Developmentalism and Humanism with a socio-critical vision: pedagogical tendencies in conflict in the Argentine Physical Education of the initial level

Main Article Content

Daniela Mansi

Abstract

This article finds its bases in the Master Thesis in Physical Activity and Sport of the University of Flores entitled Historical Construction of the Argentine Physical Education of the Initial Level. The research has been based on the methodological assumptions of qualitative research, framed in an interpretative approach. The method is finalist-intentional, recording and producing analyzes of the documented historical facts obtained from our data sources, such as books, articles published in the Stadium editorial and competent research in the didactics of Physical Education of the initial level in Argentina. Our aim is to analyze and characterize two of the ideological perspectives that our research has thrown as part of its results: the developmental vision and the humanistic vision with a socio-critical sense of Physical Education at the initial level in Argentina. In relation to this, we will generate a theoretical framework with critical educational theories, trying to further characterize the ideological discourses to be developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mansi, D. (2019). Developmentalism and Humanism with a socio-critical vision: pedagogical tendencies in conflict in the Argentine Physical Education of the initial level. Educación Física Y Ciencia, 21(3), e088. https://doi.org/10.24215/23142561e088
Section
Articles

References

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Unicef Comité Español.

Bourdieu, P. (1990). Sociologí­a y cultura. España: Grijalbo

Bracht, V. (1996) Educación Fí­sica y Aprendizaje Social. Córdoba: Vélez Sarsfield.

Campione, D. (2007) Para leer a Gramsci. Buenos Aires: CCC.

Denzin, N. y Lincoln, Y. (2011). Manual de investigación cualitativa. Volúmen I. Barcelona: Gedisa.

Falkenbach, A., Drexsler, G., Werle, V. (2006). Investigando a acao Pedagógica de Educacao Fí­sica na Educacao Infantil. Movimento, 12(1), 81-103.

Giraldes, M. y Porstein, A. (1976). El olvidado nivel preescolar. Revista Stadium, 60(10), 45-48

Giroux, H. (1990) Los Profesores como intelectuales. Hacia una pedagogí­a crí­tica del aprendizaje. Buenos Aires: Paidós.

Gómez, L. (2015) Las intervenciones docentes y la construcción de situaciones lúdicas en la Educación Fí­sica Infantil. (Tesis inédita de doctorado). Universitat de Barcelona, España.

Gómez, S. (2017) A 80 años de Antonio Gramsci. Reflexiones polí­ticas y educativas sobre un legado inagotable. Movimento-revista de educação, 4(6), 07-33.

González, L., y Gómez, J. (1978). La educación fí­sica en la primera infancia. Buenos Aires: Stadium.

Gramsci, A. (1975). La formación de los intelectuales. México: Grijalbo.

Gramsci, A. (1981). Cuadernos de la cárcel. México: Ediciones Era.

Gramsci, A. (2009). Bajo la mole. Fragmentos de civilización. Madrid: Ediciones Sequitur.

Le Boulch, J. (1978). Hacia una ciencia del movimiento humano. Introducción a la psikokinética. Buenos Aires: PAIDÓS.

Marrazo, T. y B. de Marrazo, M. (1970). Guí­a de educación fí­sica para los jardines de infantes. Baterí­a de planes para los niveles de cuatro y cinco años. Buenos Aires: Ciordia

Morgenstern, S. (1991). Antonio Gramsci: hegemoní­a y educación. En F. Gómez de Castro, Socialismo y Sistema Educativo. Madrid: UNED.

Paví­a, V. (2006) Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Buenos Aires: Siglo XXI

Rivero, I. (2011). El juego en las planificaciones de Educación Fí­sica. Intencionalidad educativa y prácticas docentes. Buenos Aires: Noveduc

Samaja, J. (1999). Epistemologí­a y Metodologí­a. Elementos para una teorí­a de la investigación cientí­fica. Buenos Aires: Eudeba.

Silva, M. S., y Bracht, (2012). Na pista de práticas e professores innovadores na educacao fí­sica escolar. Kinesis, 30(1), 75-88.

Villa, M. E. (2015). Psicomotricidad. Educación Psicomotriz. En C. Carballo (Coord), Diccionario Crí­tico de la Educación Fí­sica Académica. Rastreo y análisis de los debates y tensiones del campo académico de la educación fí­sica en Argentina (págs. 380-384). Buenos Aires: prometeo.

Ynoub, R. (2014). Cuestión de método. Aportes para una metodologí­a crí­tica. Tomo I. México D.F: CENGAGE Learning.