Dialogues between Physical Education Teaching Training and Comprehensive Sexual Education Act: tensions, discussions, continuities, and discontinuities from the perspective of undergraduates from ISEF N °2 Federico W. Dickens, Buenos Aires
Main Article Content
Abstract
This research article investigates the senses and the discourses around teaching training in the Comprehensive Sexual Education Act, within the disciplinary field of Physical Education. It presents a descriptive research elaborated with qualitative and action research tools, as it is based on interviews and the analysis of documents. Its referential framework is situated in the Instituto de Formación Superior,“Federico W. Dickens”, in Buenos Aires, Argentina. From the analysis of the fieldwork, and in articulation with the conceptual framework and the purpose of the research, the results and their discussions are linked to the social importance of training Physical Education teachers in the perspectives of the above mentioned Act; in the transversal nature of its contents and the contact points with the curriculum that operates in the Physical Education classes; as well as the social function of the Act in terms of extension of rights and its interpretation as a teaching tool. At the end of this article, a series of interpretations are proposed as a conclusion, along with possible lines of research in the subject presented.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Aisenstein, A. y Scharagrodsky, P. (2006) Tras las huellas de la Educación Física Escolar Argentina. Prometeo: Buenos Aires.
Baez, J. (2020) ESI ¿con todas las letras? Un recorrido por los planes de estudio de la formación de profesores/as de Letras en la ciudad de Buenos Aires. Exlibris, 9. Recuperado en: http://revistas.filo.uba.ar/index.php/exlibris/article/view/3343/2239
Blanco, R. (2014) Estudiantes, militantes, activistas. Nuevas agendas de las agrupaciones universitarias en torno al género y la diversidad sexual. Perfiles Educativos, 36(14). Recuperado en http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v36n144/v36n144a9.pdf
Butler, J. (2006) Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Paidós: Bs.As.
Crisorio, R. y Giles, M. (2009) Estudios críticos de Educación Física. Ediciones Al Margen: Buenos Aires.
Crisorio, R. (2015) Actividad(es) física(s) versus prácticas corporales. En Galak, E. y Gambarotta, E. (ed.) Cuerpo, Educación, Política. Tensiones epistémicas, históricas y prácticas. Editorial Biblos: Buenos Aires
Foucault, M. (2002) Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.
Giachero, F. y Sueiro, R. (2018) Educación Sexual Integral y Formación docente. ¿Qué tiene que ver la educación sexual con mi espacio curricular? Educación, Formación, Investigación, 4(6). Recuperado en: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/efi/article/view/11360/45454575758737
Kopelovich, P.; Pansa, G. (2017) Educación Física, géneros y sexualidades: hacia un estado de la cuestión en Argentina. 12 º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 13 al 17 de noviembre 2017, Ensenada, Argentina. Educación Física: construyendo nuevos espacios. Ensenada: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. Recuperado en http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10212/ev.10212.pdf
Marradi, A; Archetti, N; y Piovani, J.I (2007) Metodología de las ciencias sociales. Emecé: Buenos Aires.
Ministerio de Educación de la Nación (2006) Ley Nacional N º 26.150. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Boletín Oficial, Buenos Aires.
Ministerio de Educación de la Nación (2008) Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral. Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Disponible en: http://www.me.gov.ar/me_prog/esi/doc/lineamientos.pdf
Morgade, G. (2015) Hacia una pedagogía sexuada para la justicia. En: Ferreira, A. (comp) Pensando la Educación Física como área de conocimiento. Problematizaciones pedagógicas del sujeto y el cuerpo. Miño y Dávila: Buenos Aires.
Morgade, G.;Fainsod, P.; Del Cerro, C.; y Busca, M. (2016) Educación Sexual con perspectiva de género: reflexiones acerca de su enseñanza en biología y educación para la salud. Biografía, 9(16). Recuperado en: http://www.revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/4506/3720
Morgade, M; Báez, J; Fainsod, P; Grotz, E. (2018) De omisiones, márgenes y demandas. Las universidades y su papel cardinal en la educación sexual con enfoque de género. En: Rojo, P. y Jardon, V. (comp) Los enfoques de género en las universidades. Recuperado en: http://grupomontevideo.org/ndca/cagenero/wp-content/uploads/2018/10/Libro-AUGM-2018.pdf
Savarí, J. (1997) Género y formación docente en educación física. Revista Educación Física y Deporte, 19(2) Recuperado en: https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3399/3162
Scharagrodsky, P. (2004) Juntos pero no revueltos: la educación física mixta en clave de género. Cadernos de Pesquisa, 34(121). Recuperado en: https://www.scielo.br/pdf/cp/v34n121/a04n121.pdf
Scharagrodsky, P; Southwell, M. (2007) El cuerpo en la escuela. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.869/pm.869.pdf
Sirvent, M.T (2005) El proceso de investigación. EUDEBA: Buenos Aires.
Talani, P. y Viotti, M. (2017) Cuerpos juveniles y educación sexual en la formación docente. Tejiendo relaciones de género(s) equitativas. La aljaba, 21. Recuperado en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/aljaba/article/view/3482/3458
Tello, C. y Mainardes, J. (2012) La posición epistemológica de los investigadores en Política Educativa: debates teóricos en torno a las perspectivas neomarxista, pluralista y postestructuralista. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20(9). Recuperado en http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/988.