¨"Fitters ¨", "paleo" ¨ and "veggies" ¨: New ways to classify the edible products

Main Article Content

Nemesia Hijós

Abstract

Diets are a combination of habit and lifestyle related to practices of consumption and socioeconomic conditions, to people’s choices and their tastes. Human societies follow diets not only to keep biological life but also to display social relationships and to make culturally symbolic declarations. People’s food choices allow us to think about the relations, connections, and/or contradictions within social classes, taxonomies, and classification systems in contemporary society, which overcome local particularisms and include global trends. For this article I have decided to work with social groups that adopt and follow three different diets based on their distinct worldviews: fitness, paleolithic, and vegetarianism, in order to comprehend their systems of social classification and morality. My aim is to consider the ways in which these three groups perceive the edible products, how they arrange foods as such, why there are “limitations” for each group, and the relationships that can be established by people’s consumption habits, social class, particular sports practices, and food choices and classifications.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hijós, N. (2017). ¨"Fitters ¨", "paleo" ¨ and "veggies" ¨: New ways to classify the edible products. Educación Física Y Ciencia, 19(2), e034. https://doi.org/10.24215/23142561e034
Section
Articles
Author Biography

Nemesia Hijós, CONICET/Instituto de Investigaciones Gino Germani (IIGG), Facultad de Ciencias Sociales (FSOC), Universidad de Buenos Aires (UBA)

Profesora y Licenciada en Ciencias Antropológicas (FFyL, UBA). Maestranda en Antropología Social (IDES-IDAES/UNSAM). Becaria Doctoral CONICET/Instituto de Investigaciones Gino Germani (IIGG), Facultad de Ciencias Sociales (FSOC), Universidad de Buenos Aires (UBA). Docente ad-honorem del Seminario de Cultura Popular y Cultura Masiva de la carrera de Comunicación Social (FSOC, UBA).

References

Archetti, E. (1985). Fútbol y ethos. Buenos Aires, Argentina: FLACSO.

Archetti, E. (2004 [1988]). Una perspectiva antropológica sobre cambio cultural y desarrollo: el caso del cuy de la selva ecuatoriana. En M. Boivin, M, A. Rosato y V. Arribas (Comps.), Constructores de otredad (pp. 222-233). Buenos Aires, Argentina: Antropofagia.

Barfield, T. (Ed.) (2000). Diccionario de Antropología. México D.F., México: Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. (2006 [1979]). El habitus y el espacio de los estilos de vida. En La distinción. Criterios y bases sociales del gusto (pp. 169-222). Madrid, España: Taurus.

Bourdieu, P. (2007). La casa o el mundo dado vuelta. En El sentido práctico (pp. 419-437). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

D’Andraia, A. (2015). Diario de una chica fit: los secretos de la periodista de Para Ti. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Atlántida.

Douglas, M. (1968). Pollution. En D. Sills (Ed.), International Encyclopedia of the Social Sciences 12: pp. 336-342. Nueva York, Estados Unidos: Macmillan.

Douglas, M. (1973 [1966]). Las abominaciones del Levítico. En Pureza y peligro: un análisis del concepto de contaminación y tabú (pp. 63-81). Madrid, España: Siglo XXI Editores.

Durkheim, É. (1995 [1912]). Introducción. Objeto de la investigación: sociología religiosa y teoría del conocimiento. En Las formas elementales de la vida religiosa (pp. 1-17). México: Ediciones Coyoacán.

Durkheim, É. y Mauss, M. (1996 [1903]). Sobre algunas formas primitivas de clasificación. En Clasificaciones primitivas (y otros ensayos de antropología positiva) (pp. 23-103). Ariel: Barcelona.

Gil, G. J. (2004). Fútbol y ritos de comensalidad. El chori como referente de las identidades masculinas en la Argentina. Anthropologica, 22(22), 7-29. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92122004000100001&lng=es&nm=iso

Goody, J. (1995). The expansive moment: The rise of social anthropology in Britain and Africa 1918-1970. Cambridge: University Press.

Khare, R. (1976). The Hindu heart and home. Durham: Carolina Academic.

Lévi Strauss, C. (1963b). Totemism. Boston: Beacon.

Lévi-Strauss, C. (1968). Mitológicas I. Lo crudo y lo cocido. México: Fondo de Cultura Económica.

Lévi-Strauss, C. (1970). Mitológicas III. El origen de las maneras de mesa. México: Siglo XXI Editores. 1° edición.

Lévi-Strauss, C. (1972). Mitológicas II. De la miel a las cenizas. México: Fondo de Cultura Económica. 1° edición.

Mead, M. (1964). Food habits research: Problems of the 1960’s. Washington D. C.: National Academy of Sciences.

Messer, E. (1984). Anthropological perspectives on diet. Annual Review of Anthropology 13, 205-249.

Mintz, S. W. (1996a). Dulzura y poder: El lugar del azúcar en la historia moderna. México: Siglo XXI.

Mintz, S. W. (1996b). Tasting food, tasting freedom. Excursion into eating, culture and the past. Boston: Beacon Press.

Wilson, C. (1973). Food habits: A selected annotated bibliography. Journal of Nutrition Education 5(1), 41-47.