Gender under the mat. Conversations about body/bodies in Physical Education
Main Article Content
Abstract
The following article refers to an analysis of a virtual workshop experience, to which we were invited to talk about Physical Education and gender. It seems that in some areas of Physical Education, talking about gender and sexualities is a theme in which it elicits silence and concealment. The intention of thinking about the hidden nature of gender in Physical Education led us to ask ourselves about the way of looking at bodies that appears in this disciplinary field. From the dialogues with the participants in the talk: “The gender under the mat. Conversations about body (s) in Physical Education”, elements emerge that account for these modes and give us the opportunity to revisit the areas in which the knowledge of the discipline is crystallized and the routes, theoretical traits and lines that were building the way of looking at the body in body pedagogy, to think the limits of a possible sexual education in key of the Physical Education.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Barra, E. (2016) Nueva mirada: El desafío de las clases de Educación Física Mixtas. Su impacto en la integración e inclusión escolar. (Trabajo Final para obtener el título de Licenciada en Educación). Universidad Empresarial Siglo 21. Buenos Aires. Argentina. Recuperado del repositorio de la Universidad Empresarial Siglo 21: https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/13735/BARRA%20ELENA%20GABRIELA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Blázquez Sánchez, D. y Sebastiani Obrador, E. (editores). (2010). Enseñar por competencias en Educación Física. Barcelona: Editorial INDE.
Castro, E. (2011). Diccionario Foucault. Tema, conceptos y autores. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Donda, C. (2014). Lecciones sobre Michel Foucault. Saber, sujeto, institución y poder político. Córdoba: Universitas/Jorge Sarmiento Editor.
Dussel, I. (2009). Escuela y cultura de la imagen. Los nuevos desafíos. Revista Nómadas, (30), 180 - 193. Universidad Central de Colombia. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1051/105112060014.pdf
Flores, V. (2008). Entre secretos y silencios. La ignorancia como política de conocimiento y práctica de (hetero)normalización. Revista Trabajo Social, (18), 14 - 21.
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Galak, E. (2017). Educar (con) la mirada. Discursos políticos y sentidos estéticos sobre la cultura física en noticieros cinematográficos. En Gregorio Weigner. Escritos en su honor. Premio Gregorio Weigner a la investigación en Historia de la Educación, la Ciencia y la Cultura Latinoamericanas, 55 - 74. Buenos Aires: CLACSO.
González, S. y Andermann, J. (2006) Galerías del progreso. Museos, exposiciones y cultura visual en América Latina. Rosario: Beatriz Viterbo.
Hernández Moreno, J. (1993). La praxiología motriz ¿ciencia de la acción motriz? Estado de la cuestión. Revista Apunts Educación Física y Deporte, (32), 5 - 9. Instituto Nacional de Educación Física de Catalunya: https://hemeroteca.revista-apunts.com/apunts/articulos/32/es/032_005-009_es.pdf
Ley N ° 26.206. Ley de Educación Nacional. Ministerio de Educación de la Nación. Diciembre 27 de 2006. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm
Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Dirección General de Desarrollo Curricular, capacitación y acompañamiento institucional. Secretaría de Educación,. Guías de Lectura Prioridades pedagógicas 2014-2019. Recuperado de https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/Prioridades/PrioridadesPedagogicas.php#gsc.tab=0
Padilla Delgado, J., Dávila Sosa, M., Torres García, F., Escalante Pliego, C., González Narvaez (2008) Guía de Educación Física para la Educación Primaria. Subsecretaría de Educación Básica, Dirección General de Desarrollo Curricular, Subdirección de Educación Física. México: https://efmexico.files.wordpress.com/2008/08/guia_primarias_piloto.pdf
Parlebas, P. (1981) Contribution í un lexique commenté en science de l' action motrice. París: INSEP.
Parlebas, P. (2009) La acción motriz. Punta de lanza de la Educación Física. Revista de la Educación Física: renovar la teoría y práctica, (113), 5-12. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=1162
Rodríguez, N. (2015) Programa de Teoría de la educación física IV: Problemas teóricos y epistemológicos del campo disciplinar. Departamento de Educación Física, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.8384/pp.8384.pdf
Ruiz Pérez, L. (1995). Competencia Motriz: Elementos para comprender el aprendizaje motor en la Educación Física Escolar. Colección Monografías sobre Ciencias de la Actividad Física y Deporte. Madrid: Editorial Gymnos.
Ruiz Pérez, L. (2004). Competencia Motriz, problemas de coordinación y deporte. Revista Educación, (335), 21 - 33. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re335/re335_04.pdf
Ruiz Pérez, L. (2014). De qué hablamos cuando hablamos de competencia motriz. Revista Acción Motriz, (12), 37-44. Recuperado de: http://oa.upm.es/35394/
Salmerón Sánchez, M. (2010). Programación de aula por competencias básicas para la Educación Física en primaria. Revista Digital efdeportes, 14(140), Buenos Aires. Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd140/programacion-por-competencias-basicas-para-educacion-fisica.htm
Sérgio, M. (1996). Epistemologia da motricidade humana. Cruz-Quebrada: Edições Faculdade de Motricidade Humana - Universidade Técnica de Lisboa.
Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficante de sueños.
Skliar, C. y Téllez, M. (2008). Conmover la Educación. Ensayos para una pedagogía de la alteridad. Buenos Aires: Noveduc.
Trigo Aza, E. (1999). Creatividad, motricidad y formación de colaboradores. Revista Apunts: Educación Física y deportes, (56), 113. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=294698