Formative Senses in Physical Education: Behind the implicit discourses in the pedagogical knowledge practices of the teachers of the field in formation
Main Article Content
Abstract
The article presents research advances associated with the master’s thesis that aims to recognize the implicit formative senses in the pedagogical knowledge of the teacher in formation of Physical Education in the Valley of Aburrá. In methodological terms, grounded theory is used and supported on an interpretative analytical basis endorsed by discursive analysis. Finally, the data obtained in the analysis and coding processes configured are discussed, and as research findings, the formative senses of yield, coexistence and sexism based on a discussion supported in the analysis and interpretation of the different codes found are put together.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Aguayo, H. (2010). Las prácticas escolares de los educadores físicos. Perfiles Educativos, 32(128), 97–117. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v32n128/v32n128a6.pdf
Biesta, G. (2016). Devolver la enseñanza a la educación. Una respuesta a la desaparición del maestro. Pedagogía y Saberes, (44), 119–129. Retrieved from http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/4069/3497
Bracht, V. (1996). Educación Física y aprendizaje social. Córdoba, Argentina: Editorial Vélez Sarfield.
Cherryholmes, C. H. (1999). Poder y crítica Investigaciones postestructurales en educación. Barcelona: Editorial Pomares - Corredor.
Fernández-Balboa, J. (2003). Postmodernidad e investigación en la Educación Física. Ágora Para La EF y El Deporte, (2–3), 5–22. Retrieved from https://www5.uva.es/agora/revista/2/agora2_1_miguelbalboa.pdf
Gracia, A. (2008). La Educación Física en el mundo postmoderno. Corporeizando, 1(2), 171–183. Retrieved from http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/corporeizando/article/view/674/664
Habermas, J (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Turus.
Han, B. (2012). La Sociedad del cansancio. Barcelona: Herder Editorial. Retrieved from http://raulkoffman.com/wp-content/uploads/2012/07/Byung-Chul-Han-LA-SOCIEDAD-DEL-CANSANCIO.pdf
Holstein, J., & Gabrium, J. (2013). Práctica interpretativa y acción social. En N. Denzin. & Y. Lincoln. Manual de investigación cualitativa. las estrategias de investigación cualitativa (pp. 228–269). España: Gedisa.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Martos-García, D., Lorente-Catalán, E., & Marínez, J. (2018). Educación Física y pedagogía crítica: una necesidad educativa. In Educación Física y pedagogía crítica. Propuestas para la transformación personal y social (pp. 29–52). Valencia: Ediciones de la Univresidad de Lleida.
Messina, G. (2008). Formación “ docente ”: del control al saber pedagógico. Docencia, (34), 78–86.
Moreno, A., Toro, S., & Gómez, F. (2018). Crítica de la educación física crítica: eurocentrismo pedagógico y limitaciones epistemológicas. Psychology, Society, & Education, 10(3), 349–362. https://doi.org/10.25115/psye.v10i1.2104
Neira, M. (2011). Teorias pós-críticas da educação: subsídios para o currículo da Educação Física. Dialogia, 0(14), 195–206. https://doi.org/10.5585/dialogian14.3112
Requena, A., Carrero, V., & Soriano, R. (2006). La Construccion de la Teoria a través del Analisis Interpretacional. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. Imprenta nacional del boletin oficial del estado.
Rifa, M. (2003). Michel Foucault y el giro Postestructuralista crítico feminista en la investigación cualitativa. Educación y Pedagogía, 10 (71–83).
Rojas, E. (2000). El hombre light. Una vida sin valores. Buenos Aires: Editorial Planeta.
Santander, P. (2011). Por qué y cómo hacer análisis de discurso. Cinta Moebio, (41), 207–224. Retrieved from https://www.moebio.uchile.cl/41/santander.html
Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.
Tinning, R. (1996). Discursos que orientan el campo del movimiento humano y el problema de la formación del profesorado. Revista de Educación, (311), 123–134. Retrieved from http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/71637/00820073003930.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Toro, A. (2015). Relaciones entre los procesos de feminización y la discriminació sexista en las prácticas Ludo-Corporales escolares.
Zuluaga, O., Echeverry, A., Martínez, A., Restrepo, S., & Quiceno, H. (1988). Educación y Pedagogía: una diferencia necesaria. Educación y Cultura. Revista Del Centro de Estudios e Investigaciones Docentes de FECODE, (14), 3–9.