Gender Training in Movement. Gender Model at the UACJ and its Development in the Bachelor in Sport Training in Ciudad Juarez
Main Article Content
Abstract
Sport allows a variety of strategies for social use. One of them is to be trained as a relevant pedagogical instrument to constitute a gender perspective. Certainly, this requires an institutional policy which constitutes actions and processes that can influence a university community. In this work, the objective is to analyze how the Gender Policy has been developed at the Universidad Autónoma de Ciudad Juarez, with a descriptive-approach methodology by means of the review of founding and operational documents of said policy and those alternative strategies. The ways through which this process is located within the Sport Training Bachelor Program is discussed, where future Physical Education teachers are trained within a Mexican regional context, struck down by public insecurity and femicides. The work concludes that the areas of opportunity that the gender policy developed at the UACJ have not yet allowed to establish a broad gender culture, in the training element of trainers themselves at the institution.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Acosta, N. (2016). Análisis: competencias de ciudadanía en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (UACJ). Atenas, Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos, octubre-diciembre. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055146014
Alvariñas-Villaverde, M. y Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 154-163. Recuperado de https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
Bourdieu, P. (2007). La dominación masculina (3 ª edición). Barcelona, Anagrama.
Cervantes, E.; Gutiérrez, P. e I. Gutiérrez (2020). Aportes feministas a la investigación educativa con perspectiva de género. En P. Sandoval, E. Cervantes, G. Rojas y L. Galván (Coord.), Investigación educativa con perspectiva de género en Chihuahua (pp. 11-27), Sonora, Qartuppi
Chávez López, R. (2012). Historia de la educación física, México, Trillas
Devís Devís, J., Fuentes Miguel, J. y Sparkes, A. C. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, Núm. 39. 73-90. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie39a03.pdf
Elías, María Esther (2015). La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, EISSN: 1409-4258 Vol. 19(2) mayo-agosto: 285-301. Recuperado de doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.16 URL: http://www.una.ac.cr/educare
Galak, E. (2013). Herbert Spencer y la pedagogía integralista, En V. Varea y E. Galak (Ed.), Cuerpo y educación física. Perspectivas latinoamericanas para pensar la educación de los cuerpos (Pp. 45-66). Buenos Aires: Biblos.
Galak, E. L (2014). Educación del cuerpo y política: concepciones de raza, higienismo y eugenesia en la Educación Física Argentina. Movimento, 20(4), octubre-diciembre, pp. 1543-1562. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=115332898014
Geva, D. (2019). La globalización de género (Trad. Ana Bello). En C. Benzecry, I. A. Reed y M. Krause (Ed.), La teoría social, ahora (pp. 95-126). Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores Argentina.
Gutiérrez, P (2018). Aceptación, reconocimiento y acciones afirmativas para las personas trans en la UACJ. Acoyauh, 60(60), 53-72. Recuperado de http://200.188.0.180/ojs/index.php/acoyauh/article/view/32/25
Juárez, R. y García, J. (2016). Antecedentes del Programa de Entrenamiento Deportivo, en Identificación de la Maestría en Alta Dirección en Cultura Física-UACJ, Mimeo, Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Lara Rodríguez, L.M. (2018). Enunciar conocimiento, reproducir los sexismos y la homofobia. Defensas universitarias del grito “ ¡eeeeeh..., puto!”. Un breve enfoque desde lo poscolonial. En M. E. Flores Treviño y R. M. Gutiérrez (Comp.), Cuerpos, subjetividades y (re) configuraciones de género. Colección Discursos de Fronteras, Tomo III (pp. 213-242). Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Lleixí , T.; Soler, S. y Serra, P (2020). Perspectiva de género en la formación de maestras y maestros de Educación Física. Retos, 37, 634-642. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF) ISSN: Edición impresa: 1579-1726. Edición Web: 1988-2041
Mancera Valencia, F., y Parra Acosta, H. (2017). Inclusión y equidad en la educación superior. El caso de la Universidad Autónoma de Chihuahua. ACOYAUH, 58(58), 18-25. Recuperado de http://200.188.0.180/ojs/index.php/acoyauh/article/view/17
Monárrez Fragoso, J. E. (2019). Feminicidio sexual sistémico: impunidad histórica constante en Ciudad Juárez, victimas y perpetradores. Estado & comunes, Revista de políticas y problemas públicos. N. ° 8, vol. 1, enero-junio, 85-110. https//doi.org/10.37228/ Recuperado de http://revistas.iaen.edu.ec/index.php/estado_comunes/article/view/99
Robles, R. y Sánchez, J. (2020). La transversalización de género en las IES. Un problema político-cultural para el logro de la igualdad. En P. Gutiérrez, E. Cervantes, G. Rojas y L. Galván (Coord.), Investigación educativa con perspectiva de género en Chihuahua (pp. 43-57), Sonora, Qartuppi.
Rojas Blanco, C. (2016). El andamiaje retorico del género. Un conocimiento situado en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2008-2012). Ciudad Juárez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Sánchez-Hernández, N.; Martos-García, D y Soler i Prat, S. (2019). La (re)construcción de la identidad profesional de las profesoras de EF: de la complicidad y la reproducción de las relaciones de género a la disposición al cambio educativo. Revista Complutense de Educación, 30 (3), 879-893.
Sánchez-Hernández, N; Soler i Prat, S; y Martos-García, D. (2020). Pedagogía critica para la concienciación en torno a la discriminación de género y la emancipación de las chicas en educación física, Movimento, Porto Alegre, v. 26, e26035, 2020. Recuperado de DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.91171
Serra Payeras, P; Soler Prat, S; Vilanova Soler, A; e Hinojosa-Alcalde, I. (2019). Masculinización en estudios de las ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts. Educación Física y Deportes, n. º 135, 1.er trimestre (enero-marzo), pp. 9-25 ISSN-1577-4015 Recuperado de DOI: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/1).135.01
Scharagrodsky, P. (2013). Discursos pedagógicos, procesos de escolarización y educación de los cuerpos. En V. Varea y E. Galak (Ed.), Cuerpo y educación física. Perspectivas latinoamericanas para pensar la educación de los cuerpos (Pp. 15-43). Buenos Aires: Biblos.
Varea, V. (2013). En la búsqueda de significaciones culturales de cuerpos en la Educación Física, En V. Varea y E. Galak (Ed.), Cuerpo y educación física. Perspectivas latinoamericanas para pensar la educación de los cuerpos (Pp. 191-209). Buenos Aires: Biblos.
INMUJERES (2007). Modelo de Equidad de Género MEG:2003, Segunda edición. Ciudad de México. Instituto Nacional de las Mujeres. Recuperado de http://www3.uacj.mx/EquidadGenero/Documents/EVIDENCIA%20%2013.pdf
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2011). Guía para la transversalización de la perspectiva de género. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Comisión del Comité de equidad de género. Recuperado de http://www3.uacj.mx/EquidadGenero/Documents/guia%20de%20transversalizacion%20EQUIDAD%20DE%20GENERO-1.pdf
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2011). Competencias Genéricas Sello de la UACJ para la Formación Integral con Enfoque de Género: Diagnóstico de Implementación. Recuperado de http://www3.uacj.mx/sa/ie/Documents/Dise%C3%B1o%20Curricular/Competencias%20Gen%C3%A9ricas%20Sello%20de%20la%20UACJ%20para%20la%20Formaci%C3%B3n%20Integral%20con%20Enfoque%20de%20G%C3%A9nero%20enero-junio%202011.pdf
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2015). Reporte del estudio Diagnóstico de las condiciones de equidad e igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres. Sistema de Gestión de la Equidad de Género. Comité de Equidad de Género. Recuperado de http://www3.uacj.mx/EquidadGenero/Paginas/default.aspx
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2017). Política de Equidad de Género. Recuperado de http://www3.uacj.mx/EquidadGenero/Documents/EVIDENCIA%202%20POLITICA.pdf
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2018). Oferta educativa, Licenciatura en Entrenamiento Deportivo. Recuperado de https://www.uacj.mx/oferta/ICB_LED.html
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2020a). Carta descriptiva Competencias comunicativas con enfoque de género. Recuperado de http://www3.uacj.mx/ICSA/Humanidades/Cartas%20Descriptivas%20de%20Humanidades/HUM%20215600%20Competencias%20Comunicativas.pdf
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (2020b). Carta descriptiva Competencias para el desarrollo humano sustentable. Recuperado de http://www3.uacj.mx/ICSA/DCS/Cartas%20Descriptivas%202018/HUM%20215700%20Competencias%20para%20el%20Desarrollo%20Humano.pdf
Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. (2020c). Carta descriptiva Competencias para el ejercicio de la ciudadanía con enfoque de género. Recuperado de http://www3.uacj.mx/ICSA/DCS/Cartas%20Descriptivas%202018/HUM%20215800%20COMPETENCIAS%20PARA%20EL%20EJERCICIO%20DE%20LA%20CIUDADANIA.pdf