Dialogues between Physical Education Teaching Training and Comprehensive Sexual Education Act: tensions, discussions, continuities, and discontinuities from the perspective of undergraduates from ISEF N °2 Federico W. Dickens, Buenos Aires

Main Article Content

Sebastián Martin Klein

Abstract

This research article investigates the senses and the discourses around teaching training in the Comprehensive Sexual Education Act, within the disciplinary field of Physical Education. It presents a descriptive research elaborated with qualitative and action research tools, as it is based on interviews and the analysis of documents. Its referential framework is situated in the Instituto de Formación Superior,“Federico W. Dickens”, in Buenos Aires, Argentina.  From the analysis of the fieldwork, and in articulation with the conceptual framework and the purpose of the research, the results and their discussions are linked to the social importance of training Physical Education teachers in the perspectives of the above mentioned Act; in the transversal nature of its contents and the contact points with the curriculum that operates in the Physical Education classes; as well as the social function of the Act in terms of extension of rights and its interpretation as a teaching tool. At the end of this article, a series of interpretations are proposed as a conclusion, along with possible lines of research in the subject presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Klein, S. M. (2021). Dialogues between Physical Education Teaching Training and Comprehensive Sexual Education Act: tensions, discussions, continuities, and discontinuities from the perspective of undergraduates from ISEF N °2 Federico W. Dickens, Buenos Aires. Educación Física Y Ciencia, 23(1), e157. https://doi.org/10.24215/23142561e157
Section
Articles

References

Aisenstein, A. y Scharagrodsky, P. (2006) Tras las huellas de la Educación Fí­sica Escolar Argentina. Prometeo: Buenos Aires.

Baez, J. (2020) ESI ¿con todas las letras? Un recorrido por los planes de estudio de la formación de profesores/as de Letras en la ciudad de Buenos Aires. Exlibris, 9. Recuperado en: http://revistas.filo.uba.ar/index.php/exlibris/article/view/3343/2239

Blanco, R. (2014) Estudiantes, militantes, activistas. Nuevas agendas de las agrupaciones universitarias en torno al género y la diversidad sexual. Perfiles Educativos, 36(14). Recuperado en http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v36n144/v36n144a9.pdf

Butler, J. (2006) Cuerpos que importan. Sobre los lí­mites materiales y discursivos del sexo. Paidós: Bs.As.

Crisorio, R. y Giles, M. (2009) Estudios crí­ticos de Educación Fí­sica. Ediciones Al Margen: Buenos Aires.

Crisorio, R. (2015) Actividad(es) fí­sica(s) versus prácticas corporales. En Galak, E. y Gambarotta, E. (ed.) Cuerpo, Educación, Polí­tica. Tensiones epistémicas, históricas y prácticas. Editorial Biblos: Buenos Aires

Foucault, M. (2002) Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.

Giachero, F. y Sueiro, R. (2018) Educación Sexual Integral y Formación docente. ¿Qué tiene que ver la educación sexual con mi espacio curricular? Educación, Formación, Investigación, 4(6). Recuperado en: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/efi/article/view/11360/45454575758737

Kopelovich, P.; Pansa, G. (2017) Educación Fí­sica, géneros y sexualidades: hacia un estado de la cuestión en Argentina. 12 º Congreso Argentino de Educación Fí­sica y Ciencias, 13 al 17 de noviembre 2017, Ensenada, Argentina. Educación Fí­sica: construyendo nuevos espacios. Ensenada: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Fí­sica. Recuperado en http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10212/ev.10212.pdf

Marradi, A; Archetti, N; y Piovani, J.I (2007) Metodologí­a de las ciencias sociales. Emecé: Buenos Aires.

Ministerio de Educación de la Nación (2006) Ley Nacional N º 26.150. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Boletí­n Oficial, Buenos Aires.

Ministerio de Educación de la Nación (2008) Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Disponible en: http://www.me.gov.ar/me_prog/esi/doc/lineamientos.pdf

Morgade, G. (2015) Hacia una pedagogí­a sexuada para la justicia. En: Ferreira, A. (comp) Pensando la Educación Fí­sica como área de conocimiento. Problematizaciones pedagógicas del sujeto y el cuerpo. Miño y Dávila: Buenos Aires.

Morgade, G.;Fainsod, P.; Del Cerro, C.; y Busca, M. (2016) Educación Sexual con perspectiva de género: reflexiones acerca de su enseñanza en biologí­a y educación para la salud. Biografí­a, 9(16). Recuperado en: http://www.revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4506/3720

Morgade, M; Báez, J; Fainsod, P; Grotz, E. (2018) De omisiones, márgenes y demandas. Las universidades y su papel cardinal en la educación sexual con enfoque de género. En: Rojo, P. y Jardon, V. (comp) Los enfoques de género en las universidades. Recuperado en: http://grupomontevideo.org/ndca/cagenero/wp-content/uploads/2018/10/Libro-AUGM-2018.pdf

Savarí­, J. (1997) Género y formación docente en educación fí­sica. Revista Educación Fí­sica y Deporte, 19(2) Recuperado en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3399/3162

Scharagrodsky, P. (2004) Juntos pero no revueltos: la educación fí­sica mixta en clave de género. Cadernos de Pesquisa, 34(121). Recuperado en: https://www.scielo.br/pdf/cp/v34n121/a04n121.pdf

Scharagrodsky, P; Southwell, M. (2007) El cuerpo en la escuela. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnologí­a. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.869/pm.869.pdf

Sirvent, M.T (2005) El proceso de investigación. EUDEBA: Buenos Aires.

Talani, P. y Viotti, M. (2017) Cuerpos juveniles y educación sexual en la formación docente. Tejiendo relaciones de género(s) equitativas. La aljaba, 21. Recuperado en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/aljaba/article/view/3482/3458

Tello, C. y Mainardes, J. (2012) La posición epistemológica de los investigadores en Polí­tica Educativa: debates teóricos en torno a las perspectivas neomarxista, pluralista y postestructuralista. Archivos Analí­ticos de Polí­ticas Educativas, 20(9). Recuperado en http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/988.