Sitting volleybal: a sport that gives sense to the life

Main Article Content

Efraín Muñoz Galíndez
Sandra Montes Mora

Abstract

This paper is the result of an investigation whose aim was to interpret the sense that a group of players of sitting volleyball gives to this sport. Those that allowed the development of this study are ex-military officers who, in their professional duty, lost one of their limbs as a result of anti-personnel mines, planted by armed groups out of the law. The qualitative approach was used in order to go deeply in the players’ subjectivity and to unveil their feelings, and the interview in depth and the focal group were performed as gathering data techniques. The narratives were analyzed and categorized using the content analysis technique and the guidelines of the based theory. The results show that the amputation is an episode that changed their lives and led them to a world of uncertainties, challenges and goals that had to overcome together with their relatives and close friends. In this grief the victims found in sitting volleyball a space to find themselves and their pairs, giving again a sense to their lives. Therefore, they conceive the volleyball team as a family that has taught them that limits go beyond the physical condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz Galíndez, E., & Montes Mora, S. (2017). Sitting volleybal: a sport that gives sense to the life. Educación Física Y Ciencia, 19(1), e019. https://doi.org/10.24215/23142561e019
Section
Articles
Author Biographies

Efraín Muñoz Galíndez, corporación Universitaria Autónoma del Cauca

Licenciado en Educación Básica con Énfasis en Educación Física, Recreación y Deportes por la Universidad del Cauca, Colombia. Magister en Educación con Mención en Política y Gestión Educativa por la Universidad Austral de Chile. Docente de la Universidad Autónoma del Cauca (Colombia) en el programa de Entrenamiento Deportivo.

Sandra Montes Mora, Corporación Universitaria Autónoma del Cauca

Profesional en Actividad Física y Deporte por la Universidad autónoma del Cauca, Colombia. Entrenadora en disciplinas adaptadas, con mayor trayectoria en voleibol sentado.

References

Berger, P y Lukmann, T. (1995). Modernidad pluralismo y crisis de sentido. España: Paidos.

Colombia. Congreso Nacional de la República. Ley 1448 de 2011. Recuperado de http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/ley144810062011.pdf

Colombia. Congreso Nacional de la República. Ley 181 de 1995. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85919_archivo_pdf.pdf

Dirección Contra Minas. (2016). Víctimas de minas antipersonas. Recuperado de http://www.accioncontraminas.gov.co/estadisticas/Paginas/victimas-minas-antipersonal.aspx

Fondo de las Naciones Unidad para la Infancia. (2000). Colombia y las minas antipersonal. Sembrando minas cosechando muerte. Colombia: Unicef

Frank, V. (1991). El hombre en búsqueda del sentido. España: Editorial Herder.

Giménez, J; Abad, M y Robles, J. (2009). La enseñanza de deporte desde la perspectiva educativa. Wanceulen E.F Digital, 5 , 91-103. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/3316/b15548818.pdf?sequence=1

Gutiérrez, M. (2004). El valor del deporte en la formación integral del ser humano. Revista de Educación, 335, pp. 105-126. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re335/re335_10.pdf

Holzapfel, C.(2005). En búsqueda del sentido. Chile: Editorial sudamericana.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, Organización Internacional para las Migraciones y Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2014). Impacto del conflicto armado en el estado psicosocial de niños, niñas y adolescentes. Colombia: ICBF.

Jiménez, M.T., González, P., & Martín, J.M. (2002) La Clasificación Internacional Del Funcionamiento de la Discapacidad y de la Salud (CIF) 2001. Revista Española de Salud Pública, 76 (4), 271-279.Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/resp/v76n4/colabora.pdf

Jaramillo, F. (2010). La reconstrucción de la memoria histórica del conflicto colombiano en el actual proceso de justicia y paz. Alcances, desafíos y preguntas. Desafios, 22 (2), 31-69. Recuperado de file:///D:/Archivos%20del%20Sistema/Downloads/1411-5236-3-PB.pdf

Lugo, L. H & Seijas, V. (2012). La discapacidad en Colombia: una mirada global. Revista Colombiana de Medicina Física y Rehabilitación, 22 (2), 164-179. ISSN: 22-56-5655

Latorre, E. L. (2010). Memoria y resiliencia. Estudio de la memoria de las víctimas del conflicto armado en el departamento del magdalena: presentificación, visibilización, catarsis y resiliencia. Prolegómenos-Derechos y valores, 13 (25), 95-109. ISSN: 0121-182X

Muñoz, E. (2013). Educar para la paz: una salida al conflicto armado. Pútchipu, 26, 20-22. Recuperado de http://www.coalico.org/images/stories/boletinputchipu26_web.pdf.

Mercado, A y Hernández, A. V. (2010). El proceso de la construcción de la identidad colectiva. Revista de Ciencias Sociales, 53, pp. 229-251. ISSN: 1405-1435.

Maturana, H. (2002). Transformación de la convivencia. Chile: DOLMEN EDICIONES S.A.

Nancy, J. (2003). El sentido del mundo. Argentina: La marca editora.

Ocampo, M.L., Henao, L.M & V, L. (2010). Amputación de miembro inferior: cambios funcionales, inmovilización y actividad física. Colombia: Editorial Universidad del Rosario.

Organización Mundial de la Salud. (2001). Informe mundial sobre la discapacidad. Recuperado de http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/accessible_es.pdf

Registro Único de Víctimas. (2016). Número de víctimas registradas. Recuperado de http://rni.unidadvictimas.gov.co/RUV

Reina, R. (2014). Inclusión en deporte adaptado: dos caras de la misma moneda. Psichology, Society & Education, 6 (1), 55-67. ISSN: 1989-709X

Ruiz, G y Cabrera, D. (2004). Los valores en el deporte. Revista de Educación, 335, 9-19. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re335/re335_03.pdf

Tesis (de especialización): Gutiérrez, D.C. (2014). La degradación de las minas antipersonales, una guerra bajo tierra. Universidad militar nueva granada. (Tesis de especialización). Bogotá, Colombia: Posgrado de Relaciones Internacionales y Estudios Políticos, Universidad Militar Nueva Granada.

Torres, F. (2013). Intervención profesional desde la consultoría con enfoque resiliente en familias víctima del conflicto armado. Tendencias & Retos, 18 (1), 33-48. ISSN: 0122-9729.

Timón, M.L & Hormigo, F. (2010). El voleibol en la escuela: nuevos enfoques metodológicos y actividades para su Enseñanza en la Escuela. España: Editorial Wanceulen deportiva, SL.