Incremento del dominio conceptual escolar con base en la interdisciplinariedad
Main Article Content
Abstract
This article excerpted from the Interdisciplinary Research of Physical Education and Natural Sciences to improve learning in third grade Basic Education made in Universidad de la Costa (Colombia) 2013 and 2014, in order to publicize the improved conceptual results in Learning of Natural Sciences and Physical Education. As a methodological tool, interdisciplinary applied in this research was based on the conceptual contributions of Fogarty expressed in his book Ten Ways to Integrated Curriculum. Educational Leadership Study 1991, and the Interdisciplinary Models, developed by Cone Theresa, Peter Werner, Stephen Cone, for teaching Physical Education. 42 students participated in the study which led to the conclusion that the working hypothesis was accomplished, because the effectiveness of interdisciplinary between Physical Education and Natural Sciences was improved evidenced by girls’ improvement in the domain of the basic concepts of both disciplines. It can be further concluded that the interdisciplinary class allows a better working environment, more rewarding for teachers and students because it generates greater motivation that results in a learning sense and meaning. We have thought of expanding the scope of research in Barranquilla-Colombia with the aim of including a greater number of educational institutions and different levels, which would allow for a more general diagnosis. Also this research could be implemented in other areas of the curriculum such as Social Sciences, Mathematics and Aesthetics and the elementary school teacher could be updated in interdisciplinary, so that this type of methodological tools can be used in school.
Downloads
Article Details
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Campo, G., Juegos pedagógicos y tradicionales, Ed. Kinesis, Armenia, (1997).
Campo, Gladys, El juego en la Educación Física básica: juegos pedagógicos y tradicionales. Editorial kinesis, Armenia (2000).
Cone, T.P.,Werner, P.,Cone, S.L., y Woods, A.M. (1998) Interdisciplinary teaching through physical Education.. Champaign.II. Human Kinetics.
Carvajal, Y., Interdisciplinariedad desafío para la educación superior y la investigación, Luna Azul, No 31, ISSN 1909-2474, Manizales, (2010).
Conde, J.; Arteaga, M.; Viciano, V., Interdisciplinariedad de las áreas en educación primaria, la Educación Física refuerzo del área de lengua castellana y literatura, Apuntes, No 51, Educación Física y deporte, Andalucía, (2011).
Conde, J. Cardenas, D. Torres, E. La concepción del profesorado sobre los factores que influyen en l tratamiento interdisciplinar de la Educación Física en Primaria. (2015)
Cone, T. Werner, P. Cone, S, Interdisciplinary Elemntary PHysical Eucacation.- Human Kinetics. (1998)
Cone, S. Cone, T. The Interdisciplinary puzzle. Putting the pieces all together.-Teaching Elementary Physical Education (1999) 10 (1) 8-11.-
Cortes, Ana María, La interdisciplinariedad en la educación universitaria, Anuario No 10, Buenos Aires, (2008).
Floriani, Dimas, Interdisciplinariedad: teoría y práctica en la investigación y la enseñanza, Formación Ambiental, v.10, n.23, PNUMA, México. (1998).
Fogarty, Robin, Ten ways to integrated curriculum, Educational leadership, No 49, Oregon, (1991).
Frega, Ana, Interdisciplinariedad, enfoque didáctico para la educación general, Ed. Bonun, Buenos Aires, (2007).
García, Herminia, La danza en la escuela, ed. INDEX, ISBN: 9788487339599, Barcelona, (1997).
Gardner, Howard. Estructuras de la Mente. La Teoría de las Inteligencias Múltiples, Fondo de Cultura Económica (1998)
Gessell, Arnold, El niño de 7 y 8 años, Ed. Paidós, Buenos Aires, (1978).
González, M.; Rueda, J., Investigación interdisciplinaria: urdimbres y tramas, Ed. Aula Abierta Magisterio, Bogotá, (2011).
Huizinga, Josep., Homo ludens, Ed. Fondo de cultura económica, México, (1943).
INSTECO, Proyecto educativo Institucional, (2010).
Institución educativa María Antonia Penagos, Plan de estudios del área de Ciencias Naturales, Departamento de Ciencias, Palmira,(2009).
Larroyo, Francisco, Historia general de la pedagogía, Ed. Padua, México, (1986).
Lleixá, Teresa, Desarrollo curricular para primer ciclo: Educación Física en primaria. Ed. Paidotribo, España, (1991).
Men, Marco general programas curriculares de Educación Física recreación y deportes, (1986).
Méndez, A.; Méndez, C., Los juegos en el currículum de Educación Física: más de mil juegos para el desarrollo motor, Ed. Paidotribo, Barcelona, (2004)
Méndez, Antonio, López, Gloria, Sierra, Beatriz y Arismendieta.- Competencias Básicas: Sobre la exclusión de la competencia motriz y las aportaciones desde la Educación Física (2009).-
Meriño, F.; Cabezas, M.; La interdisciplinariedad en la formación inicial del maestro primario, Cuadernillo de educación y desarrollo, Vol. 3, No 29, La Habana, (2011).
Mertz, R.; Aranda, T., La formación docente reflexiva: perspectiva interdisciplinaria en Educación Física, Revista electrónica en investigación y docencia (REID), Brasil, (2010).
Ministerio de Educación Nacional, Lineamientos curriculares: Educación Física recreación y deporte, áreas obligatorias y fundamentales, Cooperativa editorial, Magisterio, Bogotá. (2000).
Muñoz, L.; Yovanovic, D., Programa curricular de Educación Física para preescolar, Copy graficas del Huila, Huila, (1996).
Nunes, Paulo, Educación lúdica: técnicas y juegos pedagógicos, editorial San Pablo, Brasil (1998).
Parlebas, Pierre, Problema teórico y crisis actual de la Educación Física, Revista Educación Física, Buenos aires, (1997).
Peter, Schreiner, Entrenamiento de la coordinación en el fútbol, Ed. Paidotribo, Barcelona, (2002).
Piaget, Jean, El nacimiento de la inteligencia en el niño, Ed. Aguilar, Madrid, (1969).
Piaget, Jean, Estudio de psicología genética, Ed. EMECE, Buenos Aires, (1973).
Pinzon, Marjorie, et al., Los caminos del saber: Ciencias 3, Ed. Santillana, Bogotá, (2014)
Pupo, De la Rosa, Leyva, N. La clase de Educación Física para estimular el cálculo matemático..
Ribes, Dolores, El juego infantil y su metodología. Eduforma ediciones de la U Bogotá (2011).
Romero, Gilda, Bases para la elaboración del programa de Educación Física, Ministerio de educación de la provincia de Buenos Aires, La Plata, (1963).
Salamanca, Magda, et al., Ciencias para pensar, Ed. Norma, Bogotá, (2011).
Sasano, Miguel, Cuerpo, tiempo y espacio: principios básicos de la psicomotricidad, Ed. Stadium, Buenos Aires. (2000).
Suiero, Victoria. La Relación Historia Literatura en la Formación del Profesorado de Humanidades. 2004.
Strauss, A.; Corbin, j., Bases de la investigación cualitativa, Ed. Universidad de Antioquia, Medellín, (2002).
Tamayo, Mario, Y Tamayo. El proceso de la Investigación Científica.- Quinta Edición. México. (2011).-
Vigostky, L., El desarrollo de los procesos psicológicos superiores, Ed. Critica, Barcelona, (1979).
Villarini, Ángel. El Currículo Orientado al Desarrollo Humano Integral. (1997)
Zabala, Antoni, et al., Como trabajar los contenidos procedimentales en el aula, Ed. GRAÓ de IRIF, SL, Barcelona, (2000).
Zapata, O.; Aquino. F., Psicopedagogía de la educación motriz en la etapa del aprendizaje escolar, Ed. Trilla, México, (1986).