Physical Education in and after the pandemic. Journeys, challenges and aspirations of physical educators from Mexico

Main Article Content

Kesvan Edwing Aviles Salgado

Abstract

This research seeks to analyze the impact of the pandemic and the isolation experienced by Basic Education students during Physical Education (PE) classes and the needs specific to the Mexican context based on the narratives of physical educators from Mexico. This qualitative study employs a biographical-narrative approach and written professional accounts from 26 physical educators. The pandemic and isolation led to issues such as motor skills delay, apathy toward physical activity, overweight and obesity, which were more pronounced in urban contexts than in rural ones. Additionally, deficiencies in socioemotional and communicative skills were observed in both contexts. The study concludes that a comprehensive, inclusive, contextualized, alternative, authentic, socio-critical and sustainable Physical Education is necessary to foster a culture of care.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aviles Salgado, K. E. (2024). Physical Education in and after the pandemic. Journeys, challenges and aspirations of physical educators from Mexico. Educación Física Y Ciencia, 26(4), e313. https://doi.org/10.24215/23142561e313
Section
Articles

References

Almonacid-Fierro, A. y González-Almonacid, J. (2022). Obesidad Infantil: repercusiones post-pandemia y el factor escuela. Andes Pedriática Revista Chilena de Pediatría, 93(3), 440-441. http://dx.doi.org/10.32641/andespediatr.v93i3.4349 DOI: https://doi.org/10.32641/andespediatr.v93i3.4349

Aviles, K. E. (2024). Permanencia y abandono de la actividad física. Desde la significatividad de los adolescentes escolares. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 11(3), 1-26. https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4098 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i3.4098

Barajas, E. (2023). Los efectos de la pandemia en el desarrollo motriz de los estudiantes de preescolar. Tultitlán, Estado de México.

Basto-Abreu, A., López-Olmedo, N., Rojas-Martínez, R., Aguilar-Salinas, C. A., Grea, L., Moreno-Banda, G. L., Carnalla, M., Rivera, J. A., Romero-Martínez, M., Barquera, S. y Barrientos-Gutiérrez, T. (2023). Prevalencia de prediabetes y diabetes en México: ENSANUT 2022. Salud Pública México, 65, 163-168. https://doi.org/10.21149/14832 DOI: https://doi.org/10.21149/14832

Boff, L. (2002). El cuidado esencial. Ética de lo humano compasión por la Tierra. Editorial Trotta.

Campos-Nonato, I., Galván-Valencia, O., Hernández-Barrera, L., Oviedo-Solís, C. y Barquera, S. (2023). Prevalencia de obesidad y factores de riesgo asociados en adultos mexicanos: resultados de la ENSANUT 2022. Salud Publica Méx, 65, 238-247. https://doi.org/10.21149/14809 DOI: https://doi.org/10.21149/14809

Carcamo-Oyarzun, J., Romero-Rojas, F. y Estevan, I. (2022). Impacto de la pandemia por covid-19 en la percepción de competencia motriz de escolares de la ciudad de Temuco, Chile. Retos, 43, 361-369. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87496 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87496

Cuenca-Soto, N., Santos-Pastor, M. L., Chiva-Bartoll, O. y Martínez-Muñoz, L. F. (2021). Impacto de la pandemia por COVID-19 en educación física: limitaciones percibidas y propuestas de mejora. Qualitative Research in Education, 10(3), 260-290. https://doi.org/10.17583/qre.8376 DOI: https://doi.org/10.17583/qre.8376

Desatnik Miechimsky, O. (2010). La historia de vida. El encuentro con nuestra subjetividad. Acta Sociológica, 53, 175-180. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2010.53.24305 DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2010.53.24305

Díaz-Tejerina, D. y Fernández-Río, J. (2022). Educación Física y Covid-19. Percepciones de alumnado y lecciones de futuro. Retos, 45, 814-820. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91751 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91751

Educación Permanente del Instituto Superior de Educación Física (02 de septiembre de 2020). Descubre la Educación Física del siglo XXI [Archivo de video]. https://www.youtube.com/watch?v=NQMZTbMw4fQ&t=6s

GACETA UNAM (7 de marzo de 2024). Causas de la obesidad en México y Latinoamérica. https://www.gaceta.unam.mx/causas-de-la-obesidad-en-mexico-y-latinoamerica/

Garduño, J. (2024). Significado de las experiencias en torno a las prácticas profesionales de Educación Física durante la pandemia por COVID-19. Retos, 51, 732-740. https://doi.org/10.47197/retos.v51.100343 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v51.100343

González, R. A., Laguna, A. y Núñez, O. (2023). Factores que influyen en la educación física en México. Retos, 48, 349-357. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/96752-Texto%20del%20art%C3%ADculo-360639-1-10-20230224.pdf DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v48.96752

González-Rivas, R. A., Gastélum-Cuadras, G., Velducea, W., González, J. B. y Domínguez, S. (2021). Análisis de la experiencia docente en clases de Educación Física durante el confinamiento por COVID-19 en México. Retos, 42, 1-11. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86242 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86242

Hall, J. A. y Ochoa-Martínez, P. Y. (2020). Enseñanza virtual en educación física en primaria en México y la pandemia por COVID-19. Revista Ciencias de la Actividad Física, 21(2), 1-7. https://doi.org/10.29035/rcaf.21.2.4 DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.21.2.4

Hersch, P. (2024). La verdadera pandemia es la desigualad, no la COVID-19. https://conahcyt.mx/la-verdadera-pandemia-es-la-desigualdad-no-la-covid-19/

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (2024). Estadísticas de defunciones registradas (EDR). De enero a junio de 2023 (preliminar) [Archivo PDF].https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2024/EDR/EDR2023_En-Jn.pdf

Instituto Nacional de Salud Pública (06 de marzo de 2024). Obesidad, principal problema de salud en México. https://www.insp.mx/avisos/obesidad-principal-problema-de-salud-en-mexico

Juvera, J. L., Ceballos, O., Zamarripa, J. I., Rodríguez, J. y Fernández, E. Y. (2021). Percepción del profesor de educación físico respecto al nuevo modelo educativo. Retos, 42, 916-923. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/88188/66368 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88188

La Nación (27 de junio de 2024). La OMS advierte que el 31 % de la población mundial no realiza actividad física. https://www.lanacion.com.py/mundo/2024/06/27/la-oms-advierte-que-el-31-de-la-poblacion-mundial-no-realiza-actividad-fisica/

López, P. M. y Medina, A. (2021). Educación en línea: una revisión de las limitaciones en México ante la crisis del COVID-19. Tlatemoani Revista Académica de Investigación, 12(36), 58-72. https://www.eumed.net/uploads/articulos/10682eed7f9a91e95a3e3858c2a644f0.pdf

Mancila, I., Soler, C., Moyano, A. y Calvo, P. (2012). Retos en la investigación narrativa: la construcción de significados, voz y re-presentación. En J. I. Rivas, F. Hernández, J. M. Sancho y C. Núñez (Coord.), Historias de vida en educación: Sujeto, Diálogo, Experiencia. Dipòsit Digital UB.

Medina, C., Jáuregui, A., Hernández, C., González, C. G., Olvera, A., Blas N., Campos, I. y Barquera, S. (2023). Prevalencia de comportamientos del movimiento en población mexicana. Salud Publica Mex., 65(1), 259-267. https://doi.org/10.21149/14754 DOI: https://doi.org/10.21149/14754

Muñoz, J. y Valero, A. (2020). Descansos Activos en el aula. En B. J. Sánchez-Alcaraz, A. Valero, D. Navarro y J. A. Merino (Coord.), Metodologías emergentes en Educación Física: consideraciones teórico-prácticas para docentes (pp. 205-226). Wanceulen Editorial.

Romero-Martínez, J., Menescardi, C., García-Massó, X. y Estevan I. (2024). Efectos de la actividad física durante las clases sobre la alfabetización motriz: una revisión sistemática, Retos, 52, 311-322. https://doi.org/10.47197/retos.v52.100143 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v52.100143

Shamah-Levy, T., Gaona-Pineda, E. B., Cuevas-Nasu, L., Morales-Ruan, C., Valenzuela-Bravo, D. G., Méndez-Gómez, H. I. y Ávila-Arcos, M. A. (2023). Prevalencias de sobrepeso y obesidad en población escolar y adolescente de México. ENSANUT Continua 2020-2022. Salud Publica Mex., 65(1), 218-224. https://doi.org/10.21149/14762 DOI: https://doi.org/10.21149/14762

Villa, O. (09 de septiembre de 2019). Educación Física en México: una carrera de obstáculos. https://criterionoticias.wordpress.com/2019/09/09/educacion-fisica-en-mexico-una-carrera-de-obstaculos/