The theoretical construction of the sports education field since Globalization
Main Article Content
Abstract
This work is a product of the research project “The discourses of sports teaching from the perspective of Physical Education. Analysis of the theoretical construction in the field since the beginning of Globalization.” This project investigated in a panoramic and epistemological way the conformation of the discourses that are presented in the field of sports education, especially from the beginning of what is known as Globalization. This work is part of the final report that was presented to the corresponding authorities that evaluate and qualify the research projects in Argentina. This article presents the way in which this logic that emerged as a political-communicational change also conditioned the field of sports practices and their teaching.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Almonacid, A. (2012). La educación física como espacio de transformación social y educativa: perspectivas desde los imaginarios sociales y la ciencia de la motricidad humana. Revista Estudios Pedagógicos, 38(1), 177-190.
Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Ediciones PAIDÓS.
Dos Santos, S.; Crestani, E., Montenegro, J. y Lara L. (2015). Dimensiones de la educación física escolar colombiana e incursiones por la tematización de la cultura y la calidad en la educación. Revista de Investigación Cuerpo, Cultura y Movimiento, 5(1), 35-56.
Dunning, E. (2009). Reflexiones sociológicas figurativas y de proceso sobre el deporte y la globalización: algunas observaciones conceptuales y teóricas, con especial referencia al fútbol. Apunts Educación Física y Deportes, 97, 8-17.
Hours, G. (2014). Los discursos de la enseñanza deportiva. Mitos, tradiciones y naturalizaciones. Análisis del discurso de la Iniciación Deportiva española; Tesis para optar al grado de Magister en Deporte, Maestría en Deporte, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata, http://hdl.handle.net/10915/34673.
Lara, L. (2019). Educação Física e Cultura na América Latina. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá.
Mendoza Gil, W. (2016). Deporte globalizado/Deporte en la globalización. La continuidad y discontinuidad del deporte profesional capitalista: realidades y perspectivas. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 25(2)
Merlin, N. (2017). Colonización de la subjetividad: las Neurociencias. La Tecl@ Eñe. Revista de Cultura y Política, 15 de marzo. https://lateclaenerevista.com/ [Fecha de consulta: 23/10/2019].
Parra Bolaños, N.; Herrera Cárdenas, C. y Muñoz Giraldo, A. (2017). Las Neurociencias como herramienta de comunicación y desarrollo de los procesos de globalización. Revista Chilena Neuropsicología,12(1), 19-23. https://10.5839/rcnp.2017.12.01.03.
Rocha Bidegain, L. (2017). Educación física o educación corporal. Biologismo, nihilismo, individualismo. En S. Achucarro, N. Hernández, y D. Di Domizio (Comps.), Educación física: Teorías y prácticas para los procesos de inclusión. La Plata: Universidad Nacional de La Plata Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. (Colectiva y monográfica ; 3). Recuperado de http://libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/92
Rodríguez Giménez, R. (2015). La vida en la encrucijada de lo humano (o lo pedagógico y el hombre en tanto que “vive”. Revista del Departamento de Pedagogía, Política y Sociedad del Instituto de Educación de la FHUCE, Pedagógica, 3, marzo.
Vélez de Fonnegra, M. (2011). Neurociencias y educación. Recorriendo sendas paralelas. Curso de Capacitación Docente en Neurociencias. Inédito. Disponible en: https://asociacioneducar.com/monografias-docente-Neurociencias/velez.pdf. [Fecha de consulta: 12/05/2020].