Formative Senses in Physical Education: Behind the implicit discourses in the pedagogical knowledge practices of the teachers of the field in formation

Main Article Content

Daniel Hincapié Bedoya

Abstract

The article presents research advances associated with the master’s thesis that aims to recognize the implicit formative senses in the pedagogical knowledge of the teacher in formation of Physical Education in the Valley of Aburrá. In methodological terms, grounded theory is used and supported on an interpretative analytical basis endorsed by discursive analysis. Finally, the data obtained in the analysis and coding processes configured are discussed, and as research findings, the formative senses of yield, coexistence and sexism based on a discussion supported in the analysis and interpretation of the different codes found are put together.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hincapié Bedoya, D. (2019). Formative Senses in Physical Education: Behind the implicit discourses in the pedagogical knowledge practices of the teachers of the field in formation. Educación Física Y Ciencia, 21(4), e106. https://doi.org/10.24215/23142561e106
Section
Articles

References

Aguayo, H. (2010). Las prácticas escolares de los educadores fí­sicos. Perfiles Educativos, 32(128), 97–117. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v32n128/v32n128a6.pdf

Biesta, G. (2016). Devolver la enseñanza a la educación. Una respuesta a la desaparición del maestro. Pedagogí­a y Saberes, (44), 119–129. Retrieved from http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/4069/3497

Bracht, V. (1996). Educación Fí­sica y aprendizaje social. Córdoba, Argentina: Editorial Vélez Sarfield.

Cherryholmes, C. H. (1999). Poder y crí­tica Investigaciones postestructurales en educación. Barcelona: Editorial Pomares - Corredor.

Fernández-Balboa, J. (2003). Postmodernidad e investigación en la Educación Fí­sica. Ágora Para La EF y El Deporte, (2–3), 5–22. Retrieved from https://www5.uva.es/agora/revista/2/agora2_1_miguelbalboa.pdf

Gracia, A. (2008). La Educación Fí­sica en el mundo postmoderno. Corporeizando, 1(2), 171–183. Retrieved from http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/corporeizando/article/view/674/664

Habermas, J (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Turus.

Han, B. (2012). La Sociedad del cansancio. Barcelona: Herder Editorial. Retrieved from http://raulkoffman.com/wp-content/uploads/2012/07/Byung-Chul-Han-LA-SOCIEDAD-DEL-CANSANCIO.pdf

Holstein, J., & Gabrium, J. (2013). Práctica interpretativa y acción social. En N. Denzin. & Y. Lincoln. Manual de investigación cualitativa. las estrategias de investigación cualitativa (pp. 228–269). España: Gedisa.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Martos-Garcí­a, D., Lorente-Catalán, E., & Marí­nez, J. (2018). Educación Fí­sica y pedagogí­a crí­tica: una necesidad educativa. In Educación Fí­sica y pedagogí­a crí­tica. Propuestas para la transformación personal y social (pp. 29–52). Valencia: Ediciones de la Univresidad de Lleida.

Messina, G. (2008). Formación “ docente ”: del control al saber pedagógico. Docencia, (34), 78–86.

Moreno, A., Toro, S., & Gómez, F. (2018). Crí­tica de la educación fí­sica crí­tica: eurocentrismo pedagógico y limitaciones epistemológicas. Psychology, Society, & Education, 10(3), 349–362. https://doi.org/10.25115/psye.v10i1.2104

Neira, M. (2011). Teorias pós-crí­ticas da educação: subsí­dios para o currí­culo da Educação Fí­sica. Dialogia, 0(14), 195–206. https://doi.org/10.5585/dialogian14.3112

Requena, A., Carrero, V., & Soriano, R. (2006). La Construccion de la Teoria a través del Analisis Interpretacional. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. Imprenta nacional del boletin oficial del estado.

Rifa, M. (2003). Michel Foucault y el giro Postestructuralista crí­tico feminista en la investigación cualitativa. Educación y Pedagogí­a, 10 (71–83).

Rojas, E. (2000). El hombre light. Una vida sin valores. Buenos Aires: Editorial Planeta.

Santander, P. (2011). Por qué y cómo hacer análisis de discurso. Cinta Moebio, (41), 207–224. Retrieved from https://www.moebio.uchile.cl/41/santander.html

Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Tinning, R. (1996). Discursos que orientan el campo del movimiento humano y el problema de la formación del profesorado. Revista de Educación, (311), 123–134. Retrieved from http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/71637/00820073003930.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Toro, A. (2015). Relaciones entre los procesos de feminización y la discriminació sexista en las prácticas Ludo-Corporales escolares.

Zuluaga, O., Echeverry, A., Martí­nez, A., Restrepo, S., & Quiceno, H. (1988). Educación y Pedagogí­a: una diferencia necesaria. Educación y Cultura. Revista Del Centro de Estudios e Investigaciones Docentes de FECODE, (14), 3–9.