Body Education: a comparative analysis between Colombia and Argentina uma análise comparada entre a Colômbia e a Argentina
Main Article Content
Abstract
This paper describes two critical perspectives on the Physical Education tradition in South America. Both perspectives, although located in different countries (Colombia and Argentina), use the same expression: Body Education. In methodological terms, literature review was conducted on the works by two representative authors of the aforementioned theoretical frameworks: Luz Elena Gallo and Ricardo Crisorio. After describing these perspectives, this paper highlights the similarities and differences between the proposals under analysis and outlines some problematizations regarding both perspectives.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Almeida, F. Q. (2012). Educação física, corpo e epistemologia: uma leitura com o filósofo José Nuno Gil. Atos de Pesquisa em Educação, 7(2), 329-344.
Almeida, F. Q., Bracht, V., & Ghidetti, F. F. (2013). A presença da fenomenologia na educação física brasileira: implicações para o estudo do corpo e outras problematizações. Educación Física y Ciencia, 15 (2), 1-16.
Bracht, V. Prólogo. In: Ferreira, A. (Org.). (2015) Pensando la educación física como área del conocimiento: problematizaciones pedagógicas del sujeto y el cuerpo (pp. 1-7). Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.
Bracht, V., & Crisorio, R. (Org.). (2003). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas. São Paulo, Brasil: Autores Associados.
Correa, A. F. (2011). Formación del gusto y cuerpo em perspectiva educativa: uma interpretación a partir de Friedrich Nietzche hacia uma educación corporal. In: Gallo, L. E. (Org.), Aproximaciones pedagógicas al estúdio de la Educación corporal (pp. 235-289). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores.
Crisorio, R. L. (1998) Constructivismo, cuerpo y lenguaje (En línea). Educación Física y Ciencia, 4 : 75-81. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.117/pr.117.pdf
Crisorio, R. L. (2003). Educação Física e identidade: conhecimento, saber e verdade. In: Bracht, V.; Crisorio, R. (Org.). A Educação Física no Brasil e na Argentina: identidade, desafios e perspectivas (pp. 31-54.). São Paulo, Brasil: Autores Associados.
Crisorio, R. L. (2010) Homero y Platón: Dos paradigmas de la educación corporal (Tesis de posgrado). Presentada en Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación para optar al grado de Doctor en Ciencias de la Educación. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.432/te.432.pdf
Crisorio, R. L. (2011). L. Homero y Platón: dos paradigmas de la educación corporal. Educación Física y Ciencia, La Plata, 13, pp. 77-98. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr5228
Crisorio, R. L. (2013). Educación corporal. Cadernos de Formação da RBCE, 4(2), 9-19.
Crisorio, R. L. (2014). De una semiótica a una hermenéutica en la investigación de las prácticas corporales. Poiesis, 8(14), 334-347.
Crisorio, R. L. (2015a). Actividad(es) física(s) versus prácticas corporal(es). In: Galak, E. (Org.). Cuerpo, educación, política: tensiones epistémicas, históricas y prácticas (pp. 21-39). Buenos Aires, Argentina: Biblos.
Crisorio, R. L. (2015b). La teoría de las prácticas. Crisorio, R. (Org.). Ideas para pensar la educación del cuerpo (pp. 31-39). La Plata, Argentina: Edulp. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=libros&d=Jpm385
Crisorio, R., coordinador (2015). Ideas para pensar la educación del cuerpo. La Plata : EDULP. (Libros de cátedra. Sociales). Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.385/pm.385.pdf
Crisorio, R. L.; Escudero, C., coordinadores (2017). Educación del cuerpo : Currículum, sujeto y saber. La Plata: UNLP. FAHCE. (Cuerpo, educación y sociedade). Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.504/pm.504.pdf
Crisorio, R. L.; Escudero, M. C. (2012) Notas para una ética de la Educación corporal (En línea). Trabajo presentado en VII Jornadas de Sociología de la UNLP, 5 al 7 de diciembre de 2012, La Plata, Argentina. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1802/ev.1802.pdf
Escudero, C. (2011). Agente, subjetivación y educación corporal: reflexiones metodológicas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 33(3), 547-558.
Gadamer, H. G. (2007). Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Bragança Paulista, Rio de Janeiro; Brazil: Vozes, Editora Universitária São Francisco.
Galak, E., & Rodríguez, N. (2007). Metodología de la investigación y educación corporal. Una investigación de las prácticas: análisis del proyecto "Prácticas, normativa teórica y demandas sociales en Educación Física: dificultades para elaborar modelos didácticos especiales". III Jornadas Académicas "Los Nuevos desafíos de la Educación Física y el Deporte". San Fernando, Buenos Aires.
Gallo, L. E. (2006). El ser-corporal-en-el-mundo como punto de partida en la fenomenología de la existencia corpórea. Pensamiento Educativo, Santiago de Chile, 38, pp. 46-62.
Gallo, L. E. (2007a). Apuntes hacia una educación corporal, más allá de la educación física. In: Moreno, W. G., & Pulido, S. M. Q. Educación cuerpo y ciudad: el cuerpo en las interacciones e instituciones sociales (pp. 69-91). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores.
Gallo, L. E. (2007b). Cuatro hermenéuticas que han marcado la Educación Física en Colombia. In: Chaverra, B. E. F., & Uribe, I. D. P. Aproximaciones epistemológicas y pedagógicas a la educación física: un campo en construcción (pp. 45-69). Medellín, Colombia: Funámbulos,
Gallo, L. E. (2010). Los discursos de la educación física contemporánea. Bogotá, Venezuela: Kinesis.
Gallo, L. E. (2011). La Educación Corporal bajo la figura del acontecimiento. Revista Educación Física y Deporte, 30(2), 505-513.
Gallo, L. E. (2012a). Las prácticas corporales en la Educación Corporal. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 34(4), 825-843.
Gallo, L. E. (2012b). Notas sobre la educación corporal en clave estética. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(2), 11-29.
Gallo, L. E. (2017). Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39(2), 199-205.
Gallo, L. E., & Martínez, L. J. (2015). Lineas pedagógicas para Educación Corporal. Cadernos de Pesquisa, 45(157), 612-629.
Gallo, L. E., & García, C. E. (2011). La Educación Corporal em perspectiva pedagógica. In: Gallo, L. E. (Org.). Aproximaciones pedagógicas al estúdio de la educación corporal (pp. 291-303). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores.
García, C. E., & Correa, A. F. (2011). Educación Corporal o el preludio del valor superior del cuerpo. In: Gallo, L. E. (Org.). Aproximaciones pedagógicas al estúdio de la Educación corporal (pp. 63-103). Medellín, Colombia: Funámbulos Editores.
García, C. E. (2012). Estudios en Educación Corporal. Recuperado de: http://estudioseneducacioncorporal.blogspot.com.br/
Gil, J. N. (1996). A imagem-nua e as pequenas percepções: estética e metafenomenologia. Lisboa, Portugal: Relógio d’Água.
Gil, J. N. (1997). Metamorfoses do corpo. Lisboa, Portugal: Relógio d’Água.
Giles, M. (2017). Prácticas corporales. In: Crisorio, R. L., & Escudero, C. (Org.), Educación del cuerpo: currículum, sujeto y saber (pp. 57-62). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=libros&d=Jpm504
Nietzsche, F. (2001a). Crepúsculo dos ídolos: ou como filosofar com o martelo. São Paulo, Brazil: Companhia das Letras.
Nietzsche, F. (2001b). Além do bem e do mal: prelúdio a uma filosofia do futuro. São Paulo, Brazil: Companhia de Bolso.
Ortega, F. (2008). O corpo incerto: corporeidade, tecnologias médicas e cultura contemporí¢nea. Rio de Janeiro, Brazil: Garamond.
Sérgio, M. (1987). Para uma epistemologia da motricidade humana: prolegómenos a uma ciéncia do homen! Lisboa, Portugal: Veja.
Silva, A. M., & Bedoya, V. M. (2015). Formación professional en Educación Física en América Latina: encuentros, diversidades y desafios. Jundiaí, Brazil: Paco Editorial.
Silva, A. M., & Bedoya, V. M. (2017). Educación Física en América Latina: currículos y horizontes formativos. Jundiaí, Brazil: Paco Editorial.
Souza, J. C. (2015). O mundo bem nosso: antirrepresentacionismo poiéticopragmático, não linguístico. Cognitio, 16(2), 335-360.
Viesenteiner, J. L. (2014). O homem como uma somatória unitária de Erlebnisse (vivência) em Nietzsche. Filosofia e Educação, 6(1), 76-94.