Teaching strategies in subjects related to health of the Physical Education Course of Studies of FaHCE-UNLP

Main Article Content

Sofía Gárgano

Abstract

University education is currently in a changing context and must meet new social demands. Within this framework, we seek to understand the assessment of teachers and students on teaching strategies in matters related to health in the FaHCE-UNLP Physical Education Course of Studies. We aim to know which strategies are used more frequently, which ones are preferred and which are rejected, to see why certain teaching strategies are more appreciated than others and to understand the needs of students and teachers based on their experiences as learners or as teachers. The methodology is mixed, concurrent triangulation design. On the one hand, the quantitative aspects are descriptive, non-experimental and transversal design. On the other hand, the qualitative aspects are phenomenological design, non-probabilistic or directed sample. Interviews and questionnaires were used for data collection. The results were analyzed using the SPSS and Atlas.ti programs. The experience of students and teachers indicates that the teaching strategies required are those aimed at practical action in different contexts and training and development of operational skills. The integration between these strategies and those that seek to assimilate knowledge and cognitive development should be increased.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gárgano, S. (2019). Teaching strategies in subjects related to health of the Physical Education Course of Studies of FaHCE-UNLP. Educación Física Y Ciencia, 21(4), e099. https://doi.org/10.24215/23142561e099
Section
Articles

References

Álvarez Rojo, V., Azcárate Goded, P., Garcí­a Jiménez, E., Gil Flores, J., Ibarra Saiz, M., Rodrí­guez Gómez, G., Rodrí­guez Santero, J., Serradó Vallés, A. y Valverde Mací­as, A. (2001). Investigación sobre educación universitaria. Revista de Investigación Educativa, 19(2), 615-631. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/69064/INVESTIGACI%C3%93N%20SOBRE%20EDUCACI%C3%93N%20UNIVERSITARIA.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Berbén, A. B. G., de la Fuente, J., Bení­tez, J. L. y Fernández Cabezas, M. (9 a 12 de mayo de 2007). Análisis de las preferencias de enseñanza del profesorado en formación. III Congreso Internacional de Formación del Profesorado. En: Romero López, M. A., Gámiz Sánchez, V. A. y Crisol Moya, E. (Coords.). III Congreso Internacional de Formación del Profesorado. Innovación, Formación y Profesionalización educativa. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Francisco_Alcaide/publication/283321476_Modelos_para_la_formacion_inicial_del_profesorado_de_Secundaria_segun_los_aspirantes_de_Ciencias/links/5633486608ae242468db8656/Modelos-para-la-formacion-inicial-del-profesorado-de-Secundaria-segun-los-aspirantes-de-Ciencias.pdf.

Colina Colina, L. (2007). La investigación en la educación superior y su aplicabilidad social. Laurus, 13(25), 330-353. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/761/76111479016.pdf.

Davini, M. C. (2008). Métodos de enseñanza. Didáctica general para maestros y profesores. Buenos Aires, Argentina: Santillana. Recuperado de https://practicasdelaen2.files.wordpress.com/2013/04/mc3a9todos-de-ensec3b1anza-davini.pdf.

Fernández, M. y López Medero, N. (2012). Prácticas pedagógicas y trayectorias formativas en el campo de la formación docente universitaria en Educación Fí­sica. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/62177.

Hernández Pina, F., Arán Jara, A. y Salmerón Pérez, H. (2012). Enfoques de aprendizaje y metodologí­as de enseñanza en la universidad. Revista Iberoamericana de Educación, 60(3), 1-12. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1299.

Hernández Sampieri, R. H., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2006). Metodologí­a de la investigación. Recuperado de https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodologí­a de la investigación. (6a edición). México D. F: McGraw-Hill. Recuperado de http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Hurtado, G. E. (2014). ¿Cuáles son las tendencias en las metodologí­as de enseñanza de la última década en iberoamérica? Revista cientí­fica, 1(18), 86-99. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/revcie/article/viewFile/5564/7078.

Merellano-Navarro, E., Almonacid-Fierro, A., Moreno-Doña, A. y Castro-Jaque, C. (2016). Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes? Educ. Pesqui., São Paulo, 42(4), 937-952. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ep/v42n4/1517-9702-ep-42-04-0937.pdf.

Moreno Olivos, T. (2009). La evaluación del aprendizaje en la universidad. Tensiones, contradicciones y desafí­os. RMIE, 14(41), 563-591. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662009000200010.

Robledo Ramón, P., Garcí­a Sánchez, J. N., Dí­ez González, C., Álvarez Fernández, M. L., Marbán Pérez, J. M., de Caso Fuentes, A. M., Fidalgo Redondo, R., Arias Gundí­n, O. y Pacheco Sanz, D. I. (2010). Estilos de pensamiento y aprendizaje en estudiantes de magisterio y psicopedagogí­a: diferencias según curso y especialidad. Escritos de Psicologí­a, 3(3), 27-36. Doi: https://10.5231/psy.writ.2010.0707.

Salicetti Fonseca, A. (2009). Valoración de diferentes opciones y estrategias metodológicas empleadas en la formación de maestros especialistas en educación fí­sica (Tesis doctoral). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=69939.

Sander, P., Stevenson, K., King, M. y Coates, D. (2000) University Students' Expectations of Teaching. Studies in Higher Education, 25(3), 309-323. Doi: https://10.1080/03075070050193433.

Vera Carrasco, O. (2016). El nuevo modelo docente universitario en medicina. Cuadernos Hospital de Clí­nicas, 57(1), 59-64. Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?pid=S1652-67762016000100009&script=sci_arttext.

Most read articles by the same author(s)