The curricular plot in 40 years of democracy: meanings and debates
Main Article Content
Abstract
The objective of this presentation is to identify, analyze and problematize the discourses that formed the curriculum in these 40 years of democracy. Particularly, to give an account of how the ways of thinking about pedagogical management and an idea of citizenship configure certain ways of constituting what can be said about current curricular policy and a way of thinking about the democratic act around school matters.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Aisenstein, A. (2006). Fragmentos del discurso pedagógico. En P. Scharagrodsky y A. Aisenstein (2006), Tras las huellas de la Educación Física escolar (pp. 19-73). Buenos Aires: Prometeo.
Bernstein, B. (1998). Pedagogía, control simbólico e intelectual. Madrid: Morata.
Bordoli, E. (2013). Revisitando la enseñanza y lo curricular. Apuntes para pensar la igualdad. En M. Southwell y A. Romano (comps.), La escuela y lo justo. Ensayos acerca de la medida de lo posible (pp.179-211). Buenos Aires: UNIPE, Editorial universitaria.
Deleuze, G. (2014). Post-scriptum sobre las sociedades de control. En G. Deleuze, Conversaciones. Valencia: Pre-Textos.
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires [DGCyE] (1995). Módulo 0. La Plata.
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires [DGCyE] (2006). Diseño Curricular para la Educación Secundaria, 1°año ESB, La Plata. Recuperado de http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/documentosdescarga/secundaria1.pdf
Dirección General de Cultura y Educación de la provincia de Buenos Aires [DGCyE] (2010). Diseño Curricular para la Educación Secundaria, 4°año, La Plata. Recuperado de https://abc.gob.ar/secretarias/sites/default/files/2021-05/Dise%C3%B1o%20Curricular%20%284%29.pdf
Dirección General de Escuelas de Mendoza ([DGEM] (2015). Diseño Curricular provincial. Bachiller en Educación Física. Educación Secundaria Orientada. Mendoza. Recuperado de https://www.mendoza.edu.ar/wp-content/uploads/2016/02/DCP-SECUNDARIO-BACHILLER-EN-EDUCACION-FISICA.pdf
Emiliozzi, M. (2011). Fragmentos de cuerpos despojados: Una arqueología y una genealogía de los discursos del cuerpo en el Diseño Curricular de Educación Física (Tesis de maestría). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.440/te.440.pdf
Emiliozzi. V. (2014). El sujeto como asunto. Las tramas curriculares de la. Educación Física contemporánea. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Emiliozzi, M. V. (2022). Sujeto, enseñanza y educación: sentidos y tensiones en la política curricular argentina (2015-2019). Praxis Educativa, 26(3), 1-21. Recuperado de https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260309
Foucault, M. (2004). Nietzsche, la Genealogía, la Historia. Valencia: Pre-textos.
Foucault, M. (2008). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets.
Grinberg, S. (2006). “Educación y gubernamentalidad en las sociedades de gerenciamiento”. Revista Argentina de Sociología, 4(6), 67-87. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26940605
Grinberg, S. (2011). Gubernamentalidad y educación en tiempos de gerenciamiento. Reflexiones en torno de la experiencia de los dispositivos pedagógicos en contextos de extrema pobreza urbana. En VIII Encuentro de Cátedras de Pedagogía de Universidades Nacionales Argentinas. La Plata. Recuperado de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.971/ev.971.pdf
Grinberg, S. y Levy, E. (2009). Pedagogía, curriculum y subjetividad: entre pasado y futuro. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Ley de Educación Nacional, N°23.145, 1993.
Ley de Educación Nacional, Nº 26.206, 2006.
Ministerio de Educación [ME] (2011). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Educación inicial. Educación Primaria. Educación Secundaria. Argentina: Presidencia de la Nación. Recuperado de https://www.educ.ar/recursos/150199/coleccion-ncleos-de-aprendizajes-prioritarios-nap
Ministerio de Educación [ME]. (2018). Marco para la Implementación de la Secundaria Federal 2030. Argentina: Secretaría de Innovación y Calidad Educativa.Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005895.pdf
Ministerio de Educación de Tucumán [MET] (2015). Diseño curricular Educación Física. Ciclo Básico y Ciclo Orientado. Campo de la formación general. Tucumán: Dirección de Educación Secundaria. Recuperado de https://ciidept.edu.ar/Rimet/archivos/disenio_y_desarrollo_curricular/04-educacionfisica_76pags_FINAL.pdf
Ministerio de Educación y Justicia [MEyJ] (1984). Política educacional en marcha: período 10 de diciembre 1983/84. Buenos Aires.
Pineau, P., Mariño, M., Arata, N., Mercado, B. (2006). El principio del fin. Políticas y memorias de la educación en la última dictadura militar (1976-1983). Buenos Aires: Colihue.
Rocha, L. (2009). Psicomotricidad y educación física. En R. Crisorio y M. Giles, Estudios Críticos de Educación Física. La Plata: Al Margen.
Rocha, L. y Adorni, M. (2021). Neurociencias y educación en la escuela: del capital mental y la educación emocional a la enseñanza. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), 1-13. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570272348068
Rodríguez Giménez, R. (2014). Por una lectura política de la relación cuerpo-educación-enseñanza. Polifonias Revista de Educación,5, 128-143. Recuperado de http://www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/sites/www.polifoniasrevista.unlu.edu.ar/files/site/5%20rodriguez%20gimenez.pdf
Rouse, N. (2003). Identidad, genealogía, historia. En S. Hall y P. du Gay, Cuestiones de identidad cultural (pp. 214-250). Buenos Aires: Amorroutur.
Tiramonti, G. (comp.) (2007). La trama de la desigualdad educativa: mutaciones recientes en la escuela media. Buenos Aires: Manantial.
Tiramonti, G. (2018). 30 años de educación en democracia. Propuesta educativa, 50, 9-23. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1995-77852018000200003&lng=es&tlng=es
Tenti Fanfani, E. (2002). Voz socialización. En C. Altamirano (comp.), Términos críticos de la sociología de la cultura. Buenos Aires: Paidós.
Terigi, F. (2016). Sobre aprendizaje escolar y neurociencias. Propuesta Educativa, 2(46), 50-64. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4030/403049783006.pdf
Villa, E. (2009). Breve historia de la educación física infantil en argentina. En R. Crisorio y M. Giles, Estudios Críticos de Educación Física. La Plata: Al Margen.
Wanschelbaum, C. (2014). La educación durante el gobierno de Raúl Alfonsín (Argentina, 1983-1989). Ciencia, docencia y tecnología, 48, 75-112. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162014000100004&lng=es&tlng=es