Rales in the (Physical) eEducation class: Standing out of one pedagorgy

Main Article Content

Sebastián Adolfo Trueba
Francisco Ramallo

Abstract

The physical education class, in the normalized and colonized schooling, condensed the drowning of the gender-generic binarism norms. Standing out and in the necrocity of the celebration of a heterosexual pedagogy, in this text, we value an articulation of research, community-outreach and teaching experiences that breathe from a suffocating way of naming for the intellectualized critical pedagogy. Assmall noises and bubbling distractions from the failure of (Physical) Education, the immediate findings mobilize an indivisible plot between three communities in common: the Community-outreach Group called “Pedagorgy”, the chair of Education Theory and the Research Group on Education and Cultural Studies (GIEEC) of the Faculty of Humanities of the National University of Mar del Plata. Alluding to the metaphor of breathing with Kuir rales is a gesture that acts, from our respectful and irreverent viewpoint, in favor of the authorization of a dissident narrative for the education theories. Coming from education orgies, we draw from them a horizon that breathes like kuir in the here and now, in the here as queer and in the there as cuir.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Trueba, S. A., & Ramallo, F. (2021). Rales in the (Physical) eEducation class: Standing out of one pedagorgy. Educación Física Y Ciencia, 23(1), e160. https://doi.org/10.24215/23142561e160
Section
Articles

References

AA. VV (2016). Encuesta del clima escolar dirigida a jóvenes LGBT. 100% Diversidad y derechos 7(9), Pp. 13-34.

Britzman, D (2016a) “ ¿Hay una pedagogí­a queer? O, no leas tan recto. Revista de Educación de la Facultad de Humanidades N º9, Año 7. Pp. 13-34.

Britzman, D (2016b). ¿Qué es esa cosa llamada amor?, en Pedagogí­as transgresoras. Córdoba, Bocavulvaria ediciones.

BRYSON, M y De Castell, S (2018) “Pedagogí­a cuir: La práctica hace la im/perfección” en Pedagogí­as transgresoras II. Santa Fé, Bocavulvaria.

De Sousa Santos, B. (2020). La cruel pedagogí­a del virus. Buenos Aires, CLACSO.

Deví­s-Deví­s, J; Pereira-Garcí­a, S; Fuentes-Miguel, J; López-Cañada, E. Y Pérez-Samaniego, V. (2018). Opening up to trans persons in Physical Education–Sport Tertiary Education: two case studies of recognition in queer pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy, Londres. Routledge.

Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires (2010). Diseño Curricular para la Educación Secundaria ciclo superior / ES4: Educación Fí­sica. La Plata, Provincia de Buenos Aires.

Flores, V. (2017). Interruqciones: Ensayos de poética activista, Escritura, polí­tica, pedagogí­a. Córdoba, Asentamiento Fernseh.

Fuentes-Miguel, J; Pereira-Garcí­a, S; López-Cañada, E; Pérez-Samaniego, V. Y Deví­s-Deví­s, J. (2018). Más allá del binario sexo/género: una propuesta pedagógica trans-queer en Educación Fí­sica. En Eloí­sa Lorente Catalán y Daniel Martos I Garcí­a (comps.) Educación Fí­sica y pedagogí­a crí­tica propuestas para la transformación personal y social.Universidad de Valencia/Universidad de Lleida.

Halberstam, J (2011) El arte queer del fracaso. Madrid, Egales.

Hooks, B. (2016). Eros, erotismo y proceso pedagógico, en Pedagogí­as transgresoras. Córdoba, Bocavulvaria ediciones.

Hooks, B (2019). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Sao Pablo, Editora WMF Martins Fontes.

Luhmann, S (2018) ¿Cuirizar/cuestionar la pedagogí­a? O, la pedagogí­a es una cosa bastante cuir. En Herczeg, G y Adelstein, G (traductoras). Pedagogí­as transgresoras. Santa Fé, Bocavulvaria.

Maffí­a, D. (2020). La violencia de género ¿la otra pandemia?, en A. Grimson (coord.): El futuro después del COVID-19, Jefatura de Gabinete, Argentina.

Maggio, M. (2016). Enriquecer la enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Bs. As. Paidos.

Muñoz, Je (2020) Utopí­a queer: El entonces y allí­ de la futuridad antinormativa. Buenos Aires, Caja Negra.

Piedra de la Cuadra, J; Rembrandt Rodriguez Sánchez, A; Rí­es, F; Ramí­rez Mací­as, G. (2013). Homofobia, heterosexismo y educación fí­sica: percepciones del alumnado, en Profesorado. Revista de currí­culum y formación del profesorado. Vol.17, N º1. Universidad de Granada.

Preciado, Pb (2011) Manifiesto contrasexual. Barcelona, Anagrama.

Ramallo, F (2019) Paulo Freire con glitter y pañuelo verde: Notas cuir para educadores. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 24, n. 52, p. 101-122, set./dez. http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/1336/pdf

Ramallo, F. y Gómez, J. (2019). “Deslices kuir: una presentación para no leer tan recto”, en Revista de Educación, Año X, N º18, pp. 13-18.

Saxe, F. (2018). La trampa mortal: derivas maricas de la disidencia sexual en la producción de conocimiento cientí­fico al recuerdo infantil de un beso, en Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH, N.3. Córdoba: UNC. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/22591

Trueba, S. (2019a). Profesores memorables para los docentes formadores de los profesorados de Educación Fí­sica de la ciudad de Mar del Plata. Tesis del Doctorado en Humanidades y Artes con mención en Ciencias de la Educación. UNR.

Trueba, S. (2019b). Educación fí­sica cuir ¿un largo camino por recorrer?, en Revista de Educación, Año X, N º18, pp. 261-273.

Trueba, S. (s/p). ¡Basta de poner el cuerpo: seamos cuerpo! Reflexiones acerca de: corporeidad, cuerpo y sí­ mismx. Mimeo