Gender under the mat. Conversations about body/bodies in Physical Education

Main Article Content

María Flavia Cuello
Alicia Soledad Martínez

Abstract

The following article refers to an analysis of a virtual workshop experience, to which we were invited to talk about Physical Education and gender. It seems that in some areas of Physical Education, talking about gender and sexualities is a theme in which it elicits silence and concealment. The intention of thinking about the hidden nature of gender in Physical Education led us to ask ourselves about the way of looking at bodies that appears in this disciplinary field. From the dialogues with the participants in the talk: “The gender under the mat. Conversations about body (s) in Physical Education”, elements emerge that account for these modes and give us the opportunity to revisit the areas in which the knowledge of the discipline is crystallized and the routes, theoretical traits and lines that were building the way of looking at the body in body pedagogy, to think the limits of a possible sexual education in key of the Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cuello, M. F., & Martínez, A. S. (2020). Gender under the mat. Conversations about body/bodies in Physical Education. Educación Física Y Ciencia, 22(4), e153. https://doi.org/10.24215/23142561e153
Section
Articles

References

Barra, E. (2016) Nueva mirada: El desafí­o de las clases de Educación Fí­sica Mixtas. Su impacto en la integración e inclusión escolar. (Trabajo Final para obtener el tí­tulo de Licenciada en Educación). Universidad Empresarial Siglo 21. Buenos Aires. Argentina. Recuperado del repositorio de la Universidad Empresarial Siglo 21: https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/bitstream/handle/ues21/13735/BARRA%20ELENA%20GABRIELA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Blázquez Sánchez, D. y Sebastiani Obrador, E. (editores). (2010). Enseñar por competencias en Educación Fí­sica. Barcelona: Editorial INDE.

Castro, E. (2011). Diccionario Foucault. Tema, conceptos y autores. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Donda, C. (2014). Lecciones sobre Michel Foucault. Saber, sujeto, institución y poder polí­tico. Córdoba: Universitas/Jorge Sarmiento Editor.

Dussel, I. (2009). Escuela y cultura de la imagen. Los nuevos desafí­os. Revista Nómadas, (30), 180 - 193. Universidad Central de Colombia. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1051/105112060014.pdf

Flores, V. (2008). Entre secretos y silencios. La ignorancia como polí­tica de conocimiento y práctica de (hetero)normalización. Revista Trabajo Social, (18), 14 - 21.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Galak, E. (2017). Educar (con) la mirada. Discursos polí­ticos y sentidos estéticos sobre la cultura fí­sica en noticieros cinematográficos. En Gregorio Weigner. Escritos en su honor. Premio Gregorio Weigner a la investigación en Historia de la Educación, la Ciencia y la Cultura Latinoamericanas, 55 - 74. Buenos Aires: CLACSO.

González, S. y Andermann, J. (2006) Galerí­as del progreso. Museos, exposiciones y cultura visual en América Latina. Rosario: Beatriz Viterbo.

Hernández Moreno, J. (1993). La praxiologí­a motriz ¿ciencia de la acción motriz? Estado de la cuestión. Revista Apunts Educación Fí­sica y Deporte, (32), 5 - 9. Instituto Nacional de Educación Fí­sica de Catalunya: https://hemeroteca.revista-apunts.com/apunts/articulos/32/es/032_005-009_es.pdf

Ley N ° 26.206. Ley de Educación Nacional. Ministerio de Educación de la Nación. Diciembre 27 de 2006. Recuperado de: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba. Dirección General de Desarrollo Curricular, capacitación y acompañamiento institucional. Secretarí­a de Educación,. Guí­as de Lectura Prioridades pedagógicas 2014-2019. Recuperado de https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/Prioridades/PrioridadesPedagogicas.php#gsc.tab=0

Padilla Delgado, J., Dávila Sosa, M., Torres Garcí­a, F., Escalante Pliego, C., González Narvaez (2008) Guí­a de Educación Fí­sica para la Educación Primaria. Subsecretarí­a de Educación Básica, Dirección General de Desarrollo Curricular, Subdirección de Educación Fí­sica. México: https://efmexico.files.wordpress.com/2008/08/guia_primarias_piloto.pdf

Parlebas, P. (1981) Contribution í un lexique commenté en science de l' action motrice. Parí­s: INSEP.

Parlebas, P. (2009) La acción motriz. Punta de lanza de la Educación Fí­sica. Revista de la Educación Fí­sica: renovar la teorí­a y práctica, (113), 5-12. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=1162

Rodrí­guez, N. (2015) Programa de Teorí­a de la educación fí­sica IV: Problemas teóricos y epistemológicos del campo disciplinar. Departamento de Educación Fí­sica, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/programas/pp.8384/pp.8384.pdf

Ruiz Pérez, L. (1995). Competencia Motriz: Elementos para comprender el aprendizaje motor en la Educación Fí­sica Escolar. Colección Monografí­as sobre Ciencias de la Actividad Fí­sica y Deporte. Madrid: Editorial Gymnos.

Ruiz Pérez, L. (2004). Competencia Motriz, problemas de coordinación y deporte. Revista Educación, (335), 21 - 33. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re335/re335_04.pdf

Ruiz Pérez, L. (2014). De qué hablamos cuando hablamos de competencia motriz. Revista Acción Motriz, (12), 37-44. Recuperado de: http://oa.upm.es/35394/

Salmerón Sánchez, M. (2010). Programación de aula por competencias básicas para la Educación Fí­sica en primaria. Revista Digital efdeportes, 14(140), Buenos Aires. Recuperado de: https://www.efdeportes.com/efd140/programacion-por-competencias-basicas-para-educacion-fisica.htm

Sérgio, M. (1996). Epistemologia da motricidade humana. Cruz-Quebrada: Edições Faculdade de Motricidade Humana - Universidade Técnica de Lisboa.

Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficante de sueños.

Skliar, C. y Téllez, M. (2008). Conmover la Educación. Ensayos para una pedagogí­a de la alteridad. Buenos Aires: Noveduc.

Trigo Aza, E. (1999). Creatividad, motricidad y formación de colaboradores. Revista Apunts: Educación Fí­sica y deportes, (56), 113. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=294698