Orientation in Physical Education in Secondary School in Río Negro: knowledges at stake
Main Article Content
Abstract
According to current regulations, one of the purposes of secondary education in Argentina is to prepare students for the full exercise of citizenship, the productive world and the pursuit of higher-level studies. In Río Negro, in 2017, a new Curricular Design for secondary education came into force, which, among other aspects, modified the organizational and curricular structure, and proposed Physical Education as one of the possible orientations. Taking a qualitative approach focused on documentary analysis, the authors examine the contributions of the Physical Education orientation specifically exploring the new knowledges and the role occupied by sports in it. Preliminary results indicate that the school subjects within this orientation encompass various bodily practices that challenge the historical centrality of sports in school Physical Education, at least within the curriculum. The authors argue that the new knowledges supporting orientation’s discourse provide evidence of the type of teaching promoted, its intentionality, and the student subjects targeted by the orientation.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Ball, S. (2002). Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica. Páginas, 2-3, 19-33. Recuperado de: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/14985
Barco, S. (2008). El derecho a la educación. Concepciones y medidas político educativas en el pasado reciente y en el presente de la República Argentina. Buenos Aires: Clacso.
Corrales, N., Ferrari, S., Gómez, J. y Renzi, G. (2010). La formación docente en Educación Física: perspectivas y prospectiva. Buenos Aires: Noveduc.
Chevallard, I. (1998). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
Feldfeber, M. (1997). La propuesta educativa neoliberal. Revista Espacios, 22, (noviembre-diciembre).
Feldfeber, M. y Gluz, N. (2011). Las políticas educativas en Argentina: herencias de los ´90, contradicciones y tendencias de “nuevo signo”. Educ. Soc., Campinas, 32(115), 339-356. Recuperado de: https://www.readcube.com/articles/10.1590/s0101-73302011000200006 DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302011000200006
Fourés, C. (2017). Políticas curriculares y las prácticas cotidianas institucionales en el Nivel Medio: El caso de la Escuela Secundaria de Río Negro. X Jornadas de Investigación en Educación. A diez años de la Ley de Educación Nacional. "Educación: derecho social y responsabilidad estatal". Recuperado de: https://rid.unrn.edu.ar/bitstream/20.500.12049/5449/3/Ponencia%20Four%c3%a9s.pdf
Jara, M. y Blanco, L. (2022). El lugar de la Historia en los Diseños Curriculares de la Provincia de Río Negro. Entre Reformas y Contrarreformas. Reseñas De Enseñanza De La Historia, 4. Recuperado de: https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3932
Martins, F. y Sacarelo, C. (2017). La formación inicial y la práctica profesional universitaria. En O. Ron y M. Fernández (coords.), (En)Tramado. Educación Física y formación docente universitaria. Neuquén: Educo. Recuperado de: https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistaefei/article/view/2769
Martins, F. (2024). Saberes docentes y prácticas de enseñanza de los deportes en Educación Física: una aproximación desde las nociones de cuerpo en escuelas secundarias de San Carlos de Bariloche y Dina Huapi, en el período 2022-2024 [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad Nacional de Río Negro.
Pineau, P., Mariño, M., Arata, N. y Mercado, B. (2006). El principio del fin. Políticas y memorias de la educación en la última dictadura militar (1976-1983). Buenos Aires: Colihue.
Puiggrós, A. (2003). Qué pasó en la educación argentina. Desde la Conquista hasta el menemismo. Buenos Aires: Kapelusz.
Renzi, G. y Ferrari, S. (2011). Educación física en la adolescencia. [Artículo inédito]. Buenos Aires.
Seirul-lo Vargas, F. (1992). Valores Educativos del Deporte. Revista de Educación Física, 44, 3-11. Recuperado de: http://www.educacionmotriz.org/articulos/art-valeducdepseirul-lo.htm
Steinberg, C., Tiramonti, G. y Siegler, S. (2017). Políticas educativas para transformar la educación secundaria. Estudios de casos a nivel provincial, primera etapa. Buenos Aires: Unicef, Flacso. Recuperado de: https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-04/Educacion_UNICEF_Flacso_PoliticasEducativas.pdf
Tapia, S. M. y Fourés, C. (2021). Enseñanza y continuidad pedagógica en la Escuela Secundaria Rionegrina. Revista IRICE, 41, 11-38. Recuperado de: https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/article/view/1434 DOI: https://doi.org/10.35305/revistairice.vi41.1434