Perceived Locus of Causality in Mexican adolescents. Gender Comparisons

Main Article Content

Judith Margarita Rodriguez Villalobos
Martha Ornelas Contreras
Luis Humberto Ornelas Contreras
Miguel Conchas Ramírez
Yunuen Socorro Rangel Ledezma

Abstract

The aim of this research was to compare the profiles of motivation towards Physical Education classes of Mexican high school students. The total sample was 549 subjects; 256 women and 293 men, with an average age of 12.9 years (SD = 0.9) and 12.8 years (SD = 1.0) respectively. The study was a quantitative approach with a survey descriptive design. In the results of the multivariate analysis of variance, followed by the univariate analysis of variance, it was found that men report higher levels of intrinsic motivation (F = 5.27, p <0.05), integrated regulation (F = 6). , 74, p <, 01), identified regulation (F = 3.96, p <, 05) and introjected regulation (F = 12.28, p <, 001) than women and without significant differences with respect to external regulation and demotivation. Therefore, as manifesting lower levels of motivation, women have a higher risk of abandoning physical activity than men.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodriguez Villalobos, J. M., Ornelas Contreras, M., Ornelas Contreras, L. H., Conchas Ramírez, M., & Rangel Ledezma, Y. S. (2019). Perceived Locus of Causality in Mexican adolescents. Gender Comparisons. Educación Física Y Ciencia, 21(2), e077. https://doi.org/10.24215/23142561e077
Section
Articles

References

Azofeifa, C. A. (2018). Comparación entre los motivos para la práctica de la actividad fí­sica según el género y el tiempo de práctica en un grupo de estudiantes. MH Salud, 14(2), 1-14.

Baños, R., Ortiz-Camacho, M. d. M., Baena-Extremera, A., & Zamarripa, J. (2018). Efecto del género del docente en la importancia de la Educación Fí­sica, clima motivacional, comportamientos disruptivos, la intención de práctica futura y rendimiento académico. Retos, 33, 252-257.

Blanco, H. , Ornelas, M. , Tristán, J. L. , Cocca, A. , Mayorga-Vega, D. , López-Walle, J. & Viciana, J. (2013). Editor for creating and applying computerise surveys. Procedia Social and Behavioral Sciences, 106, 935-940. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.105

Cabello, A., Moyano, M., & Tabernero, C. (2018). Procesos psicosociales en Educación Fí­sica: actitudes, estrategias y clima motivacional percibido. Retos, 34, 19-24.

Ferriz, R. , González-Cutre, D. & Sicilia, Á. (2015). Revisión de la Escala del Locus Percibido de Causalidad (PLOC) para la inclusión de la medida de la regulación integrada en educación fí­sica. Revista de psicologí­a del deporte, 24(2), 329-338.

Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., Brito, J., & Martí­nez, H. (2017). Influencia de la motivación y del flow disposicional sobre la intención de realizar actividad fí­sico-deportiva en adolescentes de cuatro paí­ses. Retos, 31, 46-51.

Gondim, F. J. & Lessa, I. (2005). Prevalência e fatores associados ao sedentarismo no lazer em adultos Prevalence and variables associated with leisure-time sedentary lifestyle in adults. Cadernos de Saúde Pública, 21(3), 870-877. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2005000300021

González-Cutre, D., Sicilia, Á. & Moreno, J. A. (2011). Un estudio cuasi-experimental de los efectos del clima motivador tarea en las clases de Educación Fí­sica. Revista de Educación (356), 677-700. doi: https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-356-056

Goudas, M., Biddle, S. & Fox, K. (1994). Perceived locus of causality, goal orientations, and perceived competence in school physical education classes. British Journal of Educational Psychology, 64(3), 453-463.

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Sánchez-Fuentes, J. A. & Martí­nez-Molina, M. (2014). Perfiles motivacionales de apoyo a la autonomí­a, autodeterminación, satisfacción, importancia de la educación fí­sica e intención de práctica fí­sica en tiempo libre. Cuadernos de Psicologí­a del Deporte, 14(2), 59-70.

Gutierrez, M. (2017). Efecto de las actitudes hacia la Educación Fí­sica sobre los motivos de práctica deportiva fuera del horario escolar. Sportis. Scientific Technical Journal, 3(1), 123-140.

Hernández, R. , Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodologí­a de la investigación. México: McGraw- Hill.

Lavielle, P. , Pineda, V. , Jáuregui, O. & Castillo, M. (2014). Actividad fí­sica y sedentarismo: Determinantes sociodemográficos, familiares y su impacto en la salud del adolescente. Revista de salud pública, 16(2), 161-172.

Lim, B. S. C. & Wang, C. K. J. (2009). Perceived autonomy support, behavioural regulations in physical education and physical activity intention. Psychology of Sport and Exercise, 10(1), 52-60. doi: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.06.003

Lonsdale, C., Sabiston, C. M., Taylor, I. M. & Ntoumanis, N. (2011). Measuring student motivation for physical education: examining the psychometric properties of the perceived locus of causality questionnaire and the situational motivation scale. Psychology of Sport and Exercise, 12(3), 284-292. doi: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2010.11.003

McDonald, J. D. (2008). Measuring personality constructs: The advantages and disadvantages of self-reports, informant reports and behavioural assessments. Enquire, 1(1), 75-94.

Moreno, J. A. , González-Cutre, D. & Chillón, M. (2009). Preliminary validation in Spanish of a scale designed to measure motivation in physical education classes: the Perceived Locus of Causality (PLOC) Scale. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 327-337.

Moreno, J. A. , Parra, N. & González-Cutre, D. (2008). Influencia del apoyo a la autonomí­a, las metas sociales y la relación con los demás sobre la desmotivación en educación fí­sica. Psicothema, 20(4), 636-641.

Murcia, J. A., Galindo, M. C. & Villodre, N. A. (2006). Actitudes hacia la práctica fí­sico-deportiva según el sexo del practicante. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2(3), 20-43. doi: https://doi.org/10.5232/ricyde2006.00302

Sallis, J. F., Zakarian, J. M., Hovell, M. F. & Hofstetter, C. R. (1996). Ethnic, socioeconomic, and sex differences in physical activity among adolescents. Journal of clinical epidemiology, 49(2), 125-134.

Trigueros, R., Sicilia, Á., Alcaraz-Ibáñez, M. & Dumitru, D. C. (2017). Adaptación y validación española de la escala revisada del locus percibido de causalidad (PLOC-R) en educación fí­sica. Cuadernos de Psicologí­a del Deporte, 17(1), 25-32.

Trost, S. G., Pate, R. R., Sallis, J. F., Freedson, P. S., Taylor, W. C., Dowda, M. & Sirard, J. (2002). Age and gender differences in objectively measured physical activity in youth. Medicine and science in sports and exercise, 34(2), 350-355.

Wilson-Escalante, L. K. , Sánchez-Rodrí­guez, M. A. & Mendoza-Núñez, V. M. (2009). Sedentarismo como factor de riesgo de trastornos depresivos en adultos mayores. Un estudio exploratorio. Revista de la Facultad de Medicina UNAM, 52(6), 244-247.