Romero Brest and Pablo Pizzurno: a historical collaboration in the genesis of Argentine Physical Education

Main Article Content

Alfredo San Martín

Abstract

This article seeks to analyze one of the many factors that, in our view, influenced the establishment of the Argentine System of Physical Education (SAEF) representing Dr. Enrique Romero Brest’s vision of what school Physical Education should be within the national educational system, in the early decades of the twentieth century. While Romero Brest’s friendship with Pablo Antonio Pizzurno—arguably the most influential pedagogue of his era on a national scale—is widely acknowledged, its significance is often superficially addressed in historiographical approaches. By delving deeper into the relationship between these two figures, this paper attempts to determine whether this factor effectively contributed to the predominance of the Argentine Physical Education System over other contemporaneous alternatives (Swedish, French, English, military, etc.) and, if so, to what extent.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
San Martín, A. (2024). Romero Brest and Pablo Pizzurno: a historical collaboration in the genesis of Argentine Physical Education. Educación Física Y Ciencia, 26(2), e295. https://doi.org/10.24215/23142561e295
Section
Articles

References

Aisenstein, Á. (2006). La educación física escolar en la Argentina. Conformación y permanencia de una matriz disciplinar, 1880-1960. Buenos Aires: Universidad de San Andrés.

Bertoni, L. A. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Correspondencia Pablo Pizzurno – Enrique Romero Brest 1895 – 1913. Obtenido de Centro de Documentación Histórica “Gilda Lamarque de Romero Brest” perteneciente al Instituto Superior de Educación Física N.º 1 “Dr. Enrique Romero Brest”. https://drive.google.com/drive/folders/1dggQ8ZwYAmoxER6Rz9MyWviPp4AQPXbx

Daskal, R. (2011). La Sociedad Sportiva Argentina y su terreno, historia de una disputa. 9º Congreso Argentino y 4º Congreso Latinoamericano de Educación Física y Ciencias (pp. 1-25). La Plata: UNLP-FaHCE.

Desconocido. Nuestros Colaboradores. La Nación (23 de julio de 1911).

Desconocido. Milicias Escolares. Conveniencias o Inconveniencias. (31 de Agosto de 1891). El Monitor de la Educación Común (200), 1213-1215.

Galak, E. (2019). La institucionalización del oficio de pedagogizar los cuerpos. El nacimiento de la formación profesional en Educación Física en Argentina (1897-1912). Revista História da Educacao, 23, 1-29. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/79633

Godoy Arcaya, O. (1990). La amistad como principio político. Disponible en: https://www.cepchile.cl/cep/site/artic/20160303/asocfile/20160303183547/rev49_godoy.pdf

Mamonde, M. V. (1995). Educación Física militarizada en Argentina. Educación Física y Ciencia, 1(0). Disponible en: http://www.fuentesmemoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.258/pr. 258.pdf

Martini, M. (2013). La ciencia y sus límites: la historiografía de Steven Shapin. Buenos Aires: Ediciones CICCUS.

Pineau, P. (2001). ¿Por qué triunfó la escuela? En P. Pineau, I. Dussel, & M. Caruso, La Escuela Como Máquina de Educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. (pp. 27-52). Buenos Aires: Paidós SAICF.

Pizzurno, P. A. (2013). Cómo se forma el ciudadano y otros escritos reunidos. Gonnet: UNIPE: Editorial Universitaria.

Romero Brest, E. (1903). Cursos Normales de Educación Física. Sus Resultados. Buenos Aires: Las Ciencias.

Romero Brest, E. (1917). El Instituto Nacional Superior de Educación Física. Antecedentes. Organización. Resultados. Buenos Aires: Cabaut y Cía. Editores.

San Martín, A. (2022). Amistades, prensa y laboratorio: Romero Brest y el origen de la Educación Física en Argentina. [Tesis de doctorado en Epistemología e Historia de la Ciencia]. Universidad Nacional de Tres de Febrero.

Saraví Riviere, J. (1998). Aportes para una historia de la Educación Física 1900 a 1945. Buenos Aires: Cooperadora del IEF Nº1 "Dr. Enrique Romero Brest".

Scharagrodsky, P. (2004). El padre de la Educación Física Argentina: fabricando una política corporal generizada (1900-1940). Perspectiva, 22, 83-119. Disponible en http://www.ced.ufsc.br/nucleos/nup/perspectiva.html

Shapin, S. (2015). Nunca pura. Vol. 1: acerca de la historia de la ciencia. Buenos Aires: Prometeo Libros.