La gimnasia como práctica en la Educación Primaria. Recorridos, avances y revisiones Español
Main Article Content
Abstract
Gymnastics as a social, political, historical, educational and cultural practice has evolved over the years from the implementation of Law No. 1420 to the present as part of the proposals of Physical Education of Curriculum Design of the Province of Buenos Aires. He has gone through several processes that have marked him and given him identity: militarized gymnastics, physical exercises, gymnastics as a content of Physical Education, gymnastics as a repetitive practice of techniques and methods and, in a last current or paradigm, the gymnastics as construction of knowledge. In this research, the object of study focuses on the follow-up of five moments of gymnastics that have marked the guidelines of education through the analysis, inquiry and reflection of pertinent bibliography on the subject. Each of these moments, have allowed to understand how gymnastics has been configured over the years and what sense it had (and has) in the educational system. (Re) thinking, (re) valuing and analyzing it allow the opening to a gym considered really as content of Physical Education. A gymnastics that is re-taught, but with other tools and other perspectives.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Agüero L., Iglesias S. y Del Valle Milanino, A. (2009). Enrique Romero Brest y los inicios de la educación física escolar. Su tiempo, su vida, su pensamiento y su obra. Revista eä, 1(1), 1-38. Recuperado de http://www.ea-journal.com/art/Enrique-Romero-Brest.pdf
Aisenstein, A. (2006). Cuerpo, escuela y pedagogía. Argentina, siglos XIX y XX. En A. Aisenstein y P. Schragrodsky, Tras las huellas de la Educación Física escolar argentina. Cuerpo, género y pedagogía 1880-1950 (pp. 19-42). Buenos Aires: Prometeo Libros.
Bulus, V. (2011). Los problemas de las gimnasias. Educación Física y Ciencia, 13, 149-155. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4399/439942655011.pdf
Carballo, C. (1999). Educación Física: Crisis epistemológica, confusión didáctica y alternativas de investigación. Trabajo presentado en Primer Congreso Nacional en Investigación Educativa. Universidad Nacional de Comahue, Cipoletti.
Diseño Curricular de la Provincia de Buenos Aires. Propuesta de Educación Física del año 2007.
Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires (2018). Diseño curricular para la educación primaria: primer ciclo y segundo ciclo. Recuperado de http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/primaria/2018/dis-curricular-PBA-completo.pdf
Fridman, C. (1999). La Educación psicomotriz. Una falacia de nuestra época. Trabajo presentado en el 1er Congreso Nacional de Investigación Educativa. Universidad Nacional de Comahué. Cipoletti.
Galak, E. y Napolitano, E. (2009). Discursos sobre el cuerpo en las investigaciones en Educación Física. Trabajo presentado en el 8vo Congreso Argentino y 3ero Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.7967/ev.7967.pdf
Giraldes, M. (2001). Gimnasia el futuro anterior. De rechazos, retornos y renovaciones. Buenos Aires: Editorial Stadium.
Gruppé, O. (1976). Teoría pedagógica de la Educación Física. Madrid: INEF.
Mamonde, M. (1995). Educación Física militarizada en Argentina. Educación Física y Ciencia, 1, 46-51. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.258/pr.258.pdf.
Portos, M. E. (2011). ¿Qué enseñamos cuando enseñamos Gimnasia Artística?. Trabajo presentado en IX Congreso Argentino y IV Latinoamericano de Educación Física y Ciencias. Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev9817
Rey Cao, A. y Trigo Aza, E. (2001). Motricidad ¿Quién eres? Apunts. Educación Física y Ciencia, 59, 91-98.
Schragrodsky, P. (2001). Juntos, pero no revueltos: la Educación Física mixta en clave de género. Nomadas, (14), 142-154.
Scharagrodsky, P. (2004). El padre de la Educación Física Argentina: fabricando una política corporal generalizada (1900-1940). Revista Perspectiva, Revista do Centro de Ciencias da Educaçao, 22, 83-119.
Scharagrodsky, P. (2006). Los ejercicios militares en la escuela argentina: modelando cuerpos masculinos y patriotas a fines del siglo XIX. En A. Aisenstein y P. Scharagrodsky, Tras las huellas de la Educación Física escolar argentina. Cuerpo, género y pedagogía 1880-1950. Buenos Aires: Prometeo.