama, F., Linzmayer, L. & Pérez, J. (2018). Formación Inicial Docente en Educación Física: historias, ensayos y proposiciones (1ra Ed.). La Serena, Chile: Nueva Mirada Ediciones.

Poblete-Valderrama, F. (Ed.) (2020). Formación Inicial Docente en Educación Física: reflexiones para el futuro profesorado (1ra ed.). La Serena, Chile: Nueva Mirada Ediciones.

Ramos, J. F. C. (2020). Producción científica sobre integración de TIC a la Educación Física: estudio bibliométrico en el periodo 1995-2017. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 37, 748-754.

Solano López, E., Castellanos Quintero, S., López Rodríguez del Rey, M. & Hernández Fernández, J. (2009). La bibliometría: una herramienta eficaz para evaluar la actividad científica postgraduada. MediSur, 7(4), 59-62.

Shilbury, D. (2011). A bibliometric analysis of four sport management journals. Sport Management Review, 14(4), 434-452. https://doi.org/10.1016/j.smr.2010.11.005

Tobar, B. U., Gaete, M. J. F., Lara, M. M., Pérez, A. M. & Freundt, A. M. R. (2019). Teorías implícitas y modelos de formación subyacentes a la percepción de rol del profesor de Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 159-166. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/66532

Valdes-Badilla, P., Pérez-Gutiérrez, M. & Herrera-Valenzuela, T. (2014). Análisis bibliométrico de la producción científica Iberoamericana relativa al taekwondo. Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física, 5(2), 78-88.