Analysis of body and education as objects of symbolic violence. One possible approach from the perspective of Pierre Bourdieu

Main Article Content

Nicolás Patierno

Abstract

The article analyzes the body and education concepts proposed by Bourdieu in several of his works. Focusing on the concepts mentioned as sources of domination in the hands of modern states, the text seeks to develop the reproductivist hypothesis that associates those terms to the establishment and consolidation of a certain social order. Assuming a historical-hermeneutic methodology based on the review of primary and secondary sources, the objective of this article is tracking these concepts through his major books translated into Spanish. These include the compilation of articles appointed Reproduction in Education, Society and Culture; Practical Reason and Pascalian Meditations as key to interpreting the concepts of body and education associated with modern education resources domination. At the same time, the proposed analysis includes a relatively contemporary dialogue with the perspective of the Bourdieu’s work; these include Foucault and Althusser, as authors whose theoretical proposals can mingle with the approach of Bourdieu, enriching the theoretical debates into the article.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Patierno, N. (2016). Analysis of body and education as objects of symbolic violence. One possible approach from the perspective of Pierre Bourdieu. Educación Física Y Ciencia, 18(1), e005. Retrieved from https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCv18n01a05
Section
Articles

References

Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Ediciones Morata.

Althusser, L. (1988). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Buenos Aires: Nueva Visión.

Archenti, N., Marradi, A. y Piovani, J. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Emecé.

Baquero, R. (2006). Sujetos y aprendizajes. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.

Bourdieu, P. (1998). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI editores.

Bourdieu, P. (1999). Meditaciones Pascalianas. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, P. (2007). La creencia y el cuerpo. En: El sentido práctico (pp. 107–128). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. y Passeron, J. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores

Bourdieu, P. (2014). Sobre el Estado: Cursos en el Collège de France (1989-1992). Barcelona: Anagrama.

De Selva, A. (1908). Diez ejercicios para mejorar la lectura. En: Revista de Educación. Compilación de números 8,9 y 10, pp. 668-679. Buenos Aires: Publicación oficial del Ministerio de Educación de la Provincia de Buenos Aires.

Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar. Madrid: Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (2008). La Arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI Editores.

Galak, E. (2014). Construir el cuerpo: cuatro consideraciones epistemo-metodológicas y tres metáforas para pensar el objeto de estudio “cuerpo”. Poiésis, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, vol. 8, nº 14, pp. 348-364. Recuperado de: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/article/view/2294/1905

Galak, E. (2015). “Esbozos de una teoría de la práctica de educar. Pierre Bourdieu, educación de los cuerpos, violencia y capital simbólico”, en: Revista Tempos e Espaços em Educação, vol. 8, nº 15, pp. 133-144. Recuperado de: http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/3669/3127

Giroux, H. (1985). Educación, reproducción y resistencia. En: Ibarrola, M. (Ed.) Las dimensiones sociales de la educación (pp. 151-159). México: El caballito

Ley Nº 1420 de Educación Común (1884). Publicación oficial del Ministerio de Educación de la Nación Argentina. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/

Reyes, R. y Solana, E. (2007). El cuerpo y las Ciencias Sociales, en: Revista Pueblos y Frontera digital. Núm. 4, pp. 1-56. Recueperado de: http://www.pueblosyfronteras.unam.mx/a07n4/pdfs/n4_art02.pdf