Social Impact on the graduates of the Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sport UNIMINUTO

Main Article Content

Pedro Nel Urrea
Jayson Andrey Bernate
Ingrid Fonseca
Adriana Martínez

Abstract

This research seeks to reflect upon the social impact on the graduates from the University Corporation MINUTO DE DIOS, more specifically those graduates of Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sport, of the cohort from 2014-10 (first semester) to 2017-60 (second semester). The development of this study was done though activities focused on topics socially related that emphasize the importance and significances of the competences developed by the graduates of this degree, which are part of the methodology and pedagogical model proposed by the university as producer of graduated professionals. The group consists of 491 graduates and 191 students were selected randomly from the cohort from 2014-10 (first semester) to 2017-60 (second semester), aged from 22 to 40 years old; 5 employers of this specific area, two private schools, 1 Compensation Entity, a swimming league and a gym, all of them located in Bogotá, Colombia. The mix methodology was used in this study and the instruments were: survey and open interview. The results show that the graduates have creativity and service innovation, and the biggest difficulty is the limited possibility to have Access to teaching updating, which is fundamental for professional so they can have a more dynamic and active role in the high quality standards. Besides, the employers describe the graduates as high quality professionals and humans in their job performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Urrea, P. N., Bernate, J. A., Fonseca, I., & Martínez, A. (2018). Social Impact on the graduates of the Bachelor’s Degree in Physical Education, Recreation and Sport UNIMINUTO. Educación Física Y Ciencia, 20(2), e050. https://doi.org/10.24215/23142561e050
Section
Articles
Author Biography

Jayson Andrey Bernate

Licenciado en Educación básica con énfasis en educación Física recreación y Deportes, Especialista en Dificultades del aprendizaje escolar, Magister en Educación y Doctorando en Gerencia y Política educativa (6 semestre.) Diseño aplicación y evaluación de estrategias pedagógicas dirigidas a entornos universitarios, Investigación de proyectos en el campo educativo, Líder en procesos de trabajo colectivo, Conocimiento de TICS aplicadas al ámbito educativo social, Manejo y aplicación de procesos lúdico-recreo deportivos en entornos escolares y culturales bajo el direccionamiento de las diferentes disciplinas deportivas. Amplia experiencia en asesoría de proyectos investigativos y curriculares en educación superior, manejo de plataformas moodle y blakcboard, Asesoría de prácticas pedagógicas a nivel universitario, diseño de ambientes curriculares y de aprendizaje en educación para adultos y por ciclos en las modalidades de virtual y a distancia. (Nivel B1 en Ingles)

 

References

Almonacid, P., & Montes, I., & Vásquez, J. (2009). Un análisis factorial para evaluar la pertinencia de un programa académico desde la perspectiva de los graduados: un estudio de caso. Ecos de Economí­a, 13 (29), 97-126.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2016) Metodologí­a de la investigación. México: Editorial Mc Graw Hill

Higuita, D. (2010). Discurso dominante de la dirección: refuerzo negativo a las relaciones humanas. Innovar, 20(36), 67-78.

Juliao, C. (2011). El enfoque praxeológico. Bogotá: Facultad de Educación, Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO.

León., L. S. (2011). Posgrados y calidad en educación. Portafolio; 2(6), 3-13.

Lombana, J., Cabeza, L., Castrillón, J., & Zapata, Á. (2014). Formación en competencias gerenciales. Una mirada desde los fundamentos filosóficos de la administración. Estudios Gerenciales, 30(132), 301-313.

Mantzavinos, C., North, D. C., & Shariq, S. (2004). Learning, institutions, and economic performance. Perspectives on politics, 2(1), 75-84.

Mauro, L (2008). Cambio tecnológico y competencias laborales en el proceso de desarrollo económico. Análisis para el Partido de General Pueyrredon y zona. (Tesis de Licenciatura), Centro de Documentación, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad Nacional de Mar del Plata.

Nieto, D., & Bickmore, K. (2016). Citizenship and Convivencia Education in contexts of Violence: Transnational Challenges to Peacebuilding Education in Mexican schools. Revista española de educación comparada, (28), 109-134.

Peiró, S.(2008). Multiculturalidad y valores de convivencia educativa. Multiculturalidad escolar y convivencia educativa, 91-122. Editorial Club Universitario.

Santos, A.(2011). Metodologí­a de Gestión por Competencias Asumiendo la Norma Cubana sobre Gestión de Capital Humano. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, 13(40), 300-311.

Varela, L. (2010). La educación social y los servicios sociales en los procesos de desarrollo comunitario. Pedagogí­a Social. Revista Interuniversitaria, (17), 137-148.