The construction of play as a teaching object: dilemmas and challenges in school physical education
Main Article Content
Abstract
This paper seeks to share the theoretical-reflexive advances from the research topic “studies on play and gameplay in educational
praxis,” alongside the experiences of guiding pre-professional practice in the Physical Education Degree program at ISEF-UdelaR,
focusing on the teaching of play within the school system. If in “playing for the sake of playing” the teaching intervention is limited
to observing the game, and in “playing for a purpose,” the intervention is such that the essence of play is lost, these dichotomous
perspectives fail to address the issue of how to teach play. It appears necessary to construct play as a teaching object —knowledge within Physical Education—with the teacher acting as a mediator of this cultural capital.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Adorno, T. y Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Madrid: Trotta.
Aisenstein, Á. (1995). Curriculum presente, ciencia ausente. El modelo didáctico de la EF, entre la escuela y la formación docente. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Aisenstein, A., Ganz, N. y Perczyk, J. (2002). La enseñanza del deporte en la escuela. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Administración Nacional de Educación Pública (2022). Marco curricular nacional. Uruguay: ANEP.
Benjamin, W. (2015). Juguetes. Madrid: Casimiro.
Bordenave, J. y Pereira, A. (1982). Estrategias de enseñanza aprendizaje (4° ed.). Petropolis: Vozes.
Bracht, V. (1997). Educação física e aprendizagem social (2° ed.). Porto Alegre: Magister.
Bruner, J. (1997). La educación puerta de la cultura. Madrid: Ed. Visor.
Camilloni, A. & Davini, C. (1996). Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado (2° ed.). Barcelona: Martínez Roca.
Consejo de Educación Inicial y Primaria (2013). Programa de educación inicial y primaria (3° ed.). Montevideo: ANEP.
Chomsky, N. (1969). La responsabilidad de los intelectuales. Buenos Aires: Editorial Galerna.
De Melo Grillo, R., Da Costa Spolaor, G. y Prodócimo, E. (2016). A cultura lúdica e a educação física escolar. Revista Lúdicamente, 5(10), 1-14.
Dupuy, M. (2019). Didáctica para enseñar a jugar en Educación Física desde una perspectiva emancipadora (Tesis inédita de maestría). Universidad de Flores, Ciudad de Buenos Aires.
Dupuy, M. (2021). ¿Qué se pone en juego en la enseñanza del jugar? Revisiones sobre el pensar y el intervenir docente. En L. Gómez Smyth (Coord.); F. Acosta (Ed.), Contribuciones de la educación física al profesorado de Educación Inicial: infancias en juego (pp. 124-145). Buenos Aires: Universidad de Flores. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5955/pm.5955.pdf
Dupuy, M. y Gómez Smyth, L. (2023). La Educación Física en el nivel inicial desde un enfoque sociocultural. Revista Tempos e Espaços em Educação, 16(35). Recuperado de http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v16i35.17683
Fernández, A. (1991). Aprender en casi tan lindo como jugar. Revista E.PSI.B.A Psicopedagogía, 2(1), 74-81.
Freire, P. (1969). ¿Extensión o comunicación? Santiago de Chile: ICIRA.
Freire, P. (1984). Educación como práctica de la Libertad. Río de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogíado oprimido. Río de Janeiro: Paze Terra.
Fromm, E. (1968). Beyond the Chains of Illusion. Nueva York: Holt, Rinehart & Winston.
Garcés, M. (2020). Escuela de aprendices. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Hacia una teoría crítica de la enseñanza (7° ed.). Barcelona: Paidós.
Gómez, L. (2015). Las intervenciones docentes y la construcción de situaciones lúdicas en la Educación Física Infantil (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Barcelona, Barcelona.
Gómez, L. (2020). Los sentidos del jugar en la Educación Física Escolar. Revista Lúdicamente, 9(18), 1-18. Educación Física y Ciencia, 2024, vol. 26, núm. 3, e305, Julio-Septiembre / ISSN-E: 2314-256112
Kemmis, S. (1996). La teoría de la práctica educativa. En W. Carr, Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica (3° ed.). Madrid: Morata.
Nella, J. (2009). El juego. Un contenido inútil. En R. Crisorio y M. Giles, Educación Física. Estudios críticos de Educación Física (1° ed.). La Plata: Al Margen.
Oroño, M. (2014). Configuraciones didácticas en la Educación Física escolar. Las configuraciones didácticas de las prácticas de enseñanza de algunos profesores de Educación Física en escuelas públicas de Maldonado (Tesis de maestría). Universidad Centro Latinoamericano de Economía Humana, Maldonado.
Pavía, V. (2009). Las formas de juego y el modo de jugar que la escuela reproduce. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 25(1), 161-178.
Pavía, V. (Coord.). (2006). Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Buenos Aires: Noveduc.
Pereira, A. (2003). Las tendencias pedagógicas y la práctica educativa en las ciencias de la salud. Cadernos de Saúde Pública, 19(5), 1527-1534.
Peri, A. (2015). Los modelos en Educación Física (Tesis de maestría Ciencias de la Educación. Énfasis en Curriculum y Evaluación). Universidad Católica del Uruguay (UCU), Montevideo, Uruguay.
Rivero, I. (2011). El juego desde la perspectiva de los jugadores: Una investigación para la didáctica del jugar en educación física (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Memoria Académica. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.901/te.901.pdf
Rodríguez, A. (2014). Modelos de orientación que circulan en el ámbito de práctica docente de magisterio y educación física, en las escuelas de práctica de la ciudad de Maldonado (Tesis de Maestría en didáctica de la Educación Superior). Universidad Centro Latinoamericano de Economía Humana, Montevideo, Uruguay.
Rodríguez, L. (2008). La práctica docente en la formación de profesores de educación física. La orientación de la práctica (Tesis de Maestría sin publicar). Universidad ORT, Montevideo, Uruguay.
Roman, M. y Díez, E. (1994). Currículum y enseñanza. Una didáctica centrada en procesos. Madrid: Ed. EOS.
Saredo, F. (2019). El juego en la práctica docente escolar de Educación Física. Repensando el juego y el jugar en la Educación Física escolar. España: Editorial Académica Española.
Sarlé, P. (2008). Enseñar el juego y jugar la enseñanza (2° ed.). Buenos Aires: Paidós.
Sarlé, P. (2011). El juego como espacio cultural, imaginario y didáctico. Revista infancias imágenes, 10(2), 83-91.
Sarni, M. (2011). Modelos didácticos en Educación Física Escolar. Montevideo: UdelaR.
Scheines, G. (2017). Juegos inocentes, Juegos terribles. Buenos Aires: Espíritu Guerrero.
Soares, C. (1996). Educação Fisica escolar: Conhecimento e especificidade. Revista Paulista Educação Fisica, 2, 6-12.
Villa, M. E., Nella, J., Taladriz, C. y Aldao, J. (2020). Una teoría del juego en la Educación: Tras su dimensión estética, ética y política. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. (Estudios / Investigaciones; 72). Recuperado de https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/159
Villa, M. E., Taladriz, C. y Diaz, J. (2023). Entre enseñar juego y dar juego diferencias y análisis posibles de la función enseñante. Revista Lúdicamente, 11(23), 1-8.