Physical Education and Sport: Bodily Knowledge, Gender and Coloniality

Main Article Content

Fabián Horacio Martins

Abstract

According to the previous study, the processes of selection of sports knowledge to be taught at secondary schools in San Carlos de Bariloche, the teaching teams do not incorporate the knowledge which would be interesting to the student community in everyday life. In this sense, we propose to carry out an investigation of community sports body practices with youth participation, within a collaborative educational research aimed at contributing to the reflexivity of these processes. Taking into account the power disputes structured from the triad gender-race-class oppression, we will analyze their mechanisms of sexual division and the particular characteristics which they present in our region, along with their playful components. In this way, we intend to problematize the student’s trajectories within the debates related to the knowledge to be taught, in order to contribute to the improvement of educational quality in school institutions. Within a descriptive qualitative approach, we set criteria to cover the heterogeneity of the study population, according to the geographic location and the type of management. It could be complemented with standardized techniques that respond to the quantitative model according to the needs of the fieldwork and the purposes of this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martins, F. H. (2020). Physical Education and Sport: Bodily Knowledge, Gender and Coloniality. Educación Física Y Ciencia, 22(4), e152. https://doi.org/10.24215/23142561e152
Section
Articles

References

Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha polí­tica. Hacia una teorí­a performativa de la asamblea. Buenos Aires: PAIDÓS.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los lí­mites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Bourdieu, P. (2003). La objetivación participante. Traducido del francés por Paula Miguel. L'objectivation participante. Actes de la rechenhe en sciences sociales, N º 150, (43-58). Recuperado de: https://campus.fahce.unlp.edu.ar/mod/resource/view.php?id=448855

Bourdieu, P. (1985) ¿Qué significa hablar? Economí­a de los intercambios lingüí­sticos. Madrid: Akal.

Clifford, J. (1991/1998). La autoridad etnográfica. En Geertz y Clifford (Eds.). El surgimiento de la antropologí­a posmoderna (pp.141-170). Barcelona: Gedisa

Femení­as, M. (2019). Itinerarios de la teorí­a feminista y de género. Algunas cuestiones histórico-conceptuales. Universidad Nacional de Quilmes. Recuperado de: http://www.unq.edu.ar/advf/documentos/5cf00faf7c05d.pdf

Foucault, M. (1984/2003). Historia de la sexualidad. 2. El uso de los placeres. Buenos Aires: siglo veintiuno editores.

Guelman y Palumbo (2018). Pedagogí­as descolonizadoras. Formación en el trabajo en los movimientos populares. Buenos Aires: El Colectivo, CLACSO.

Lugones, M. (2017). Colonialidad y género: hacia un feminismo descolonial. En Mignolo (Ed.). Género y descolonialidad(pp. 13-42). Buenos Aires: Ediciones del signo.

Martins, Fabián H. (septiembre-octubre, 2019) ¿Qué hacemos con los deportes en las escuelas secundarias rionegrinas? Trabajo presentado en 13 Congreso Argentino de Educación Fí­sica y Ciencias. Universidad Nacional de La Plata. La Plata. Resumen recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.12777/ev.12777.pdf

Ron, O. (2003). El Campo de la Educación Fí­sica. En Bracht y Crisorio (Eds.). La Educación Fí­sica en Argentina y Brasil. Identidad, desafí­os, perspectivas (pp. 59-73). La Plata: Al Margen.

Segato, R. (2015). La crí­tica de la colonialidad en ocho ensayos y una antropologí­a por demanda. Buenos Aires: Prometeo.

Suárez, D. (2012). Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares. En Sverdlick (Ed.). La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y de acción (pp. 71-110). Buenos Aires: Novedades Educativas.

Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Revista Debate Feminista N ° 52, (1–17). Recuperado de: http://www.debatefeminista.cieg.unam.mx/wp-content/uploads/2016/12/articulos/052_completo.pdf