Old age, aging and elderly individuals in the Physical Education and Science Conferences of Universidad Nacional de La Plata. The formulation of an issue
Main Article Content
Abstract
This paper is based on a presentation given at the latest Congreso de Educación Física y Ciencias (Conference of Physical Education and Sciences), organized by the Departamento de Educación Física (Department of Physical Education), Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación of Universidad Nacional de La Plata, between October 2 and 7, 2023. As this edition took place 30 years after the first Congress held in 1993, the aim was to study the evolution of gerontological issues across the various spaces covered in its 15 editions to date, with the participation of both national and international scholars. Regarding this article, the ideas that motivated its writing revolve around the possibility of analyzing the numerous spaces of dialogue, debate and participation where studies on old age, aging and elderly persons have been presented and discussed, elucidating the establishment of a series of relationships and connections between the field of Physical Education and what has been termed the gerontological triad. The focus will be primarily on qualitative aspects, with quantitative aspects being of lesser importance, in order to establish an initial specific precedent in the disciplinary field.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Arias, C. (2023). Mayores en movimiento: El caso del Frente de Personas Mayores 2017-2019 (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2594/te.2594.pdf
Carballo, C. (2013). La educación física de los otros: Entre las demandas de las instituciones y las estrategias de los docentes. En C. Carballo (Dir.), La educación física de los otros: Las prácticas de los profesores de educación física con sujetos detenidos, menores institucionalizados, personas con discapacidad, adultos mayores y usuarios de sustancias psicoactivas. La Plata: Al Margen.
Di Domizio, D. P. (2018). Educación física y adultos mayores: indicios preliminares para delimitar un campo. En D. Di Domizio (Comp.), La Educación Física con adultos mayores: Experiencias en Latinoamérica. Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Costa Rica, México, Panamá, Perú, Uruguay, Venezuela (pp. 153-163). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Miño y Dávila.
Di Domizio, D. P. (2021). Concepciones gerontológicas en la formación docente en Educación Física. Un estudio acerca de la vejez, el envejecimiento y las personas mayores en doce países de América Latina y del Caribe (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2137/te.2137.pdf
Di Domizio, D. P. (2022). La vejez en la formación docente en Educación Física. Buenos Aires: TeseoPress. Recuperado de https://www.teseopress.com/lavejezenlaformaciondocenteeneducacionfisica
Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física (2023). Primera Circular 15.º Congreso Argentino, 10. ° Latinoamericano y 2. ° Internacional de Educación Física y Ciencias.
Gómez Hernández, J. A. (2004). La recopilación documental. Para qué y cómo documentarse en Ciencias de la Documentación. En Metodologías de investigación en Información y Documentación (pp.33-69). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Jauregui, R. (2017). Evaluación funcional del anciano. Recuperado de https://redemc.net/campus/wp-content/uploads/2017/02/Evaluaci%C3%B3n-funcional-del-anciano2017-BMJ.pdf
Provincia de Buenos Aires. Honorable Cámara de Diputados (2013). Proyecto de declaración de Interés Provincial del 10. ° Congreso Argentino y 5. ° Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Expediente 394/2013
Organización de Naciones Unidas (1982). Plan de Acción Internacional de Viena sobre Envejecimiento. Recuperado de https://bancos.salud.gob.ar/sites/default/files/2020-01/plan-accion-inter-de-viena_sobre-envejecimiento-activo-1982.pdf
Organización Mundial de la Salud (2015). Informe mundial sobre el envejecimiento y la salud. Recuperado de http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/186466/9789240694873_spa.pdf;jsessionid=2F2189B73E0AFD5B8744B1C9A13A8D57?sequence=1
Organización Mundial de la Salud (2002). Envejecimiento activo. Un marco político. Revista española de geriatría y gerontología, 37(S2), 74-105.
Redondo, N. (2016). La construcción de la vejez y las formas de envejecer. Exposición presentada en la XIIa Reunión de Nacional de Investigación Demográfica en México, Universidad Autónoma de México.
Sardi, V. (2017). Escribir la práctica, inscribir la experiencia. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación, Vol. 2, 1-14. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr9494
Yuni, J. A. y Urbano, C. A. (2006). Técnicas para investigar: recursos metodológicos para la preparación de proyectos de investigación. Córdoba: Brujas.