Policies of curricular revision in Physical Education of the National University of La Plata. Argentina, 1998.
Main Article Content
Abstract
In this paper we present conclusions of an investigation that aimed at the process of disciplinary legitimation of Physical Education (EF) at the National University of La Plata (UNLP) between 1992 and 2004. Particularly, the article analyzes the debate that He gave in the framework of the Academic Council during the last curricular reform of the career in the Faculty of Humanities and Education Sciences (FaHCE), as a critical event in which different actors struggled to lead a vision of the discipline and the proposal formative From understanding the curricular change as conflictive and complex, due to the interests and power relations that it mobilizes, it is raised how institutional and disciplinary dynamics come into play in that process. The methodological approach was based on a unique instrumental case study that combined strategies such as documentary analysis and semi-structured interviews with key actors. We conclude that this change was a political dispute in which, although EF represented the weakest link in a substantive discussion on curriculum policies, it meant a replenishment of discipline in the institutional setting.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Atairo, D. (2007). Estado, Universidad y actores: complejidad y entrecruzamiento de lógicas e intereses. La implementación del Fondo de Mejoramiento de la Calidad de la Educación Superior en la Universidad Nacional de La Plata (Tesis de Maestría). FLACSO, Buenos Aires, Argentina.
Becher, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.
De Alba, A. (1998). Currículum. Crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.
Felipe, C. (2019). Políticas académicas y estrategias de legitimación disciplinar de la Educación Física en la Universidad Nacional de La Plata (1992-2004) (Tesis de Maestría). Recuperada de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1619/te.1619.pdf
Galak, E. y Simoy, M. S. (2015). El oficio de ser “profe”. Prácticas, saberes y discursos de la formación superior en educación física en Argentina. En Crisorio, R., Rocha Bidegain, L. y Lescano, A. (coord.) Ideas para pensar la educación del cuerpo. La Plata, Argentina: EDULP. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.385/pm.385.pdf
Giles, M., Mamonde, M. y Simoy, M. S. (2012). El cuerpo transmitido y construido en la formación de grado en Educación Física en la Argentina. Trabajo presentado en el I Encuentro Latinoamericano de Investigadores sobre Cuerpos y Corporalidades en las Culturas, Rosario, Argentina.
Levoratti, A. (2017). En búsqueda del "prestigio": La creación de la primera Licenciatura en Educación Física en la Argentina. Trabajo presentado en 12 º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, Ensenada, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10275/ev.10275.pdf
Obiols, G. (1997). La Reforma curricular en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Un diagnóstico y una propuesta. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata.
Salit, C. (2011). Procesos de cambio curricular en la Universidad. Aportes desde una lectura en clave pedagógica. Revista Argentina de Educación Superior, 3(3).
Stake, R. (1995). Investigación con estudios de caso. Madrid: Ediciones Morata.
Suasnábar, C. (1999). Las “agendas” de la globalización para la educación superior en América Latina. Una revisión crítica de las propuestas de los organismos internacionales y otros actores académicos. En Villa, A. (2011). Currículum, Educación Física y formación del profesorado. El caso del Profesorado de Educación Física de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 3(13), 321-340. Recuperado de: https://www5.uva.es/agora/revista/13_3/agora13_3e_villa