Preparation of sports centers staff in case of sudden cardiac arrest

Main Article Content

Omar Iván Gavotto Nogales
Pedro Julián Flores-Moreno
Fernando Bernal-Reyes
Ena Monserrat Romero-Pérez
Hugo Gavotto-Nogales
Iván Toledo-Domínguez

Abstract

The research aims to identify the preparation of personnel working in gyms and sports centers to provide first aid in case of sudden cardiac arrest. A random sample was obtained to implement a survey to 12 sports centers in Hermosillo, Sonora, Mexico. 58,33% of those responsible for sports centers have confirmed that their staff is CPR trained, but 100% of the staff do not know how to use a defibrillator. It was confirmed that no sports center has defibrillator to provide assistance in case of sudden cardiac arrest. In the analysis of curricula, six careers related to physical activity and sport have an elective course on first aids, which includes as basic content CPR and only two out of every 100 students related to physical activity and sport careers, confirmed having received training in CPR. It is suggested that the staff working in the sport and fitness centers receive training on cardiopulmonary resuscitation and defibrillator use. It is proposed that 100% of staff acquire the skills to perform CPR, based on international parameters and procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gavotto Nogales, O. I., Flores-Moreno, P. J., Bernal-Reyes, F., Romero-Pérez, E. M., Gavotto-Nogales, H., & Toledo-Domínguez, I. (2018). Preparation of sports centers staff in case of sudden cardiac arrest. Educación Física Y Ciencia, 20(1), e043. https://doi.org/10.24215/23142561e043
Section
Articles
Author Biographies

Omar Iván Gavotto Nogales, Universidad de Sonora

Maestro de tiempo completo de la Universidad de Sonora

Departamento de Ciencias del Deporte y de la Actividad Física

Pedro Julián Flores-Moreno, Universidad de Colima

Maestro en Metodología del Entrenamiento Deportivo

Fernando Bernal-Reyes, Universidad de Sonora

Doctor en Ciencias de la Educación

Ena Monserrat Romero-Pérez, Universidad de Sonora

Doctor en Ciencias de la Educación

Hugo Gavotto-Nogales, Universidad Estatal de Sonora

Doctor en Cultura Física

Iván Toledo-Domínguez, Instituto Tecnológico de Sonora

Doctor en Docencia

References

Alba-Martí­n, R. (2015). Educación para la salud en primeros auxilios dirigida al personal docente del ámbito escolar. Enfermerí­a universitaria, 12(2), 88-92. Recuperado de https://dx.doi.org/10.1016/j.reu.2015.04.004

Almeida, A., Araújo, I., Dalri, M. y Araujo, S. (2011). Conocimiento teórico de los enfermeros sobre parada cardiorrespiratoria y resucitación cardiopulmonar en unidades no hospitalarias de atención de urgencia y emergencia. Revista Latinoamericana Enfermagen 19(2). Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rlae/v19n2/es_06.pdf

Arimany–Manso, J. y Bayés de Luna, A. (2011). Muerte súbita en el deporte. Revista Española de Medicina Legal, 37(4), 131-133. Recuperado de http://goo.gl/bsxMNS

Boraita, A. (2002). Muerte súbita y deporte. ¿Hay alguna manera de prevenirla en los deportistas? Revista Española de Cardiologí­a, 55(4). Recuperado de http://www.revespcardiol.org/es/sudden-death-and-sport-is/articulo/13029693/

Del Valle, S., De la Vega, R. y Rodrí­guez, M. (2015). Percepción de las competencias profesionales del docente de educación fí­sica en primaria y secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fí­sica y el Deporte, 15(59), 507-526. Recuperado de Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista59/artpercepcion593.htm

Escalante, R. (2010). Guí­as de reanimación cardiopulmonar. Acta Médica Peruana, 27(4). Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/amp/v27n4/a12v27n4

Fradejas, V. y Pérez, P. (2013). Importancia de una comunidad educativa formada en técnicas de Reanimación Cardiopulmonar, Nuberos Cientí­fica, 3(10), 13-17. Fundación de Enfermerí­a de Cantabria. Recuperado de http://www.enfermeriacantabria.com/enfermeriacantabria/web/articulos/10/77

Garcí­a, M., González, R., López, J. y Santos, A. (2011). La reanimación cardiopulmonar y la atención inicial a las urgencias y emergencias pediátricas. Revista Pediatrí­a atención Primaria, 13(20). Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322011000400022

Hoyos, G., Castro, P., Hoyos, L. Chávez, M. y Plasencia, L. (2011). Influencia de la actividad fí­sica en los niveles de triglicéridos y colesterol en niños con sobrepeso y obesidad. Revista Ciencia, Deporte y Cultura Fí­sica, 3, 16-25. Universidad de Colima-Universidad Iberoamericana.

Martí­n-Recio, F. (2009). Prevención y primeros auxilios en educación fí­sica. Innovación y Experiencias Educativas, 21. Recuperado de http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_21/FRANCISCO%20JESUS_MARTIN_RECIO01.pdf

Martí­nez-Morilla, J.A., Ruiz-Caballero, J.A., Brito-Ojeda, E. y Navarro-Valdivielso, M.E. (2012). Producción cientí­fica sobre cardiologí­a y deporte: ranking de revistas (2010) y excelencia. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Fí­sica y el Deporte, 12(46), 299-312. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista46/artproduccion284.htm

Medtronic Foundation. (2013). Every Second Counts. Every Action Matters, A Community Response Planning Guide for Sudden Cardiac Arrest. HeartRescue Project. Recuperado de http://www.heartrescueproject.com/wcm/groups/mdtcom_sg/@mdt/@corp/@fndn/@heartrescue/documents/images/hrp-brochure.pdf

Nodal, P., López, J. y De La Llera, G. (2006). Paro cardiorrespiratorio (PCR). Etiologí­a. Diagnóstico. Tratamiento. Revista Cubana de Cirugí­a, 45, 3-4. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/cir/v45n3-4/cir19306.pdf

Rojas, L., Aizman, A., Arab, J., Utili, F. y Andresen, M. (2012). Reanimación cardiopulmonar básica: conocimiento teórico, desempeño práctico y efectividad de las maniobras en médicos generales. Revista Médica de Chile, 140(1), 73-77. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/rmc/v140n1/art10.pdf

Universidad de Arizona. (2014). Be a lifesaver. Sarver Hearth Center. Recuperado de http://www.azdhs.gov/documents/preparedness/emergency-medical-services-trauma-system/save-hearts-az-registry-education/newsletter/2014/cpr-pocket-spanish.pdf

Universidad de Colima (2015). Documento curricular. Licenciado en Educación fí­sica y Deporte. Facultad de Ciencias de la Educación. México: Universidad de Colima.

Most read articles by the same author(s)