Policies of curricular revision in Physical Education of the National University of La Plata. Argentina, 1998.

Main Article Content

Celeste Felipe

Abstract

In this paper we present conclusions of an investigation that aimed at the process of disciplinary legitimation of Physical Education (EF) at the National University of La Plata (UNLP) between 1992 and 2004. Particularly, the article analyzes the debate that He gave in the framework of the Academic Council during the last curricular reform of the career in the Faculty of Humanities and Education Sciences (FaHCE), as a critical event in which different actors struggled to lead a vision of the discipline and the proposal formative From understanding the curricular change as conflictive and complex, due to the interests and power relations that it mobilizes, it is raised how institutional and disciplinary dynamics come into play in that process. The methodological approach was based on a unique instrumental case study that combined strategies such as documentary analysis and semi-structured interviews with key actors. We conclude that this change was a political dispute in which, although EF represented the weakest link in a substantive discussion on curriculum policies, it meant a replenishment of discipline in the institutional setting.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Felipe, C. (2019). Policies of curricular revision in Physical Education of the National University of La Plata. Argentina, 1998. Educación Física Y Ciencia, 21(4), e098. https://doi.org/10.24215/23142561e098
Section
Articles
Author Biography

Celeste Felipe, Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales. CONICET/Universidad Nacional de La Plata

Professor in Education Sciences and Master in Education, UNLP. Assistant professor of Pedagogy for Physical Education and PhD candidate in Educational Sciences by FaHCE / UNLP. Doctoral Fellow of CONICET, with place of work in the Institute of Humanities and Social Sciences Research, IdIHCS (UNLP-CONICET).

References

Atairo, D. (2007). Estado, Universidad y actores: complejidad y entrecruzamiento de lógicas e intereses. La implementación del Fondo de Mejoramiento de la Calidad de la Educación Superior en la Universidad Nacional de La Plata (Tesis de Maestrí­a). FLACSO, Buenos Aires, Argentina.

Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.

De Alba, A. (1998). Currí­culum. Crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Felipe, C. (2019). Polí­ticas académicas y estrategias de legitimación disciplinar de la Educación Fí­sica en la Universidad Nacional de La Plata (1992-2004) (Tesis de Maestrí­a). Recuperada de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1619/te.1619.pdf

Galak, E. y Simoy, M. S. (2015). El oficio de ser “profe”. Prácticas, saberes y discursos de la formación superior en educación fí­sica en Argentina. En Crisorio, R., Rocha Bidegain, L. y Lescano, A. (coord.) Ideas para pensar la educación del cuerpo. La Plata, Argentina: EDULP. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.385/pm.385.pdf

Giles, M., Mamonde, M. y Simoy, M. S. (2012). El cuerpo transmitido y construido en la formación de grado en Educación Fí­sica en la Argentina. Trabajo presentado en el I Encuentro Latinoamericano de Investigadores sobre Cuerpos y Corporalidades en las Culturas, Rosario, Argentina.

Levoratti, A. (2017). En búsqueda del "prestigio": La creación de la primera Licenciatura en Educación Fí­sica en la Argentina. Trabajo presentado en 12 º Congreso Argentino de Educación Fí­sica y Ciencias, Ensenada, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10275/ev.10275.pdf

Obiols, G. (1997). La Reforma curricular en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Un diagnóstico y una propuesta. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata.

Salit, C. (2011). Procesos de cambio curricular en la Universidad. Aportes desde una lectura en clave pedagógica. Revista Argentina de Educación Superior, 3(3).

Stake, R. (1995). Investigación con estudios de caso. Madrid: Ediciones Morata.

Suasnábar, C. (1999). Las “agendas” de la globalización para la educación superior en América Latina. Una revisión crí­tica de las propuestas de los organismos internacionales y otros actores académicos. En Villa, A. (2011). Currí­culum, Educación Fí­sica y formación del profesorado. El caso del Profesorado de Educación Fí­sica de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Ágora para la Educación Fí­sica y el Deporte, 3(13), 321-340. Recuperado de: https://www5.uva.es/agora/revista/13_3/agora13_3e_villa