Components of the training control used by school coaches

Main Article Content

Diego Alonso Alzate Salazar
Carlos Federico Ayala Zuluaga
Luis Gerardo Melo Betancourth

Abstract

Descriptive study and cross section were performed with the purpose of determining if coaches who attended the athletes in the IV Center-American and Caribbean sport scholar games performed in Armenia, Colombia in 2013 applied control tests in their practices. 41 coaches were surveyed (36 males, 6 females) of 13 sports and from 9 countries between November 10 and 15, 2013. The age average of the coaches was 42.1 years old (11. 8). A survey was prepared by the research team and it was submitted to experts’ opinion. The information was analyzed through SPSS program (version 20). It was found that 9 out of every 10 coaches apply control tests of sport training, the anthropometric being the most applied one (28), followed by the psychological tests and in the last position the biochemical tests..

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alzate Salazar, D. A., Ayala Zuluaga, C. F., & Melo Betancourth, L. G. (2017). Components of the training control used by school coaches. Educación Física Y Ciencia, 19(1), e026. https://doi.org/10.24215/23142561e026
Section
Articles
Author Biography

Carlos Federico Ayala Zuluaga, Universidad de Caldas

Colombia, Caldas, Manizales.

 

Universidad de Caldas, Facultad Ciencias para la Salud, Departamento Acción Física Humana, Profesor Asociado 

References

Alzate. S. Diego, A., Ayala, Z., Carlos, F., Melo, B., & Luis, G. (2012). Control del entrenamiento deportivo en juegos suramericanos Medellín 2010. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 15, 87-95.

Alzate, S., Diego, A., Ayala, Z., Carlos, F., Melo, B., & Luis, G. (2015). Control del entrenamiento deportivo en deportistas escolares. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 18(2), 321-328.

Ayala-Zuluaga, C. F., Aguirre-Loaiza, H. H., & Ramos-Bermúdez, S. (2015). Formación académica y experiencia deportiva de los entrenadores suramericanos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 37(4), 367-375.

Bompa, T. O., & Jones, D. (1983). Theory and methodology of training: The key to athletic performance. Dubuque, Iowa: Kendall/Hunt Pub. Co.

Borin, J. P.; Prestes, J., Alfano M., & Nélio. (2007b). Caracterização, Controle e Avaliação: Limitações e Possibilidades no mbito do Treinamento Desportivo. Rev. Treinamento Desportivo. (Portugal). 8(1):6-11.

Burgess, D. J.; & Naughton, G. A. 2010. Talent development in adolescent team sports: a review. Int. J. Sports Physiol. Perform. (US). 5(1):103-116.

Corazza, S T; Ribas Smidt, G; dos Santos Soares, E; Rodrigues da Silva, M; Piovesan, A C; & Alpes, A C; (2015). Análise do tempo de reação a partir do desempenho motor de adolescentes praticantes do nado Crawl. Motricidade, 11() 11-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273043208003.

Faigenbaum, A. D.; Loud, R. L.; O'Connell, J.; Glover, S.; O'connell, J.; & Westcott, W.L. 2001. The Effects of Different Resistance Training Protocols on Muscular Strength and Endurance Development in Children. J. Strength Cond. Res. (US). 5(4):459-65.

Faulkner, J., Parfitt, G. & Eston, R. (2008). The rating of perceived exertion during competitive running scales with time. Psychophysiology, 45, 977-98.

Gomez, C. (2002). Control del proceso de entrenamiento deprotivo de alta competencia. Rev. Digital EF-deportes. (Argentina). Disponible desde internet en: http://:www.efdeportes.com/efd55/entren.html. (con acceso 4/08/2016). [links].

Liberal, R. & García-Mas, A. (2011). Percepción de dolor y fatiga en relación con el estado de ánimo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 93-117.

Lopes de Farias, D; Yukio Asano, R; Pardono, E; dos Santos Silva, R J; Simões, H G; & Madrid, B; (2013). Reprodutibilidade do teste anaeróbio de Wingate em ciclistas. Motricidade, 9 40-46. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273029708006.

Menéndez, E. (1984). Planificación, control y análisis del entrenamiento deportivo en las categorías escolares. Cuba.

Molinero, O., Salguero, A. & Márquez, S. (2011). Análisis de la recuperación-estrés en deportistas y relación con los estados de ánimo: Un estudio descriptivo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 47-55.)

Montero, F. J. C., Peinado, P. J. B., Meléndez-Ortega, A., & Gross, M. G. (2006). Control biológico del entrenamiento de resistencia.(Biological control of endurance training). RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. 2(2), 65-87.doi: https://doig.org/10.5232/ricyde

Murcia, P.N.; Taborda, CH.J.; & Angel, Z.L. 2004. Escuelas de formación deportiva y entrenamiento deportivo infantil. Kínesis (Colombia). 210p.

Pankhurst, A., Collins, D., & Macnamara, Á. (2013). Talent development: linking the stakeholders to the process. Journal of sports sciences, 31(4), 370-380.

PÉREZ G, E. (2008). Las pruebas o tests en el deporte. Rev. Digital EFdeportes (Argentina). Disponible desde internet en: http://www. efdeportes. com/efd126/las-pruebas-o-tests-en-el-deporte. htm (con acceso 4/08/2016).[Links].

Pérez-Ramírez, Ma del Carmén. (2002). Caracterización del entrenador del alto rendimiento deportivo. Cuadernos de Psicología del Deporte; 2(1):15-37).

Ramos-Bermúdez, S., Ayala-Zuluaga, C. F., Aguirre-Loaiza, H. H. (2012). Planificación del Entrenamiento en Juegos Suramericanos Medellín 2010: Modelos, Duración y Criterios. Revista U.D.C.A. 15. pp. 67-76.

Reilly, T. 2001. Assessment of sports performance with particular reference to field games.Eur. J. Sport Science (Gran Bretaña). 1(3):1-12.

Reyes, J. C., Ríos, L. J. C., Ríos, I. J. C., Tamayo, I. M., & Martínez, D. A. (2012). La percepción subjetiva del esfuerzo para el control de la carga entrenamiento en una temporada en un equipo de balonmano. Revista de psicología del deporte, 21(2), 331-339. (con acceso 14/07/2015).

Robles, M. T. A., Fuentes-Guerra, F. J. G., Rodríguez, J. R., & López, J. M. R. (2011). Perfil, experiencia y métodos de enseñanza de los entrenadores de jóvenes futbolistas en la provincia de Huelva. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (20), 21-25.

Ruiz, G., & Salinero, J. J. (2011). El entrenador de alto nivel en triatlón: entorno próximo y cualidades fundamentales para el rendimiento. Rev Int Cienc Deporte, 23(7), 113-25.

Salado, J., Bazaco, M. J., Ortega, E. & Gómez, M. Á. (2011). Opinión de los entrenadores sobre distribución de contenidos técnico-tácticos y pedagógicos en distintas categorías de baloncesto de formación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 51-62.

Roa, M. S. (2008). Medicina del deporte. Universidad del Rosario.

Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2007). Métodos de pesquisa em atividade física (5aed). Porto Alegre: Artmed.

Urdampilleta, A., Martínez-Sanz, J. M., & Lopez-Grueso, R. (2013). Valoración bioquímica del entrenamiento: herramienta para el dietista-nutricionista deportivo. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética, 17(2), 73-83.

Viru, A.; & Viru, M. 2003. Análisis y Control del Rendimiento Deportivo. Editorial Paidotribo.

Weineck, J. 2005. Entrenamiento Total. Editorial Paidotribo.

Yanci Irigoyen, J., & Los Arcos Larumbe, A. (2013). Evolución del rendimiento aeróbico y anaeróbico en futbolistas profesionales tras la pretemporada. (Aerobic and anaerobic performance variation in professional soccer players after preseason). CCD. Cultura_Ciencia_Deporte. 文化-科技-体育, 8(24), 207-215. doi: https://doig.org/10.12800/ccd (con acceso: 24/06/2015)