History of the journal Educación Física y Ciencia: a bibliometric approach
Main Article Content
Abstract
The aim was to carry out an historic-bibliometric analysis of Educación Física y Ciencia during the period 1995-2019, focused on productivity, topics and collaborations aspects. Thus, all documents published in the journal were accessed, compiling their bibliographic information in the Endnote X9 program, together with their field of knowledge, number of authors, their affiliation and country. Data was exported to Excel 2019 program for its statistical analysis. Single- and co-authored articles, the mean of authors/article, and the percentage of collaboration were also calculated. There were found 281 documents, published mainly during the period 2015-2019. Sociology was the most represented field of science (28,5%). The period 2015-2019 showed a significant increase in the amount of authors, institutions, countries and percentage of collaboration. In conclusion, Educación Física y Ciencia has gone through two stages. First stage (1995-2014) was characterized by an irregular publication,
mainly produced by the UNLP and reflecting the social and political changes occurred in the UNLP
and the Higher Education in Argentina. In the second stage (2015-2019) there was an editorial
opening, leading to the growth of the journal, as well as the improvement of its visibility and the increase of collaborations.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This magazine is available in open access under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
References
Achucarro, S. y Camblor, E. (2014). Editorial. Educación Física y Ciencia, 16(1), 1.
Agencia Española de Normalización (2013). ISO 690:2103. Información y documentación. Directrices
para la redacción de referencias bibliográficas y de citas de recursos de información. Madrid: AENOR.
Andrade, D. C., López, B. A., Ramírez-Campillo, R., Beltrán, A. R. y Rodríguez, R. P. (2013). Bibliometric
analysis of South American research in sports science from 1970 to 2012. Motriz, 19(4), 783-791.
http://dx.doi.org/10.1590/S1980-65742013000400017 DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-65742013000400017
Arteaga-Livias, K., Panduro-Correa, V., Mandujano-Valdivieso, L. y Dámaso-Mata, B. (2019). Endogamia
editorial en la Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública. Revista Peruana de
Medicina Experimental y Salud Pública, 36(4), 710-712. DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2019.364.4739
Ballestero Umaña, C., Chaves Castro, K., Lobo Di Palma, J. y Román Mora, A. L. (2013). Educación
Física en América Latina: Costa Rica. Actividad física y ciencias, 15(1), 1-31.
Barba, F. E. (1972). Nota sobre los orígenes de la Universidad de La Plata. Trabajos y comunicaciones, 21,
-32.
Barba, F. E. (1998). La Universidad Nacional de La Plata en su centenario: 1897-1997. La Plata:
Universidad Nacional de La Plata.
Cândido, C. M., Ferreira, M. A., de Oliveira, A. P. y de Assis, M. R. (2021). Educação física e mídia: Estudo
bibliométrico na web ofscience de 1945-2019. Movimento, 27. https://doi.org/
22456/1982-8918.102377
Cantó Alcaraz, R. (2008). Acerca de la calidad científica de la revista y el control de la endogamia.
RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 4(10).
Carballo, C. (2010). Algunas tensiones en el campo de la Educación Física en Argentina. En G. Cachorro
& C. Salazar (Eds.), Educación Física Argenmex: temas y posiciones. La Plata: Facultad de
Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado el
/11/2021 de http://www.argenmex.fahce.unlp.edu.ar/1.-educacion-fisica-cultura-fisica-cuerpo-ycultura/
-algunas-tensiones-en-el-campo-de-la-educacion-fisica-en-argentina
Coimbra, D. R., Dominski, F. H., Correia, C. K. y Andrade, A. (2019). Scientificproduction in
sportssciencejournals: Bibliometricanalysis. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 25(1), 88-93.
https://doi.org/10.1590/1517-869220192501208554 DOI: https://doi.org/10.1590/1517-869220192501208554
Comité Editorial (1995). Editorial. Educación Física Y Ciencia, 1(-), 1-2.
Comité Editorial (2002/2003). Editorial. Educación Física y Ciencia, 6(-), 1-2.
Comité Editorial (2004/2005). Editorial. Educación Física y Ciencia, 7(-), 1-3. DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2023.v7i1.pp3
Comité Editorial (2008). Editorial. Educación Física y Ciencia, 10(-), 7-8. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2991
Comité Editorial (2013). Editorial. Educación Física y Ciencia, 15(1), 1. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.efyd.11171
Contecha Carrillo, L. F. (1999). La Educación Física y el Deporte en Colombia. Una historia. Lecturas:
Educación Física y Deportes, 4(17).
Diodato, V. P. (2012). Dictionary of bibliometrics. New York: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203714133
Educación Física y Ciencia (2021a). Archivos. Recuperado el 10/11/2021 de https://
efyc.fahce.unlp.edu.ar/issue/archive/2
Educación Física y Ciencia (2021b). Sobre la revista. Recuperado el 10/11/2021 de https:// DOI: https://doi.org/10.14201/art20211011119
www.efyc.fahce.unlp.edu.ar/about
Educación Física, Experiencias e Investigaciones (EFEI) (2021). Sobre EFEI. Recuperado el 16/11/2021
de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/revistaefei/pages/view/sobre_efei
Felipe, C. (2018). Políticas académicas y estrategias de legitimación disciplinar de la Educación Física en la
Universidad Nacional de La Plata (1992-2004). (Tesis de posgrado), Universidad Nacional de La
Plata, La Plata.
Felipe, C. (2019). Políticas de revisión curricular en Educación Física de la Universidad Nacional de La DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e098
Plata. Argentina, 1998. Educación Física y Ciencia, 21(4), e098.
Finocchio, S., Ginestet, M., Legarralde, M., Marcantonio, F. y Stagno, L. (2001). Facultad de
Humanidades y Ciencias de la Educación: Documentos y notas para su historia. La Plata: UNLP.
Galdona Aladro, L. (2014). Evolución histórica de la educación física durante la república neocolonial en
Cuba. Lecturas: Educación Física y Deportes, 19(191).
Gambarotta, E. M. y Galak, E. L. (2012). Educación de los cuerpos: crítica de la reproducción social y de las
potencialidades de su transformación en el marco de la Educación Física. Estudios Pedagógicos,
(Valdivia), 38 (ESPECIAL), 67-87.
Garcia de Fanelli, A. M. (1997). La Reforma de la Educación Superior en la Argentina: entre el Mercado, la
Regulación Estatal y la Lógica de las Instituciones. NUPES. Universidade de São Paulo.
González de Álvarez, M. L. (2021). Porf. Osmar Arnaldo Mendoza. Una vida dedicada a la Educación
Física y el deporte en la UNT y en Tucumán. http://catdir.loc.gov/catdir/toc/
gc01/9789871366866.pdf
Gordillo, C. (2018). Evolución y futuro de la colección SciELO Argentina. Recuperado el 16/11/2021, de
https://www.scielo20.org/redescielo/wp-content/uploads/sites/2/2018/09/Informe-SciELOArgentina.
Harding, A. I. S., Fajardo, P. E. y Berenguer, S. A. (2021). Tecnologías de la Información y la
Comunicación en Educación Física: un análisis bibliométrico. Retos, 42, 89-99. https://doi.org/ DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87761
47197/RETOS.V42I0.87761
Hinojo-Lucena, F. J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P. y Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Análise
cientométrica de publicações indexadas no journalcitationreports sobre educação física. Movimento,
(1). https://doi.org/10.22456/1982-8918.88722 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.88722
Jan, S. U., Hussain, A., Ibrahim, M. y Rind, M. A. (2020). Statistical analysis of the Research Journal of
Physical Education and Sports Science The Shield. Library Philosophy and Practice, 2020, 1-14.
Kopelovich, P. (2020). Departamento de Cultura Física (1929-1946) y Dirección General de Educación DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13608
Física (1947) de la Universidad Nacional de La Plata. Continuidades y rupturas en sus discursos
legitimantes. Revista Tempos e EspaçosemEducaçao, 13(32), e-13608. http://dx.doi.org/10.20952/
revtee.v13i32.13608
Kyvik, S. y Reymert, I. (2017). Research collaboration in groups and networks: differences across academic
fields. Scientometrics, 113(2), 951-967. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2497-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-017-2497-5
Latindex (2021a). Educación física, experiencias e investigaciones. Recuperado el 16/11/2021 de https://
www.latindex.org/latindex/ficha?folio=22142
Latindex (2021b). Lecturas: Educación Física y Deportes. Recuperado el 16/11/2021 de https://
www.latindex.org/latindex/noCumplidasv1?folio=7144#
Latindex (2021c). Nueva gymnos. Recuperado el 16/11/2021 de https://www.latindex.org/latindex/
ficha?folio=13366
Lecturas: Educación Física y Deportes (2021). Sobre la revista. Recuperado el 16/11/2021 de https://
www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/about
Levoratti, A. (2015). La creación de los profesorados de educación física en Argentina. 1912-2014.
[Comunicación en congreso]. 11º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, Ensenada,
Argentina.
Levoratti, A. (2017). En búsqueda del "prestigio": La creación de la primera Licenciatura en Educación
Física en la Argentina [Comunicación en congreso]. 12º Congreso Argentino de Educación Física y
Ciencias, Ensenada, Argentina.
López López, P. (1996). Introducción a la bibliometría. Valencia: Promolibro.
Ma, L., Wang, Y., Wang, Y., Li, N., Fung, S.-F., Zhang, L. y Zheng, Q. (2021). The Hotspots of Sports
Science and the Effects of Knowledge Network on Scientific Performance Based on Bibliometrics and
Social Network Analysis. Complexity, 2021, 9981202. https://doi.org/10.1155/2021/9981202 DOI: https://doi.org/10.1155/2021/9981202
Marín-Suelves, D. y Ramon-Llin Más, J. (2021). Educación física e inclusión: un estudio bibliométrico.
Apunts. Educacion Física y Deportes, 143, 17-26. https://doi.org/10.5672/APUNTS.2014-0983.ES. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es
(2021/1).143.03
Moya-Anegón, F. d. (2014). Indicadores bibliométricos de la actividad científica española 2011. Madrid:
Fundación Española para la Ciencia y Tecnología.
Negrelli, J. M. (2007). Investigación en Educación Física. La importancia de la delimitación epistémica de
las líneas de investigación. Lecturas: Educación física y deportes, 12(110).
Olivera Betrán, J. y Andrés Valle, A. (2017). Apunts. Educación Física y Deportes (1985-2015). Treinta
años en el contexto de las revistas españolas de ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts.
Educacion Física y Deportes, 128, 9-35. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.cat. DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.cat
(2017/2).128.01
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2021).
Proyecto de recomendación sobre la ciencia abierta. Recuperado el 16/11/2021 de https://
unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378841_spa
Pérez-Gutiérrez, M., Castanedo-Alonso, J. M., Salceda-Mesa, M. y Cobo-Corrales, C. (2021). Scientific
production on inclusive education and physical education: a bibliometric analysis. International
Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1916103 DOI: https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1916103
Pérez-Gutiérrez, M., Cobo-Corrales, C. y Izquierdo-Macón, E. (2018). Chilean sport sciences scientific
production indexed in the Web of Science (1981-2016). Motriz, 24(1), e1018148. doi: http://
dx.doi.org/10.1590/S1980-6574201800010008
Pérez-Gutiérrez, M. y Gutiérrez-García, C. (2015). Historia de la revista Educación Física-Chile:
aproximación bibliométrica (1929-2013). Movimento: revista da escola de educacao física da
UFRGS, 21(3), 603-616. https://doi.org/10.22456/1982-8918.53234 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.53234
Pérez-Gutiérrez, M. y Lagos-Hernández, R. I. (2015). Sport Sciences scientific journals in Chile
(1929-2014): bibliography, characteristics, quality. Motriz. Journal of PhysicalEducation, 21(4),
-451.
Pérez-Gutiérrez, M., Lagos-Hernández, R. I. y Izquierdo-Macón, E. (2016). Sport Sciences' scientific
production published in Chile (1912-2014): a bibliometric approach. Movimento, 22(4), 1121-1136.
https://doi.org/10.22456/1982-8918.64654 DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.64654
Pérez-Gutiérrez, M. y Lagos-Hernández, R. I. (2015). Análisis bibliométrico de los artículos publicados en
la revista del Instituto Nacional de Deportes: 2004-2014. Revista de las Ciencias de la Actividad
Física del Instituto Nacional de Deportes, 10, 7-18.
Price, D. J. d. S. (1986). Little Science, Big Science... and Beyond. New York: Columbia University Press.
Reyes, A. D., Olate, Y. y Godoy, C. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Revista
Actividad Física y Ciencias durante el período 2009-2018. Revista Ciencias de la Actividad Física
UCM, 20(2), 1-25. https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9 DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9
Salatino, M. (2019). Las encrucijadas de las revistas universitarias en Argentina. En F. Beigel & F. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rksm.9
Bekerman (Eds.), Culturas Evaluativas: Impactos y Dilemas Del Programa de Incentivos a Docentes-
Investigadores En Argentina (1993-2018) (pp. 115-137). Ciudad Autónoma de Buenos Aires:
CLACSO.
Scharagrodsky, P. A. (2015). El Sistema Argentino de Educación Física. Entre el cientificismo, la
higienización, el eclecticismo y la argentinidad. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 37(2),
-164. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2014.11.015 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2014.11.015
SciELO (2021a). Educación Física y Ciencia. Recuperado el 16/11/2021 de http://www.scielo.org.ar/
scielo.php?script=sci_issues&pid=2314-2561&lng=es&nrm=iso
SciELO (2021b). SciELO – Líneas prioritarias de acción 2019-2023. Recuperado el 16/11/2021 de
https://wp.scielo.org/wp-content/uploads/lineas-prioritarias-accion-2019-2023.pdf
Simple Knowledge Organization System (SKOS) (2021). UNESCO nomenclature for fields of science
and technology. Recuperado el 16/11/2021 de http://skos.um.es/unesco6/?l=en
Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte (UCCFD) (2021). Nuestra historia. Recuperado
el 16/11/2021 de https://www.uccfd.cu/contenido/nuestra-historia
Universidad Nacional de La Plata (UNLP) (2021). La UNLP en Números. Recuperado el 11/11/2021 de
https://unlp.edu.ar/indicadores/la-unlp-en-numeros-17580
Valenciano Valcárcel, J., Devís-Devís, J., Villamón, M. y Peiró-Velert, C. (2010). La colaboración científica
en el campo de lasCiencias de la Actividad Física y el Deporte en España. Revista Española de
Documentación Científica, 33(1), 90-105.
Wang, L., Thijs, B. y Glänzel, W. (2015). Characteristics of international collaboration in sport sciences
publications and its influence on citation impact. Scientometrics, 105, 843-862. https://doi.org/
1007/s11192-015-1735-y
Zhang, L., Powell, J. J. W. y Baker, D. P. (2015). Exponential Growth and the Shifting Global Center of
Gravity of Science Production, 1900-2011. Change: The Magazine of Higher Learning, 47(4), 46-49.
https://doi.org/10.1080/00091383.2015.1053777 DOI: https://doi.org/10.1080/00091383.2015.1053777